Senaste nytt

Kan man lita på Agoda

Vid ett flertal tillfällen har jag använt Agoda och det har fungerat prickfritt vid bokningar i Europa och US.

Hade också dålig upplevelse av Agoda i slutet av förra året på Mauritius. Det fanns ingen bokning hos hotellet när vi skulle checka in då Agoda aldrig gjort bokningen. Hotellet pratade om att t.ex. Booking bokar direkt in i deras system men det gör inte Agoda. Som tur var kunde hotellet lösa ett annat hotell i närheten för ungefär samma pris, gick inte att boka detta hotel via Agoda etc. då det egentligen var fullbokat via 3e partssajter.

Tog någon timme innan Agoda svarade o att man kunde välja annat hotell att boka etc. men fanns i princip ingenting som inte var fullbokat precis vid havet med den standarden så hade inte riktigt hjälp.
Var lite nervös timme där innan hotellet lyckades fixa det andra, vill ju helst inte stå på Mauritius utan boende för natten.

Bokat i Asien , Zanzibar m.m. utan problem med Agoda tidigare men nu blir man ju lite fundersam om att inte dubbelkolla bokningen med hotellet framöver.

Det var väl typiskt...
Jag kan rapportera hur det gick. Det hela var en väldigt seg process och tyvärr var det enda som funkade att ringa och halvt skälla ut dem. Men i slutändan fick jag återbetalt (i riktiga pengar) mellanskillnaden av kostnaden för mitt ursprungliga hotell och hotellet jag tvingades boka för att få ett dubbelrum. Jag gick med på att avboka min framtida bokning (som också hade gett mig en dorm bed istället för dubbelrum) mot 30% ersättning i AgodaCash. När de väl har påbörjat sina återbetalningar så får man pengarna ganska snabbt (inom 1-2 dagar).

Hej, har inte använt Agoda så det ofta men har använt mig av dem som pristmatch mot hotels.com alt booking.com. Inte alltid avbokningsvillkoren överensstämmer på dagen mot hotels.com som jag brukar föredra då var 10e natt generar fri natt ”on top” (10% ytterligare) . Däremot bör man ha stort tålamod när man prismatchar på hotels.com, tar lååång tid (30 min - 1 tim) men kan vara väl värt det.

Jag har haft lite mer problem med Agoda på sistone, men jag tycker de kompenserade mig bra.

Jag bokade ett hotell i Brasilien väldigt långt i förväg och ett par månader innan ankomst blev jag informerad om att jag inte kunde bo på hotellet (jag vet faktiskt inte varför; "Due to circumstances beyond our control, your booking has been rejected by the property"). Först undrade de om jag accepterade en avbokning med 10% ersättning i Agoda Cash, men det sa jag nej till. Då frågade de om jag kunde tänka mig att bli ombokad till ett likvärdigt hotell för samma kostnad och det tackade jag ja till. Några dagar senare meddelade de mig att de inte kunde hitta något likvärdigt hotell (konstigt, det fanns ett 50 meter runt hörnet, som jag bokade själv senare) och erbjöd mig 30% av bokningens värde i Agoda Cash om jag accepterade avbokning. Jag accepterade det, och som sagt, bokade ett likvärdigt hotell i samma område för ungefär samma kostnad.

Vid ett annat tillfälle bokade jag ett self checkin-boende i Tyskland och på morgonen på ankomstdagen skulle jag få koderna till att komma in på rummet. Vid 17-tiden på kvällen hade jag fortfarande inte fått koderna och ringde och mejlade boendet direkt, men fick inget svar. Då kontaktade jag Agodas kundtjänst via telefon och hela samtalet tog 45 minuter, men till slut fick jag koderna mejlade till mig av boendet. De bifogade även en skärmdump på att de visst hade skickat koderna på morgonen, men det meddelandet dök aldrig upp i Agoda-appen, så det måste ha varit något fel på Agodas meddelandetjänst. Några dagar senare fick jag en full återbetalning för hela vistelsen i riktiga pengar.

Denna skall man ta med en stor nypa salt och fråga sig varför detta överhuvudtaget marknadsförs som ett hotell i Oslo.

Incheckningen har ett fönster på en och en halvtimme på eftermiddagen, efter det är det lite svårt att strosa på stan och så vaknar man i ett annat land.

Nu är det inte bara Agoda som har denna utan mer eller mindre alla boknings sidor kör denna. Som gjord för kvällspressen tråden.

Skärmbild (169).png

Toppen