Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

Dr. Miles

Expert
Åh vad uppskattat det vore om det kommer en officiell uppgift på Shanghai → 72h.
Kinesiska utrikesdepartmentet lär inte uppdatera sin webbsida förran 2013-JAN-01 då nya reglerna gäller.

Frågan är... fungerar tex FRA-PVG-FRA?

Enligt People's Dailys artikel på kinesiska, måste det vara transit till tredje land. Alltså det bör inte fungera om man har Frankfurt-Shanghai-Frankfurt. Däremot kanske fungerar om man har en bijett(t ex bonusresa) som Stockholm-Frankfurt-Shangai-Istanbul-Stockholm.

Det är också viktigt för våra norska vänner att komma ihåg att även visumfri transit i Shanghai försvinner för resenärer med norskt pass fr o m 2013-JAN-01.

Henry

Medlem
Jag tror inte på detta förrän det är bekräftat...det har snackats om det här under ganska lång tid så jag är lite skeptisk innan jag blir motbevisad.

IMG_0320.jpg

Två diskar öppna!

Jag och Sambo Dreamliner ska till PVG en helg i mars. Mitt visum har gått ut men ska ända förnyas men hon har inget visum. Vi landar 11:45 dag 1 med retur 14:05 dag 4, det är altså 74h och 25 min mellan flygen. Är det någon som vet om det är transittid mellan flygen som gäller eller är det tid from passkontroll till flight hem som gäller? Man skulle då kunna vänta innan passkontrollen för att slippa skaffa visum.

Dr. Miles

Expert
Flygbolaget (ej kinesisk gränskontroll) kollar enbart om du har max 72 timmar till nästa internationellt flyg till tredje landet.
Så om din sambo inte har någon biljett för utresa inom 72 timmar från planerad ankomsttid, riskerar hon att hon inte får åka med planet t ex från Köpenhamn (du skrev inte om vilket flybolg ni planerar att flyga med).

jumbooze

Medlem
Skulle man teoretiskt kunna boka en avbokningsbar biljett ex-pvg och på så sätt slippa visum om man funderar på en snabbweekend i PVG?

Förtydligande, jag tänker alltså

fre kväll CPH-PVG
sön em PVG-CPH

(julkalender 3x + OT*2 kan bli ca 10.000 kr & kan max bli 26.000 som EBG x3 = 78k poäng och minst bli 39k)

Men att strula med visum här känns jobbigt

Last edited:

Axelzon

Medlem
72 timmars transit i Kina (utan visum) med Star Alliance biljett

Hello BC lovers,

Det var ett tag sedan man skrev någon, men gissa om man läser och lär av allt som skrivs!

Nu till dagens problem, eller fråga...

Det har "enligt uppgift" kommit en ny transit regel till de som vill resa via Kina (transit), vilket betyder
att man kan stanna i Kina 72 timmar utan visum om man vid utresa från tex Europa, och vid ankomst
till Beijing eller Shanghai kan uppvisa utresebiljett (inom 72 timmar).

För att nu veta säkert, stämmer dessa uppgifter?
Gäller det oberoende var ifrån man kommer (Pass nationalitet)?
Hur eller var vänder man sig för att få reda på mer?

Pratade med SAS per telefon idag och de visste inte mycket. Eftersom jag och min flickvän åker hem till
Shanghai efter Påsk och hon inte har visum, så skall hon vidare till Jakarta för att förnya sitt visum. Men
enligt SAS kund support så skall jag kontakta Ambassaden, för att min flickvän inte är Svensk. Hmmm...

Tycker väl att alla har samma regler, om man så reser från SE/DK via ett annat land?

Jag påpekar då att det är alltid markpersonalen vid "check in" som kollar visum och och om det inte finns i
passet får du inte checka in (oberoende nationalitet). Men om du kan visa en "connection" skall de checka
in dig.

Eftersom mina Danska kollegor just talat om för mig att det finns nya regler för transit i Kina och att det tom.
finns special lanes i Pudong för just dessa resenärer undrar jag var jag kan få de rätta svaren på:

Kan vi resa från CPH till PVG om min flickvän har en vidare biljett?

Tack

/Axelzon

emiland

Medlem
Hej!
Sitter just nu i Kina och noterade samma sak när vi landade i PVG i måndags.
Med denna nya 72 timmars regel kan vi nu göra vår weekendresa till Kina istället för USA. :)

Mer info finns på Beijing 72-hour visa-free transit policy

Imorgon blir det hemresa HGH-PEK-CPH och inkasserande av de saknade poängen till mitt A3 Guld tack vare BC.se. (Reggade mig i fredags ;-) )

Toppen