Hej,
Jag tror att jag kanske har sagt tidigare att jag i ett tidigare liv har haft en kommersiell relation lokalt och globalt med Miles & More. Jag har inte detta längre, men jag känner (tyvärr) fortfarande att den konfidentiella information jag hade bör förbli så, så jag svarar vagt på en del frågor här, gärna med information som finns andra platser (som t.ex. FlyerTalk).
Gällande Lasse fråga om Swiss eller Lufthansa; jag tror att nästan alla som har provat på LH FCT i Frankfurt med hela upplevelsen och jämfört detta med andra bolags F är ganska överens att detta kanske är bäst i världen. Jag skall prova själv om 4 veckor, alla mina LH F har varit "OpUP" eller vouchers vid gaten. Det jag menar är att själva upplevelsen ombord på LX A330-300 är bättre; samma höga kvalitet på mat/dryck, "tysk" effektivitet, men lite mer personligt av schweizarna. Sen är den hårda produkten på A330-300 helt lysande.
Hur många HON medlemmar finns det i Sverige? Jag kan bekräfta ni är inne på rätt spor. Jag känner faktisk några av dessa, och jag har fört en diskussion med Björnström om redaktionen kanske skulle få intervjua (om än anonymt) en av dessa.
Finns det HON som inte har intjänat? Troligen. Som jag sa, regler är till för att brytas. Dock tror jag att Lufthansa är väldig mån om att reglera detta. T.ex. är UA Global Service samt BA Premier uppenbart tilldelat CEO/MD/BOARD MEMBERS hos stora global kunder som köper mycket resor.
Sen vill jag åter poängtera att jag anser att jämförelsen mellan EuroBonus och Miles & More är som äpple och päron diskussionen:
SAS
EuroBonus har runt 2m medlemmar?
Pandion har ett tak på (minns inte helt) men mellan 1500 och 2500
Affärsfokus är att transportera passagerare runt i Norden, samt från Norden till Europa
SAS har nu (åter igen) 11 A330/340 till den interkontinental verksamheten som är väldigt lite
Lufthansa Group
Miles & More har mer än 15m medlemmar
HON representerar är en mycket liten del av detta, procentuellt skulle jag gissa mindre än SAS Pandion
Affärsfokus är ett globalt nätverksbolag
Man opererar med en ny flotta, med 3 klasser interkontinentalt