Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att ansöka om NIE och att ansöka om ett visum är ju dock två olika saker. Jag har haft både visum och ansökt om NIE och min uppfattning är att de varit väldigt tillmötesgående. Man ska självklart inte ansöka om NIE om man inte på något sätt omfattas av reglerna, men att om man hört av sig med ett fall och fått nej har man inte möts med något annat än en ärlig beklagande kommentar om att de tyvärr inte kan godkänna ansökan med gällande regler trots omständigheterna man presenterat.

Det stod ju ordagrant ”Please be advised that for U.S. visa purposes, including ESTA (esta.cbp.dhs.gov), this decision constitutes a denial of a visa. Once the proclamation is terminated, your case will be reviewed again. ” i mailet som Senator fått ovan.

Så medan NIE och visum är olika saker så skrivs det ju uttryckligen att detta är att jämföra med ett avslag på visum. Det är svårt att tolka det på något annat sätt när myndigheterna skriver så hur gärna vi än vill ha det på annat sätt.

kommentar från handelsministern

Commerce Secretary Raimondo pushing to lift tough U.S. travel restrictions | Reuters

WASHINGTON, July 12 (Reuters) - U.S. Commerce Secretary Gina Raimondo said on Monday she is pressing for the easing of coronavirus restrictions but that U.S. health officials remain concerned about more outbreaks.
Transportation Secretary Pete Buttigieg has joined Raimondo in pushing for lifting restrictions, according to sources familiar with the discussions,
but others in the administration remain worried that opening the door to more travelers from abroad could lead to increases in COVID-19 infection rates.

"The CDC is nervous, and it's hard to know if people are vaccinated," she said.
There's no vaccine passport that's reliable, and that's kind of a big hurdle."

Låt mig förklara för alla optimister:

Förra hösten gick smittspridningen upp, inte ner. Stora delar av Europas befolkning är fortsatt ovaccinerad. Fler svenskar än amerikaner har åtminstone en spruta så objektivt sett är risken större för en besökare.

Inget pålitiligt vaccinpass betyder precis vad det står. USA litar inte på vad aliens producerat. Samtidigt blir amerikaner insläppta här med en papperslapp som "bevis".

Gör nu er bästa gissning om USA öppnar 2021, 2022 eller senare.

Låt mig förklara för alla optimister:

Förra hösten gick smittspridningen upp, inte ner. Stora delar av Europas befolkning är fortsatt ovaccinerad. Fler svenskar än amerikaner har åtminstone en spruta så objektivt sett är risken större för en besökare.

Inget pålitiligt vaccinpass betyder precis vad det står. USA litar inte på vad aliens producerat. Samtidigt blir amerikaner insläppta här med en papperslapp som "bevis".

Gör nu er bästa gissning om USA öppnar 2021, 2022 eller senare.

USAs stora problem är den inhemska spridningen och antivaxxers i södra USA. Reportage från CNN berättar hur nivån av intensivvårdsplatser och liknande nu är över hur den vad den har varit tidigare i dessa stater medan spridningen förvisso ökar i princip överallt sticker dessa regioner ut.

Vidare är det bara relevant att spärra besökare så länge man inte har spridning av samma variant redan inom landet. Såsom man gjorde först med Alfa, sen Delta och fortfarande gör med Beta och Gamma - de två sista hyfsat framgångsrikt i både EU och USA. Men när spridningen väl är där så finns det ingen mening länge ur den synvinkeln.

Vad gäller autentiseringen av vaccinationspassen - Well, kan det lilla hotellet i Tyskland jag bodde på verifiera mitt intyg med QR-koden som autentiskt, så ska nog USA kunna det också.

Det är nog mer inrikespolitik det handlar om än något annat. Biden har nog svårt att återinföra ett stopp när det väl är borta. Trumps förbud kan de alltid skylla på och säga att man vill vara säker på att konsekvenserna är överskådliga innan man tar bort det och sen dra fötterna efter sig.

EU har ju infört ett vaccinationspass, varför skulle inte USA klara av att hantera dessa? Känns som att det borde vara otroligt enkelt att lösa bara man vill.

Det handlar inte om förmågan ”att hantera dessa”. Vad det handlar om är att USA inte vågar lita på vaccinationskliniker/bevis ifrån ”Ole-Dole-Doff-land”.

Då tycker man ju att de kunde öppna för vaccinationsintygen då, för de går ju uppenbarligen att verifiera mot någon databas.

Då tycker man ju att de kunde öppna för vaccinationsintygen då, för de går ju uppenbarligen att verifiera mot någon databas.
Det borde de kunna göra tycker jag också, men tyvärr tror jag att "America(ns) First" kommer att fortsatt gälla ett bra tag framöver, trots byte av president... och då får vi andra snällt stå och titta på tills de känner att de behöver våra pengar...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen