Senaste nytt

Kastrup som ny hub för AF/KLM

Han skriver även:

München er under en kort periode i efteråret 2025 3x daglig, men bliver permanent 3x daglig i S26.

Så visar på en efterfrågan på MUC trots att det inte är en Skyteam destination. Hur ser det ut för FRA?

Kul tycker jag att Madrid verkar gå bra - en destination men saknade innan

FRA verkar eländigt. Endast 2 flighter och den första kl 1300 :D så nästa tripp till Sydamerika inkluderar nu övernattning på FRA.
LH har dragit ner sin frekvens CPH-MUC med 1-2 flighter om dagen till 5, samma frekvens till FRA.

Last edited:
Givetvis, tankevurpa. Tänkte på en kursare som flög hem via CPH. Som efterföljande nämnt så är anslutningarna till CPH en framgångssaga. Det är ju bättre kollektivtrafik mellan Helsingborg och CPH än till MMX och AGH (där får man väl fortsatt ta taxi).
Stämmer bra, finns ingen flygbuss från AGH till Helsingborg längre. Eller annan kollektivtrafik. Att ta tåget till Kastrup tar å andra sidan ca 1 tim 10 min, när tåget går enligt tidtabell. Det var bättre när helikoptern gick JHE-CPH.

Det är ju kul att SAS är ett av de mest dynamiska flygbolagen just nu, självklart kommer inte allt bli bra men det ser verkligen ut att gå i rätt riktning. CPH som ett riktigt europeiskt hub istället för tre halvdana är verkligen bra för regionen, det kommer att bli enklare att komme vidare i Europa och världen.

När det gäller longhaul så gissar jag att vi får se en minst en destination till under hösten, om man tittar så har SAS dragit ner kapacitet nästa sommar till USA, samt får två nya A350 under vintern och den enda nya linjen är Mumbai, så det borde finns lite utrymme kvar. Jag skulle gissa på Mexico City i detta läge.

Kul att de verkligen satsar på frekvens i Norra Europa, vi får hoppas att det finns underlag för att klara detta, för om det stämmer att SAS över 30-40% på CPH under vintern så kommer det säkert bli en del felsatsningar.

Här är senaste listan på unserved destinationer från CPH

Man kan ju titta på de översta shorthaul destinationerna och så kan man ana hur SAS vill flyga sina Embraerplan...
Nej, överger Stockholm gör man inte, det är fortfarande en betydande andel som behöver också från Umeå till Stockholm av olika skäl. Men jag tror inte de 8000 eller vad det var från Umeå och Luleå alla har weekendplaner i Köpenhamn, de ansluter vidare till någon annanstans. Så det finns nog stora synergieffekter att i att köra ett flyg eller två några dagar i veckan till Köpenhamn iaf, som passar till långdistansflygen som skippar ett byte på Arlanda.
Intressant att se den aktuella turtätheten (juli-aug så som den syns på flightconnections) på de rutter som SAS nyligen öppnat, och jämföra med antal passagerare som anges i listan:
1. LLA - 7923
2. UME - 6491
3. BOO - 5723 - öppnat med 2 avgångar/vecka
6. EVE - 4470 - öppnat med 2 avgångar/vecka
9. TKU - 3633 - 5 avgångar/vecka från aug

I fallet TKU kan jag tänka mig att SAS kanske tar en del resenärer från Finnair (som då slipper buss eller tåg till HEL) snarare än att bara omfördela från sin egen ARN-rutt. Det kan förklara varför SAS vågar sig på fler avgångar från TKU än BOO och EVE, trots lägre siffror i listan.

Det ser alltså inte ut som att man ska förvänta sig särskilt hög turtäthet till LLA eller UME, åtminstone inte inledningsvis. (Resemönstret kan ju ändras när rutten väl är inarbetad, och då motivera lite högre turtäthet.) Som jämförelse: en typisk veckodag i mitten av augusti har LLA-ARN 8 avgångar och UME-ARN 4-5.

Toppen