Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.
men beslutet är politiskt inte "according to science"..
Det är helt säkert politik bakom. Men jag tror också att det har med det rena antalet besökare att göra. Jag tror att en, låt oss säga ”icke-oansenlig” andel av USAs besökare/turister/resenärer kommer från Europa. Genom att stänga dessa resenärer ute får man med en gång ned det totala antalet resenärer/turister som i sin tur kan riskera att bära med sig smitta in i landet.

Det är helt säkert politik bakom. Men jag tror också att det har med det rena antalet besökare att göra. Jag tror att en, låt oss säga ”icke-oansenlig” andel av USAs besökare/turister/resenärer kommer från Europa. Genom att stänga dessa resenärer ute får man med en gång ned det totala antalet resenärer/turister som i sin tur kan riskera att bära med sig smitta in i landet.

Gränsen är som sagt dock redan öppen mot länder med x ggr högre smittspridning än de flesta länder i EU.. och med vaccinationskrav etc så skall ju inte detta påverka sjukvården logiskt.. men beslutet är politiskt inte "according to science"..

Av de topp 10 länder från 2019 är Kanada inte oväntat etta på listan:
Top Nationalities of Foreign Travelers to the U.S.

Residence of travelers to the U.S.
2019 arrivals in millions
1. Canada 20.7
2. Mexico 18.1
3. United Kingdom 4.8
4. Japan 3.8
5. China 2.8
6. South Korea 2.3
7. Brazil 2.1
8. Germany 2.1
9. France 1.8
10. India 1.5

Notera det baseras på folkbokföring, inte nationalitet.

Visa Waiver Program

Jag hänger inte med i alla ändringar men...
1. Canada - visumfritt, stängt landsvägen
2. Mexico - visumfritt, stängt landsvägen men inte flyg märkligt nog: Travel Restrictions - Fact Sheet - U.S. Embassy & Consulates in Mexico
3. United Kingdom - ESTA-land, stängt
4. Japan - ESTA-land, öppet vad jag kan förstå
5. China - visumkrav, stängt
6. South Korea - ESTA, öppet vad jag kan förstå
7. Brazil - visumkrav, stängt
8. Germany - ESTA, stängt
9. France - ESTA, stängt
10. India - visumkrav, stängt

Jag tror kanadensarna har större grund att vara missnöjda ;) Det är klart det är lite politik i detta men Vitahuset väntar på "Mr. Fix It": Frustrated industry groups see Biden’s Covid czar as obstacle to reopening travel - POLITICO

Det epidemiologiska läget är inte direkt lysande: Covid in the U.S.: Latest Map and Case Count - The New York Times

EDIT: ändrat för flyg från Canada.

Last edited:

1. Canada 20.7
2. Mexico 18.1
3. United Kingdom 4.8
4. Japan 3.8
5. China 2.8
6. South Korea 2.3
7. Brazil 2.1
8. Germany 2.1
9. France 1.8
10. India 1.5

Visa Waiver Program

Jag hänger inte med i alla ändringar men...
1. Canada - visumfritt, stängt
2. Mexico - visumfritt, stängt landsvägen men inte flyg märkligt nog: Travel Restrictions - Fact Sheet - U.S. Embassy & Consulates in Mexico
3. United Kingdom - ESTA-land, stängt
4. Japan - ESTA-land, öppet vad jag kan förstå
5. China - visumkrav, stängt
6. South Korea - ESTA, öppet vad jag kan förstå
7. Brazil - visumkrav, stängt
8. Germany - ESTA, stängt
9. France - ESTA, stängt
10. India - visumkrav, stängt

Jag tror kanadensarna har större grund att vara missnöjda ;) Det är klart det är lite politik i detta men Vitahuset väntar på "Mr. Fix It": Frustrated industry groups see Biden’s Covid czar as obstacle to reopening travel - POLITICO

Det epidemiologiska läget är inte direkt lysande: Covid in the U.S.: Latest Map and Case Count - The New York Times

Kanadensare kan också flyga

För Canada finns det i alla fall ett datum hur länge land/sjö gränsen är stängd,
inom 5 dagar förlängning av stängningen eller öppning den 22:a augusti.

Federal Register :: Notification of Temporary Travel Restrictions Applicable to Land Ports of Entry and Ferries Service Between the United States and Canada
These restrictions go into effect at 12 a.m. Eastern Daylight Time (EDT) on July 22, 2021 and will remain in effect until 11:59 p.m. EDT on August 21, 2021, unless amended or rescinded prior to that time.

1. Canada 20.7
2. Mexico 18.1
3. United Kingdom 4.8
4. Japan 3.8
5. China 2.8
6. South Korea 2.3
7. Brazil 2.1
8. Germany 2.1
9. France 1.8
10. India 1.5

Intressant statistik. En punkt som saknas för denna analys är dock hur hela Schengen ligger till. Om tex samtliga platser 11-20 är andra Schengen länder med 1.4 miljoner besökare skulle det ge att Schengen som helhet var större än Kanada. Klart tveksamt att det är så såklart, men poängen är att Schengen som helhet, som är det som är blockat, nog är betydligt större än vad som syns här och nästan säkert en god bit upp på topp 10. Utan att veta så skulle jag gissa på plats 3.

Jag har 4 avbokade USA resor de senaste 12 månaderna, har en resa inbokad den första veckan i oktober en resa som jag verkligen har sett framemot, bila runt i Texas är målet, börjar redan bli lite pessimistisk om resan kommer att kunna genomföras dels om man kan komma in i USA, men läste att det var just nu hög spridning av Deltaviruset i sydstaterna.

I november är San Francisco bokad, hög smitto spridning även i Kalifornien enligt samma artikel.

I Januari bokad till Boston med SAS A321LR hoppet lever ännu.

Jag tror President Biden just nu har större problem än att tänka på när jag skall få besöka USA.

Blir väl att boka upp några X2000 resor under hösten med SJ koden som var här på BC för några veckor sedan så att man får se en del värden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen