Senaste nytt

Kan man boka First Class award med Eurobonus? (svar: JA)

Förmodligen en korkad fråga, men om man har tur och får en resa i F på EB poäng, och bokar 14 dagar för utresan, när kan man boka returen om vill stanna ut i 17 dagar?
Man kan boka hemresan långt tidigare och välja ANA eller Asiana eller Thai.
Man kan även boka Business med LH för utresan.
Sedan ändrar man till Lufthansa first när det är 14 dagar kvar.
Eftersom man har 4 segment att tillgå kan man ändå komma ungefär dit man vill.

Fast jag har inte hittat några LH first på ANA tool varken den 14e eller 15e juli österut förutom Munchen - Hong Kong och Frankfurt - Delhi.
Brukar det bli färre platser mot slutet av juli?

Fast jag har inte hittat några LH first på ANA tool varken den 14e eller 15e juli österut förutom Munchen - Hong Kong och Frankfurt - Delhi.
Brukar det bli färre platser mot slutet av juli?
Det blir ofte mer ledig de siste 5-10 dagene. For eksempel er det nå ledig:
FRA-NRT, 2/7, 3/7, 7/7, 10/7 (A380).
FRA-PEK, 5/7, 11/7 (A380).
FRA-HKG, 11/7, 12/7 (747-8).

Jag vet att många vill till FCT och åka med LH, det är trevligt. Kan man göra det nu hade jag gjort det..

Ett annat tips är jo att spara 2 500kr i månaden i ett år, så kan jag garantera F :) Det kommer nog flera 25 000kr erbjudanden från London, och det bästa sätt att prova LH F är att köpa resan. Så LHR-MUC-FRA-IAD-ATL t/r för 25 000kr + ARN-LHR i BA CE för 2 500kr så har ni det! Med tanke på vad människor här inne är villiga att betala för upplevelser, så är det väl inte så illa om man har ett sparkonto där man flyttar 2 500kr per månad till, och ett år senare kan man åka F.... på riktigt... Lägger man poängen till UAMP eller M&M får man även 300% på LH bokningsklass "A" så det borde allt som allt ge ca 40 000 miles hos båda och det kan man göra mycket roligt med sen.

"Just a thought"

En annan strategi för att få komma in och röka en cigarr i FCT är att flyga ihop ca 15 000 miles på M&M och sedan konvertera 500 000 CC poäng som ska ge 90 000 miles på M&M. Sedan kan boka en enkel i F till t ex Japan. Är man statuslös ska detta göras inom 3 år: Detta är min strategi för att komma in och få min cigarr i FCT sommaren 2015:cool:

EDIT: Som sagt, nu är det 900 000 CC-poäng som skall konverteras, efter Club Carlssons Enhancement

Last edited:
SAS har ingen Förstaklass att erbjuda andra allianspartners, varför skall då SAS medlemmar få tillgång till andra bolags Förstaklass? SAS har erbjudit Ekonomi Extra till egna medlemmar, men inte till medlemmar inom alliansen. Samma sak...

Nu är säkert frågan utagerad, men då skulle det ju ha blivit en rimlig konsekvens att EB-poäng inte skulle kunna användas för C-klass/business hos partners för resa i Europa, eftersom SAS inte har C-klass/business i Europa längre...

Bokade precis en F-klass award via FRA till IAD nästa vecka, så jag kan återigen bekräfta att O-klass är öppen inom 14-dagars fönstret.

Nu är säkert frågan utagerad, men då skulle det ju ha blivit en rimlig konsekvens att EB-poäng inte skulle kunna användas för C-klass/business hos partners för resa i Europa, eftersom SAS inte har C-klass/business i Europa längre...

I princip ja...

Bokade precis en F-klass award via FRA till IAD nästa vecka, så jag kan återigen bekräfta att O-klass är öppen inom 14-dagars fönstret.

Tar du några bilder på denna underbara B747-8i kärran? 3 veckor känns som en evighet, så plåta gärna lite man har lite mer att se fram emot :)

IAD verkar finns ganska ofta i F. Fattade aldrig helt varför LH valde denna rutt som först ut med B747-8i då jag själv har åkt i F med 50% beläggning åt båda håll, samt jag ser den ofta som öppen på M&M i F. Kan dock var enormt bra yield i C på rutten, och det är det som driver investeringen (sorry, lite off topic här på morgonen).

Ett annat tips är jo att spara 2 500kr i månaden i ett år, så kan jag garantera F :) Det kommer nog flera 25 000kr erbjudanden från London, och det bästa sätt att prova LH F är att köpa resan. Så LHR-MUC-FRA-IAD-ATL t/r för 25 000kr + ARN-LHR i BA CE för 2 500kr så har ni det! Med tanke på vad människor här inne är villiga att betala för upplevelser, så är det väl inte så illa om man har ett sparkonto där man flyttar 2 500kr per månad till, och ett år senare kan man åka F.... på riktigt... Lägger man poängen till UAMP eller M&M får man även 300% på LH bokningsklass "A" så det borde allt som allt ge ca 40 000 miles hos båda och det kan man göra mycket roligt med sen.

"Just a thought"

Apropå biljett betald med $, det verkar inte längre vara möjligt att få med LH på CMB - USA dealen?

Med tanke på vad människor här inne är villiga att betala för upplevelser, så är det väl inte så illa om man har ett sparkonto där man flyttar 2 500kr per månad till, och ett år senare kan man åka F.... på riktigt...

Hmm...har Du uppfattat att de som är här inne vill betala för sig...?:)

Är det ingen som testat Flyl4l - det är ju ungefär samma kostnad?

Toppen