Senaste nytt

Kina introducerar 6 dagars visumfri vistelse i Shanghai, Hangzhou och Nanjing

Hej

en fråga till er kunniga

har hittat en C biljett CPH-PVG-CPH med 4 dagar i PVG

skulle jag kunna köpa en återbetalningsbar biljett (alt via https://onwardticket.com ) och skaffa mig en transitvisum och komma in i landet och sedan avbokar.

blir det problem när jag ska flyga hem PVG-CPH?

Det kan absolut bli problem vid utresan, och om inte annat så blir det i vart fall problem vid nästa inresa.

Hej

en fråga till er kunniga

har hittat en C biljett CPH-PVG-CPH med 4 dagar i PVG

skulle jag kunna köpa en återbetalningsbar biljett (alt via https://onwardticket.com ) och skaffa mig en transitvisum och komma in i landet och sedan avbokar.

blir det problem när jag ska flyga hem PVG-CPH?
Nog de sista jag skulle vilja försöka mig på med tanke på vilket land de gäller. O de lär givetvis kunna bli problem när du ska resa tillbaka.

Jag har väldigt svårt att hitta en officiell sida som beskriver reglerna för TVOW, det står beskrivet bra på diverse forum (inklusive detta) men jag är lite nojig, mejl till visaservicen för Kina har blivit obesvarade. Jag tror att vi klarar oss utan visa men jag hade känt mig lugnare om det fanns någon officiell text som jag kunde ha som referens, ifall det blir problem.

Vi är två stycken, en med svenskt pass och en med finskt pass.
Vi reser FRA-PVG och kommer fram vid 1150 på fredag förmiddag.
På måndag förmiddag (09.35) reser vi vidare PVG-HKG.
Vi kommer sen inte tillbaka in i Kina under resten av resan.

När jag läser reglerna tolkar jag ovanstående som att var visumfritt, det faller med god marginal inom 144 timmar (6 dagar) och vi kommer enbart vara i Shanghai. Biljetterna ut är bokade och betalade redan.

Har jag missat något?
Har någon tips på var jag kan hitta någon officiell referens till TWOV som jag kan skriva ut och ha med mig. Det hade varit fruktansvärt frustrerande att t.ex. nekas boarding för att vi inte har visa.

Har jag missat något?
Har någon tips på var jag kan hitta någon officiell referens till TWOV som jag kan skriva ut och ha med mig. Det hade varit fruktansvärt frustrerande att t.ex. nekas boarding för att vi inte har visa.

Det är hur lugnt som helst i ditt fall, måste vara minst 200 pers här på Businessclass.se som gjort samma sak som du, någon officiell sida kan jag inte hittat så här på rak arm men själv har jag gjort liknande som du 6 gånger de senaste 3 åren, se till att ha biljett för flyget till Hong Kong och hotel bokning utskriven på papper då det blir enklare än att försöka visa biljett på en mobil

Last edited:
Det är hur lugnt som helst i ditt fall, måste vara minst 200 pers här på Businessclass.se som gjort samma sak som du, någon officiell sida kan jag inte hittat så här på rak arm men själv har jag gjort liknande som du 6 gånger de senaste 3 åren, se till att ha biljett för flyget till Hong Kong och hotel bokning utskriven på papper då det blir enklare än att försöka visa biljett på en mobil

Tack!
För den som stöter på det här senare lyckades min bättre hälft till slut hitta en text på kinas finska ambassads hemsida, om någon mer än jag blir nojig i framtiden kan det vara värt att se om den finns kvar här:
http://www.chinaembassy-fi.org/eng/lsfw/chinesevisa/t1401858.htm

Har läst igenom tråden och inser att det är kört att boka en SAS Award CPH-PVG-CPH och komma in på 144h-visumet. Så då behöver jag flyga ut och vända till 3:e part. Tips på billig och enkel resa?

Taipei har jag funnit som förslag i tråden, men så värst billigt blev det inte, runt 14k för 2 personer t&r blir lite väl saftigt och bra mycket dyrare än att ansöka om visum.

Något annat tips på hur jag bokar en award med SAS till Shanghai på ett smidigt sätt utan att lösa visum?

Har läst igenom tråden och inser att det är kört att boka en SAS Award CPH-PVG-CPH och komma in på 144h-visumet. Så då behöver jag flyga ut och vända till 3:e part. Tips på billig och enkel resa?

Taipei har jag funnit som förslag i tråden, men så värst billigt blev det inte, runt 14k för 2 personer t&r blir lite väl saftigt och bra mycket dyrare än att ansöka om visum.

Något annat tips på hur jag bokar en award med SAS till Shanghai på ett smidigt sätt utan att lösa visum?

Nu är ju tyvärr alternativet med till eller tillbaka från Hong Kong borta med SAS, men, om du har lite Avios liggandes så är ju det en ide att använda dom till Hong Kong med Cathay eller ännu bättre till Japan med JAL, om du lyckas hitta en till eller från Haneda med SAS så vore ju det perfekt kombo med Avios.

Nu är ju tyvärr alternativet med till eller tillbaka från Hong Kong borta med SAS, men, om du har lite Avios liggandes så är ju det en ide att använda dom till Hong Kong med Cathay eller ännu bättre till Japan med JAL, om du lyckas hitta en till eller från Haneda med SAS så vore ju det perfekt kombo med Avios.
Inga Avios att tillgång! Har lagt alla äggen i EuroBonus-korgen! Dock lite miles hos American Airlines, så får kolla upp det.

Vi har kombinerat Shanghai med både Seoul och Osaka trevliga städer båda två.

Toppen