Kiruna, abisko, narvik och omnejd

trekker

New member
Hej gott folk. Råkade trycka snabbt på avtryckaren i pointsrean och bokade 17 dagar i norra sverige, landar i kiruna den sista mars och åker hem den 17:e april.

Frågan är, vad för kul finns att göra? Har tänkt ishotell, essrange (om möjligt), gruvan, skidåkning i björkliden, tripp till narvik och eller lofoten ock kanske tromsö. 3 timmar bort finns även de finska skidanläggningarna men de verkar väldigt mycket turistfällsanpassade.

Vi åker som familj med 2 7-åringar.

Tacksam för alla förslag och ideèr.

Esrange har tyvärr stängt möjligheten för besök från allmänheten efter senaste militariseringsprojektet.

Skidor i riksgränsen kan vara en idé, men inte så barnvänligt.

Även om jag varit mycket i det området är det enbart på sommaren så jag vet inte riktigt hur vinterfjällen ser ut.

Som jag har förstått det är dock Björkliden mer familjevänligt än både Riksgränsen och Abisko när det kommer till skidåkning utför. Längdskidåkningen är kanske lite bätter (mindre backig) när det kommer till Abisko. Skoterturer och isfiske arrangeras väl från alla tre platser om jag inte missminner mig.

En dagstur till Narvik räcker (enligt mig) då stan inte är sååå rolig. De har ett hyggligt bra museum som rör andra världskriget. Med egen bil är det dock möjligt att man kan se andra områden också men det har jag aldrig testat.

Noterade senast på Kiruna flygplats att en del hyrbilsbolag tar ut avgifter fall man skall köra bilen i Finland eller Norge. Vet inte hur legalt bindande det är att betala dessa avgifter. De skyller avgifterna på att det finns för mycket vägtullar och kameror i dessa länder.

AABack2ARN skrev:Noterade senast på Kiruna flygplats att en del hyrbilsbolag tar ut avgifter fall man skall köra bilen i Finland eller Norge. Vet inte hur legalt bindande det är att betala dessa avgifter. De skyller avgifterna på att det finns för mycket vägtullar och kameror i dessa länder.Klicka för att utvidga...

Det där är huvudsakligen en försäkringsfråga. Hyrbilsförsäkringen gäller inte utomlands, så då blir det väldigt dyrt om det blir en olycka utomlands...

fcx skrev:Det där är huvudsakligen en försäkringsfråga. Hyrbilsförsäkringen gäller inte utomlands, så då blir det väldigt dyrt om det blir en olycka utomlands...Klicka för att utvidga...

Isåfall skulle det vara så överallt i Sverige och inte bara i Kiruna.

Det som anges som skäl av exempelvis Hertz är

If the vehicle is picked up in Kiruna Airport, Kiruna Railway Station or Kiruna Scandic Hotel and is driven into Finland or Norway and additional fee of SEK 250.00 (including tax) will apply to cover possible toll fees.

Hyresregler

Kolla att gruvan är öppen.

Narvik kan vara kul om vädret är bra och linbanan är öppen.

17 dagar är ju väldigt länge tycker jag, så ta och lägg 3-4 dagar på en tripp ut till Lofoten, som jag tyckte var absoluta höjdpunkten landskapsmässigt när vi gjorde en liknande tripp för ett antal år sedan. Det var visserligen på sommaren, men å andra sidan lär ju ni få se åtminstone ett par rejäla norrsken när ni är där så länge mitt i ett av de mest aktiva områden man kan besöka.

LKAB (vägkorsningar med trafikljus under jord) var definitivt ett mycket roligare och intressantare besök än Esrange (titta på kontorslandskap genom glasväggar).

Tromsö kan vara kul som dagstur eller ev med övernattning (skulle ta det eftersom vägen dit/hem kan vara rätt seg) just för att det är en riktig stad.

Öster om Jukkasjärvi är landskapet mestadels platt som en pannkaka, vi var ända bort i Pajala och kikade men det var inget som gav oss mersmak.

AABack2ARN skrev:Noterade senast på Kiruna flygplats att en del hyrbilsbolag tar ut avgifter fall man skall köra bilen i Finland eller Norge. Vet inte hur legalt bindande det är att betala dessa avgifter. De skyller avgifterna på att det finns för mycket vägtullar och kameror i dessa länder.Klicka för att utvidga...

fcx skrev:Det där är huvudsakligen en försäkringsfråga. Hyrbilsförsäkringen gäller inte utomlands, så då blir det väldigt dyrt om det blir en olycka utomlands...Klicka för att utvidga...

Homer skrev:Isåfall skulle det vara så överallt i Sverige och inte bara i Kiruna.Det som anges som skäl av exempelvis Hertz ärIf the vehicle is picked up in Kiruna Airport, Kiruna Railway Station or Kiruna Scandic Hotel and is driven into Finland or Norway and additional fee of SEK 250.00 (including tax) will apply to cover possible toll fees.HyresreglerKlicka för att utvidga...
What..?! Jag har hyrt från Europcar ett par gånger och kört till/från Kiruna med en rundtur genom Finland och Norge. Givetvis har jag sett till att få hyreskontraktet stämplat med godkänt för att köra utomlands, men aldrig att de tagit extra betalt.

Homer skrev:Du kan köra snöskoter till NorgeFritt fram för skoter till Norge | SVT NyheterKlicka för att utvidga...
Du kan köra skoter till Norge, men föga i Norge. Norska regler säger att skoteråkning är förbjudet, där det inte är tillåtet (på några få skoterleder). I Sverige är skoteråkning tillåten, där den inte är förbjuden (i några naturreservat, fast det går att köra på skoterleder genom dessa). Därför lastar norrmännen skotrarna på släpet och åker till Sverige för att köra fritt.

Nemo skrev:What..?! Jag har hyrt från Europcar ett par gånger och kört till/från Kiruna med en rundtur genom Finland och Norge. Givetvis har jag sett till att få hyreskontraktet stämplat med godkänt för att köra utomlands, men aldrig att de tagit extra betalt.Klicka för att utvidga...

Intressant,enligt AAback2ARN tar just Europcar och Hertz betalt

Åka utomlands med svensk hyrbil? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Motiveringen från Hertz låter suspekt possible toll fees. är det inte så att pengarna betalas tillbaka om det inte blev någon vägtull?

Homer skrev:Du kan köra snöskoter till NorgeFritt fram för skoter till Norge | SVT NyheterKlicka för att utvidga...

Ja? precis som det står i artikeln, leder blir det fler och fler av Snøscooterløyper

Att få tillåtelse att göra det med hyrskoter kanske är det största problemet.

För den som är verkligen är sugen att köra långt finns det t.ex.

På snöskoter i svenska fjällen – guidad tur Östersund-Kiruna

http://www.goforit.se/pdf/skotersafari.pdf.pdf eller varför inte till Nordkapp eller Rovaniemi-Murmansk

(Mindre roligt om man måste köra tillbaka också)

Nemo skrev:Du kan köra skotertillNorge, men fögaiNorge. Norska regler säger att skoteråkning är förbjudet, där det inte är tillåtet (på några få skoterleder). I Sverige är skoteråkning tillåten, där den inte är förbjuden (i några naturreservat, fast det går att köra på skoterleder genom dessa). Därför lastar norrmännen skotrarna på släpet och åker till Sverige för att köra fritt.Klicka för att utvidga...

Är det inte så att i Norge så får man köra på vägarna men inte i naturen? Utom på avsedda leder då. Åtminstone har jag för mig att det var så på 80-/90-talen.

Homer skrev:Intressant,enligt AAback2ARN tar just Europcar och Hertz betaltÅka utomlands med svensk hyrbil? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resorKlicka för att utvidga...
Inte heller enligt hemsidan tar Europcar ut en avgift för att köra i Norge/Finland.

Sorry - site on Outage

"Köra hyrbilen utomlands

Europcars hyrbilar får, efter godkännande av Europcar, köras utomlands. Om resan kommer att gå till länder utanför Norden (Sverige, Norge, Finland och Danmark) så tillkommer en avgift om 1250 kr/hyra. Meddela avsikten med utlandsresan redan vid bokningstillfället för att vara säker på att godkännandet bekräftas.

Trängsel-/Tullavgift

Trängselavgiften är till för att täcka de ökade kostnaderna för den höjda ”Trängselskatten” i Stockholm. 15 kr ink moms per dygn kommer att tas ut på hyror som påbörjas på någon av följande stationer i Stockholmsområdet: Arlanda, Järvastaden, Kista, Bromma, City, Hammarby, Liljeholmen, Haninge, Södertälje och Täby."

När det gäller skoter måste en ha skoter/fyrhjulingskort om du inte tog körkort på 1900-talet. Eller kör organiserat men det är ju inte lika kul.

Från Björkliden kan ni ju även ta er till Låktatjåkko som är landets högst belägna fjällstation/vandrarhem/hotell. Knappt en mil väster om Björkliden. Går att åka dit med skoter, bandvagn eller helikoper. Fast vid denna tid på året är det kanske fullt.

Att hitta en bra stuga med kort varsel verkar inte helt enkelt, blir nog att avboka resan om ingen har någon bra ide. Att flytta runt mellan olika hotell i mer än 2 veckor med barn känns osunt.

Nemo skrev:Du kan köra skotertillNorge, men fögaiNorge. Norska regler säger att skoteråkning är förbjudet, där det inte är tillåtet (på några få skoterleder). I Sverige är skoteråkning tillåten, där den inte är förbjuden (i några naturreservat, fast det går att köra på skoterleder genom dessa). Därför lastar norrmännen skotrarna på släpet och åker till Sverige för att köra fritt.Klicka för att utvidga...
Man har ändrat på reglerna och det är nu ok att köra skoter i Norge. Skoteråkning och kanske hundspann är ett måste med kidsen. Speciellt uppe i fjällen där det är så vackert. Jag drar själv upp skotrarna nästa vecka till Kvikkjokk för en veckas njutning.

Back