Senaste nytt

Kan man skaffa flera svenska pass?

agehall

Medlem
Det är väl olika tolkning av särskilda skäl som gör att det skiljer mellan myndigheterna skulle jag tro. Det blir ju en subjektiv bedömning där oavsett hur man gör.
 

Svartson

Medlem
För några år sedan ansökte jag om extra pass när jag privat skulle resa i mellanöstern. Det var inte så mycket krångel, jag traskade in hos polisen, angav mitt ärende varefter jag tilldelades ett blankt A4 på vilket jag fick nedteckna skälen för min ansökan med ett par meningar. Fem minuter senare blev jag fotograferad och efter några dagar satt jag med dubbla pass. Mycket smidigt! Detta var i Uppsala.
 

Kricka

Medlem
Jag har tre pass då det hänt att mitt pass legat hos någon ambassad för visering i 6-7
veckor för att sedan komma tillbaka med ett NEJ. Det gäller ju att se upp med att inte
resa till USA på samma pass som man nyss varit i Sudan, Iran eller t.ex. Nord-Korea på.
 
M

Monkey_Class

Guest
Jag har ett antal stämplar från Afghanistan och Irak men det var inga problem nu senast jag försökte med US of A.
Däremot fick en kollega som också hade Afghanistan/Irak stämplar gå åt sidan.
De stämplar som de var intresserade av var de Israeliska och kinesiska.
Med mig frågade de bara om anledningen till varför jag hade mina och efter jag hade svarat och fotat mina fingerspetsar var det - Welcome to United States - Sir! :)
 

chazzie

Medlem
Jag tror det gör mindre som svensk att ha stämplar från "elaka länder" när man reser till USA, men däremot finns det länder som konsekvent vägrar inresa om man t.ex. har en stämpel från Israel i sitt pass osv.
 

chazzie

Medlem
För några år sedan ansökte jag om extra pass när jag privat skulle resa i mellanöstern. Det var inte så mycket krångel, jag traskade in hos polisen, angav mitt ärende varefter jag tilldelades ett blankt A4 på vilket jag fick nedteckna skälen för min ansökan med ett par meningar. Fem minuter senare blev jag fotograferad och efter några dagar satt jag med dubbla pass. Mycket smidigt! Detta var i Uppsala.

Dubbelt svar blev det här, men jag fick precis samma upplevelse när jag ställde frågan på polisstationen, en blank A4 för att motivera behovet av dubbla pass.
 

jfk

Medlem
Har precis skaffat ett extrapass (behövde ett för visumansökan för jobbresa, samtidigt som jag reste privat till GB). Polisen i Jönköpings län ville ha ett intyg från företaget. Jag skrev själv ihop ett dokument som chefen signerade, åkte med det till Polisen som skannade dokumentet (jag fick tillbaka originalet) och sedan var det inga mer problem. Fick passet efter en vecka.
 

frodell

Medlem
Fick för mig att det skulle bli svårare att få dubbla pass med de nya "E-passen" .. kopierar de all biometrisk data ifrån det första passet eller tar de om det?
 
Toppen