Senaste nytt

Kan detta betyda att USA öppnar upp?

Status
Stängd för vidare inlägg.
“AstraZeneca is proving a real problem. If the US doesn’t recognise it,
it means millions of Brits won’t be eligible to travel if we agree to a new corridor.”

Vore vansinnigt av USA att inte erkänna vaccin som har blivit godkända av WHO eller EMA.

Vore vansinnigt av USA att inte erkänna vaccin som har blivit godkända av WHO eller EMA.

FDA har hållit på med en process ganska länge men har inte godkänt denna. Ovisst varför ett slutligt beslut saknas. Nuvarande administration har tidigare sagt att man vill skänka alla A/Z vaccin till Covax, men enbart efter FDA har godkänt så att man skänker vaccin som man själv har godkänt. En möjlig anledning till fördröjning är att USA inte behöver ett fjärde alternativ med tanke det som redan finns.

OT: men The Guardian är alltid en källa man får journalistisk innehåll som är en bra källa till reflektion. Deras artikel i helgen om A/Z och Oxford University är värt att läsa om man intresserar sig för detaljer runt vad som verkligen har hänt med detta vaccin.

FDA har hållit på med en process ganska länge men har inte godkänt denna. Ovisst varför ett slutligt beslut saknas..

I Financial Times artikeln från 28/6 står det:
The Anglo-Swedish pharmaceutical company has not yet applied for authorisation from the US Food and Drug Administration,
and when it does so, it is likely to apply for a full legal licence rather than temporary emergency authorisation
— a process that could take several months to complete.

De nämner även denna artikel
APRIL 30 2021
AstraZeneca on track to submit data for US vaccine approval, says chief

AstraZeneca Weighs Seeking Full U.S. Approval for Covid Shot, Skipping Emergency-Use Application - Wall Street Journal
7 maj 2021
British drugmaker faces challenges gathering data; may wait to apply for full approval by the FDA, which takes longer

AstraZeneca PLC could skip asking the Food and Drug Administration for emergency-use authorization for its Covid-19 vaccine, according to people familiar with the matter—and instead pursue the more time-intensive application for a full-fledged license to sell the shot.

Such a move would further delay any rollout of AstraZeneca shots in the U.S., where the vaccine has already been made and stockpiled. But U.S. government and public-health officials have said they probably don’t need AstraZeneca shots because of ample supplies of three other shots already authorized for use.

The British drugmaker said last week it intended to apply for the emergency go-ahead within weeks. But it has also been considering a different path to getting the drug approved in the U.S., according to these people. That would involve taking what could be several more months to compile and review data necessary for what is known as a biologics license, essentially a more comprehensive, nonemergency seal of approval from the FDA.

Då har jag skickat in min ansökan om NIE. Här är vad som gäller:
How to Request National Interest Exceptions for Travel | U.S. Embassy in Sweden

Sen finns det en snabb-process:
If you require a visa to travel to the United States, and have a life or death, urgent humanitarian need to travel immediately, please follow the guidance provided at:  https://www.ustraveldocs.com/se/se-niv-expeditedappointment.asp  to request an emergency appointment.

Antar nålsögat är väldigt lite där.

Då har jag skickat in min ansökan om NIE. Här är vad som gäller:
How to Request National Interest Exceptions for Travel | U.S. Embassy in Sweden

Sen finns det en snabb-process:
If you require a visa to travel to the United States, and have a life or death, urgent humanitarian need to travel immediately, please follow the guidance provided at:  https://www.ustraveldocs.com/se/se-niv-expeditedappointment.asp  to request an emergency appointment.

Antar nålsögat är väldigt lite där.

Ja ha, några tjugo dagar behövde jag inte vänta :eek: 8min tog det innan ett copy/paste svar kom med REJECTED.

Jag hade med en invitation från kundens VD som jag hade i cc. Svaret kom med honom i cc, och han undrade på varför den amerikanska statsmakten inte kan agera lika snabbt när han behöver något ;)

En strategiworkshop över tre dagar där syfte är att öka försäljningen både i USA och planera för en global expansion kvalificerade inte för en NIE. Kan vara bra att veta.

En sak som oroar mig lite är följande:
Please be advised that for U.S. visa purposes, including ESTA (esta.cbp.dhs.gov), this decision constitutes a denial of a visa. Once the proclamation is terminated, your case will be reviewed again.
Jag tolkar det som att min godkända ESTA är nu suspenderad tillsvidare. Dock står det Authorization Approved när jag kollar status online.

Ja ha, några tjugo dagar behövde jag inte vänta :eek: 8min tog det innan ett copy/paste svar kom med REJECTED.

Jag hade med en invitation från kundens VD som jag hade i cc. Svaret kom med honom i cc, och han undrade på varför den amerikanska statsmakten inte kan agera lika snabbt när han behöver något ;)

En strategiworkshop över tre dagar där syfte är att öka försäljningen både i USA och planera för en global expansion kvalificerade inte för en NIE. Kan vara bra att veta.

Please be advised that for U.S. visa purposes, including ESTA (esta.cbp.dhs.gov), this decision constitutes a denial of a visa. Once the proclamation is terminated, your case will be reviewed again.
Jag tolkar det som att min godkända ESTA är nu suspenderad tillsvidare. Dock står det Authorization Approved när jag kollar status online.
Ogilla....

Ajdå. Fick nej på en NIE i mitten av april från ambassaden i Stockholm. I det mejlet stod det inget om att det sågs som denial of a visa. ESTA från september 2020 är fortfarande giltigt när jag kollar hos CBP.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen