Senaste nytt

Kan man bli Lufthansa HON Circle utan att flyga 600.000 miles?

Hej,

Jag tror att jag kanske har sagt tidigare att jag i ett tidigare liv har haft en kommersiell relation lokalt och globalt med Miles & More. Jag har inte detta längre, men jag känner (tyvärr) fortfarande att den konfidentiella information jag hade bör förbli så, så jag svarar vagt på en del frågor här, gärna med information som finns andra platser (som t.ex. FlyerTalk).

Gällande Lasse fråga om Swiss eller Lufthansa; jag tror att nästan alla som har provat på LH FCT i Frankfurt med hela upplevelsen och jämfört detta med andra bolags F är ganska överens att detta kanske är bäst i världen. Jag skall prova själv om 4 veckor, alla mina LH F har varit "OpUP" eller vouchers vid gaten. Det jag menar är att själva upplevelsen ombord på LX A330-300 är bättre; samma höga kvalitet på mat/dryck, "tysk" effektivitet, men lite mer personligt av schweizarna. Sen är den hårda produkten på A330-300 helt lysande.

Hur många HON medlemmar finns det i Sverige? Jag kan bekräfta ni är inne på rätt spor. Jag känner faktisk några av dessa, och jag har fört en diskussion med Björnström om redaktionen kanske skulle få intervjua (om än anonymt) en av dessa.

Finns det HON som inte har intjänat? Troligen. Som jag sa, regler är till för att brytas. Dock tror jag att Lufthansa är väldig mån om att reglera detta. T.ex. är UA Global Service samt BA Premier uppenbart tilldelat CEO/MD/BOARD MEMBERS hos stora global kunder som köper mycket resor.

Sen vill jag åter poängtera att jag anser att jämförelsen mellan EuroBonus och Miles & More är som äpple och päron diskussionen:
SAS
EuroBonus har runt 2m medlemmar?
Pandion har ett tak på (minns inte helt) men mellan 1500 och 2500
Affärsfokus är att transportera passagerare runt i Norden, samt från Norden till Europa
SAS har nu (åter igen) 11 A330/340 till den interkontinental verksamheten som är väldigt lite

Lufthansa Group
Miles & More har mer än 15m medlemmar
HON representerar är en mycket liten del av detta, procentuellt skulle jag gissa mindre än SAS Pandion
Affärsfokus är ett globalt nätverksbolag
Man opererar med en ny flotta, med 3 klasser interkontinentalt

Jag menade bara att det var optimistiskt att få LH HON för $295 som skrevs i tråden tidigare, $8995 skulle fortfarande vara ett bra pris :)
Ja, 8.995 USD vore fortfarande billigt.
Bland de billigaste sättet som jag kan komma på är Karachi-Sao Paulo med SWISS First.

Karachi-Sao Paulo T/R i SWISS First class ca 31.900 SEK inkl. skatter
Fare basis: FICSWIPK

Routing: Karachi-(PK)-Muscat-(LX via Dubai)-Zurich-(LX)-Sao Paulo

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

• Muscat-Zurich: 3.178 miles
  • Zurich-Sao Paulo: 5.957 miles

Kalkyl:
(3.178 + 5.957) x 300% x 2 (tur och retur) = 54.810 miles

600.000 miles / 54.810 miles = ca 11 gånger

31.900 SEK x 11 gånger = 350.900 SEK​

Så, det kostar grovt 180.000 SEK per år i två år.

Krav för att bli Miles&More HON CIRCLE Member
Miles&More skrev:
600,000 HON Circle miles (2) in two consecutive calendar years (the current and preceding year)

Intjäning av Miles&More miles på SWISS flygning
Miles&More skrev:
Earn miles when you fly
You earn miles on all scheduled flights operated by SWISS.

Flights from / to / between non-Eur. destinations
First Class: F A / x3.0

Satt precis framför en tysktalande HON på LX1272 i söndags. Hela flighten var ekonomiklass (inte en enda C-klasspassagerare) och fylld till bristningsgränsen med passagerare och inte minst handbagage. Vid serveringen hade Swiss inte lastat "riktig" mat (eftersom det saknades C-passagerare) utan fick nöja sig med standardostmackan vilket gjorde HON-medlemmen rosenrasande (uppenbarligen har de rätt till "riktig" varmed får förstås varm mat, stämmer det?). Denne man skällde ut två personer ur kabinpersonalen och upprepade tre-fyra gånger som ett mantra, "som HON-medlem har man rätt till...". Apropå kräsna Pandions.

Dr. Miles, din kalkyl är inte helt korrekt. Du missade 25% bonus på distansen, så varje resa från MCT-ZRH-GRU blir:
(3.178 + 5.957) x 300% x 2 (tur och retur) = 54.810 miles +
(3 178 + 5 957) x 25% = 2 283 miles
Totalt 57 093

Jag tror det finns några D-klass resor från London med LX till BCN/PMI/NCE för runt £500 där man kan kanske få in 8 segment tur och retur, eller 20 000 miles. Så 15 resor per år till ca £7 500 per år borde gå... Jag tror i alla fall inom Europa man skulle få till det från London för under 200 000kr totalt på två år.

ARN-ZRH-BKK-ZRH-BKK i D-klass kostar runt 22 000kr och generar 30 222 miles om man redan är FTL/SEN/HON. Det vill säga en gång per månad i två år.

Läggs inte bonusen på i sluträkningen. Dvs 54 810 x 1,25 = 68 512,5 Miles ?

Jonas C, det funkar på följande sätt
Fixed miles som inom Europa som ger mellan 125 (low econ) eller 2 000 (business) är det 25% på detta. Ex:
ARN-FRA semi-flex ekonomi 750 Miles bas och 938 Miles för FTL/SEN/HON
ARN-FRA flex business 2 000 Miles bas och 2 500 Miles för FTL/SEN/HON

På resor utanför Europa räknas 25% på distansen, så oavsett vilken biljett du har köpt från low econ till Första klass får du exakt samma Executive Bonus konstigt nu...

Toppen