Senaste nytt

Kan man skaffa flera svenska pass?

De sista 10 åren så har jag också haft dubbla pass. Giltighetstiden på extrapasset har alltid varit lika lång som den återstående giltighetstiden på huvudpasset.

Senaste gången bestämde jag mig för att skaffa dubbla pass direkt när jag förnyade mitt huvudpass. Således fick båda passen 5 års giltighet. Det innebär att båda passen går ut i januari 2022.

Jag brukar alltid försöka ha framförhållning när det gäller att förnya pass, vilket innebär att jag i augusti i år ansökte om nytt pass. Jag tänkte återigen ansöka om dubbla pass, men den här gången tog det tvärstopp. Man tyckte inte att jag kunde visa att det föreligger behov. Reserestriktioner pga Covid var ingen ursäkt. Vad som hänt historiskt vägde också väldigt lätt i diskussionen så den här gången fick jag bara ett pass.
 
Ni med flera pass, har ni behövt returnera eller "håla" extrapasset vid tiden för ansökan om nytt pass? Med dagens knepiga bokningssituation och den långa tillverkningstiden för pass är det verkligen inte lätt att planera in resor till länder som kräver att ens pass har 6 månaders giltighetstid kvar när man ankommer till landet i fråga...
 

FF#1

Medlem
Strax dags att förnya passet....

hur är detr nu, går det att få ut ett extra pass för att vara redo för jobbiga viseringar?
har haft det senaste 15 åren men vete fasen om det går nu?

Någon som vet hur det är nu för tiden?
 
Jag fick nobben sist och gav upp fast jag fick betala för ett extra jag inte fick. Nationellt ID kort och enklare enklare att få multipla visum till Kina samt E-visa till Indien gör att jag klarar mig.
 

FF#1

Medlem
Jag fick nobben sist och gav upp fast jag fick betala för ett extra jag inte fick. Nationellt ID kort och enklare enklare att få multipla visum till Kina samt E-visa till Indien gör att jag klarar mig.
Ok, Jag tror att jag klarar mig men det är fortfarande väldigt irriternade att den breda massan ska drabbas av att några få missköter sig.
Har aldrig tappat ett pass.... har ett med mig i dataväskan, det andra i kassaskåpet hemma när det inte är på visering.
Ska skriva och fråga Polisen vad de säger, återkommer.


EDIT: här finns det mer info https://polisen.se/contentassets/0c...f9/informationsblad-extra-pass-for-arbete.pdf
Verkar vara så pass krångligt så jag tror att jag skiter i det och hoppas att det går bra i alla fall... är färre länder som kräver visum nu och kanske lika bra att minska resorna till såna länder...
 
Nu har högsta förvaltningsdomstolen meddelat prövningstillstånd i ett mål rörande flera pass.

Screenshot_20240215-112844.png
 

guwonder

Medlem
Attans att vara så slarvig att man tappar/förlägger/säljer tre pass på fem år!
I ran the case by some judges in administrative matters and it sounded like at least one of the guy’s 3 passports was perhaps justifiable. So this may not make for the best case to see judicial precedent to allow for police banning of new passports for reported passport loss/theft/replacement.
 
Toppen