Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Är det någon som vet om det är krav på att flyga in och ut från samma flygplats? Dvs, är det okej GMP-SHA-(72h)-PVG-CPH?
Inga problem att göra så som du föreslår.
Det är inget krav att man ska använda samma flygplats. Det behöver inte ens att vara samma stad så länge du håller dig inom visumfria området.
T ex du kan flyga in Shanghai Pudong (PVG) och resa ut från Hangzhou (HGH) om du vill.

Vi ska flyga från Vietnam till Shanghai och vara där i 5 dagar, sedan flyga vidare til Dubai. Började kolla visum och blev inte riktigt klok på vad som gällde, många motstridiga uppgifter.
Jag kontaktade Mittens rike som inte kände till 6 dagars visumfri transitresa till Shanghai, sa att det bara finns 3 dagars. Kändes som en mycket okunnig person, så Inte mycket till hjälp där.
Så nog borde vi väl inte behöva visum, tänker jag efter att ha läst vad som skrivits här?
Och en fråga till för säkerhets skull, det är väl nationaliteten på resenären det syftar på vad gäller de 51 nationerna, och inte på länder man flyger från och till?

• Gilla
Reactions: Gus
Om du resermed svenskt pass och flyger enligt routing ovan, ska det inte vara något problem att ha visumfri transit i stor-Shanghai området upp till 144 timmar.

Ska på en asienresa med tjejen och tänkte boka en SAS Award ARN->CPH->PVG och PEK->CPH->ARN.

Vi tänkte stanna i Shanghai i ca 3 dagar och sedan vidare till Korea/Japan i några veckor för att senare åka till HKG i ca 1 vecka. Sedan åker vi till Beijing i ca 1 vecka för att sedan åka hem till Sverige.

Om jag förstått det rätt så kommer vi/eller tjejen att kunna ansöka om både 144h Visa i PVG och när vi anländer PEK?

Vet att tråden handlar om Shanghai, men är det någon som vet om det skiljer sig mycket i PEK nu när de också börjat med 144h Visa?

Kan jag som redan har kinesiskt Visa ansöka om 144h? Verkar som att man slipper så i långa köer genom att köra på 144h Visa.

Finns det krav på hur länge man måste stanna i något av länderna före och efter besöket i Kina? Som exempel:

Jag flyger till Kina med kort byte i Tyskland och anländer till Kina på onsdag. På fredag flyger jag först till Hong Kong och ett par timmar senare vidare till Tyskland och därefter hem till Sverige. Besöket i Kina är ca 52 timmar och besöken i Hong Kong och Tyskland ca 2 timmar var. Är det okej utan visum om man har svenskt pass?

Finns det krav på hur länge man måste stanna i något av länderna före och efter besöket i Kina? Som exempel:

Jag flyger till Kina med kort byte i Tyskland och anländer till Kina på onsdag. På fredag flyger jag först till Hong Kong och ett par timmar senare vidare till Tyskland och därefter hem till Sverige. Besöket i Kina är ca 52 timmar och besöken i Hong Kong och Tyskland ca 2 timmar var. Är det okej utan visum om man har svenskt pass?
Ja, du ankommer till Kina från Tyskland och flyger sedan från Kina till Hong Kong (som i det här fallet inte räknas som Kina).

Ja, du ankommer till Kina från Tyskland och flyger sedan från Kina till Hong Kong (som i det här fallet inte räknas som Kina).

Tack! Det är precis så jag tolkar reglerna. Resebyrån som jobbet använder hävdar att något av besöken i Tyskland eller Hong Kong måste vara längre än besöket i Kina. Då står jag på mig och bokar som jag vill.

Vid ankomst finns ju dedikerade transit visa köer.
Men minns inte hur det är när man lämnar igen? Är det då speciell kö också (kortare, snabbare) eller är det full emigrerings procedure?

Toppen