72 timmars transit i Kina (utan visum) med Star Alliance biljett
Hello BC lovers,
Det var ett tag sedan man skrev någon, men gissa om man läser och lär av allt som skrivs!
Nu till dagens problem, eller fråga...
Det har "enligt uppgift" kommit en ny transit regel till de som vill resa via Kina (transit), vilket betyder
att man kan stanna i Kina 72 timmar utan visum om man vid utresa från tex Europa, och vid ankomst
till Beijing eller Shanghai kan uppvisa utresebiljett (inom 72 timmar).
För att nu veta säkert, stämmer dessa uppgifter?
Gäller det oberoende var ifrån man kommer (Pass nationalitet)?
Hur eller var vänder man sig för att få reda på mer?
Pratade med SAS per telefon idag och de visste inte mycket. Eftersom jag och min flickvän åker hem till
Shanghai efter Påsk och hon inte har visum, så skall hon vidare till Jakarta för att förnya sitt visum. Men
enligt SAS kund support så skall jag kontakta Ambassaden, för att min flickvän inte är Svensk. Hmmm...
Tycker väl att alla har samma regler, om man så reser från SE/DK via ett annat land?
Jag påpekar då att det är alltid markpersonalen vid "check in" som kollar visum och och om det inte finns i
passet får du inte checka in (oberoende nationalitet). Men om du kan visa en "connection" skall de checka
in dig.
Eftersom mina Danska kollegor just talat om för mig att det finns nya regler för transit i Kina och att det tom.
finns special lanes i Pudong för just dessa resenärer undrar jag var jag kan få de rätta svaren på:
Kan vi resa från CPH till PVG om min flickvän har en vidare biljett?
Tack
/Axelzon