Senaste nytt

Kiruna, abisko, narvik och omnejd

Du kan köra skoter till Norge, men föga i Norge. Norska regler säger att skoteråkning är förbjudet, där det inte är tillåtet (på några få skoterleder). I Sverige är skoteråkning tillåten, där den inte är förbjuden (i några naturreservat, fast det går att köra på skoterleder genom dessa). Därför lastar norrmännen skotrarna på släpet och åker till Sverige för att köra fritt.

What..?! Jag har hyrt från Europcar ett par gånger och kört till/från Kiruna med en rundtur genom Finland och Norge. Givetvis har jag sett till att få hyreskontraktet stämplat med godkänt för att köra utomlands, men aldrig att de tagit extra betalt.

Intressant,enligt AAback2ARN tar just Europcar och Hertz betalt
Åka utomlands med svensk hyrbil? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Motiveringen från Hertz låter suspekt possible toll fees. är det inte så att pengarna betalas tillbaka om det inte blev någon vägtull?

Ja? precis som det står i artikeln, leder blir det fler och fler av Snøscooterløyper
Att få tillåtelse att göra det med hyrskoter kanske är det största problemet.

För den som är verkligen är sugen att köra långt finns det t.ex.
På snöskoter i svenska fjällen – guidad tur Östersund-Kiruna
http://www.goforit.se/pdf/skotersafari.pdf.pdf eller varför inte till Nordkapp eller Rovaniemi-Murmansk

(Mindre roligt om man måste köra tillbaka också)

Du kan köra skoter till Norge, men föga i Norge. Norska regler säger att skoteråkning är förbjudet, där det inte är tillåtet (på några få skoterleder). I Sverige är skoteråkning tillåten, där den inte är förbjuden (i några naturreservat, fast det går att köra på skoterleder genom dessa). Därför lastar norrmännen skotrarna på släpet och åker till Sverige för att köra fritt.

Är det inte så att i Norge så får man köra på vägarna men inte i naturen? Utom på avsedda leder då. Åtminstone har jag för mig att det var så på 80-/90-talen.

Inte heller enligt hemsidan tar Europcar ut en avgift för att köra i Norge/Finland.

Sorry - site on Outage
"Köra hyrbilen utomlands
Europcars hyrbilar får, efter godkännande av Europcar, köras utomlands. Om resan kommer att gå till länder utanför Norden (Sverige, Norge, Finland och Danmark) så tillkommer en avgift om 1250 kr/hyra. Meddela avsikten med utlandsresan redan vid bokningstillfället för att vara säker på att godkännandet bekräftas.

Trängsel-/Tullavgift
Trängselavgiften är till för att täcka de ökade kostnaderna för den höjda ”Trängselskatten” i Stockholm. 15 kr ink moms per dygn kommer att tas ut på hyror som påbörjas på någon av följande stationer i Stockholmsområdet: Arlanda, Järvastaden, Kista, Bromma, City, Hammarby, Liljeholmen, Haninge, Södertälje och Täby."

När det gäller skoter måste en ha skoter/fyrhjulingskort om du inte tog körkort på 1900-talet. Eller kör organiserat men det är ju inte lika kul.

Från Björkliden kan ni ju även ta er till Låktatjåkko som är landets högst belägna fjällstation/vandrarhem/hotell. Knappt en mil väster om Björkliden. Går att åka dit med skoter, bandvagn eller helikoper. Fast vid denna tid på året är det kanske fullt.

Att hitta en bra stuga med kort varsel verkar inte helt enkelt, blir nog att avboka resan om ingen har någon bra ide. Att flytta runt mellan olika hotell i mer än 2 veckor med barn känns osunt.

Man har ändrat på reglerna och det är nu ok att köra skoter i Norge. Skoteråkning och kanske hundspann är ett måste med kidsen. Speciellt uppe i fjällen där det är så vackert. Jag drar själv upp skotrarna nästa vecka till Kvikkjokk för en veckas njutning.

Toppen