Senaste nytt

Kampanjpriser på Blå Tåget

Håller med dig Hoss, en mycket trevlig erfarenhet. Har lite bilder och tänker skriva lite mer sen om detta. Fastnade i Partille dock med 11min kvar när hela IT lösningen gick ner förra torsdagen :-(

Deras marknadsföringsavdelning verkar vara pigga på att använda Facebook för att de tror att det är ett modernt kommunikationsmedel som inte kostar (de har rätt). Vad de tydligen förbisett är att man då måste ha folk som tittar på sidan också.... Som det ser ut nu så måste man veta om Blå Tåget, och medveten söka efter deras hemsida.

Vad de behöver är s.k "Triggers" (något som genererar strömmar till Facebook). Det skulle kunna vara reklam på en trafikerad sida (troligen för dyrt). Men det finns andra möjligheter:

Den enda trigger de haft är en helsida i GP och en i DN. Enligt teorin om "leaking buckets" (hur många som kan uppmärksamma en annons till hur många som köper produkten/tjänsten) blir det inte många köpare. Först ska rätt person (ej SJ's fanclub) se annonsen just denna dag... 1. Det är normalt ca 20% som uppmärksammar (kommer ihåg) en annons i en tidning. 2. 30% av dessa funderar på köp. 3. Sedan 12.5% av de som blir kvar köper produkten.

[...]

Lokal radioreklam på orterna de betjänar vore nog smart. Det kostar iprincip ingenting med radioreklam. Man behöver bara nämna Blå Tåget och Facebook, så kommer det generera folk. Det är ingen garanti för succe, men billigaste sättet att testa.

Håller inte med alls. Om man skulle behöva annonsera i traditionell media för att driva trafik till Facebook så tappar man ju hela syftet. Facebook är ett socialt medium. Uppmärksamhet på sociala medier får du genom att skapa innehåll som är så intressant att det får en viral spridning (folk gillar och delar det).

Som ett exempel ökade Facebooksidan som jag administrerar räckvidden med drygt 40 000 unika personer denna veckan jämfört med förra. Vi annonserar ingenstans, har aldrig gjort och kommer aldrig göra. :)

Last edited:
Håller inte med alls. Om man skulle behöva annonsera i traditionell media för att driva trafik till Facebook så tappar man ju hela syftet. Facebook är ett socialt medium. Uppmärksamhet på sociala medier får du genom att skapa innehåll som är så intressant att det får en viral spridning (folk gillar och delar det).

Som ett exempel ökade Facebooksidan som jag administrerar räckvidden med drygt 40 000 unika personer denna veckan jämfört med förra. Vi annonserar ingenstans, har aldrig gjort och kommer aldrig göra. :)

Detta förutsätter ju att målgruppen redan använder mediet frekvent, alternativt att innehållet är så spännande att den frambringar viral spridning.

Alternativ 1 tror jag inte passar in, då jag får känslan av att Blå tågets resenärer besöker Di.se oftare än facebook.
Alternativ 2 uppfylls inte heller; det skapas ingen viral spridning av att visa bilder på fisksoppa varje vecka...

Jag menar inte att viral spridning genom facebook är ofungerande generellt, utan är opassande i detta typiska fall. Resultatet av deras virala spridning idag är 53 likes på facebook, och få kunder.

Jag tror man bör anpassa sina kommunikationskanaler efter vem som kan tänkas intressera sig för produkten.

Last edited:
Alternativ 2 uppfylls inte heller; det skapas ingen viral spridning av att visa bilder på fisksoppa varje vecka...
[...]
Resultatet av deras virala spridning idag är 53 likes på facebook, och få kunder.

Precis. Jag hävdar därför fortfarande att det är bättre att de jobbar rätt med social media, än att blanda in massa dyr gammel-media-annonsering. :)

Jag menar inte att viral spridning genom facebook är ofungerande generellt, utan är opassande i detta typiska fall.

[...]

Jag tror man bör anpassa sina kommunikationskanaler efter vem som kan tänkas intressera sig för produkten.

SAS har 200 000 + fans på Facebook. Sverige har 4,6 miljoner Facebookanvändare, så det bör nog finnas en hel del som kan tänka sig att vara intresserade av Blå tåget.

Faktum är att när jag talat med mina (unga) vänner om den här produkten har många tyckt att det låtit häftigt. Tror inte att det nödvändigtvis bara behöver vara gamla stofiler som attraheras av det här. Snarare är nog problemet att man kanske tror att så är fallet.

Precis. Jag hävdar därför fortfarande att det är bättre att de jobbar rätt med social media, än att blanda in massa dyr gammel-media-annonsering. :)

Jag håller med till viss del. Jag har dock jobbat med flera fall där t.ex radioreklam visat sig vara mer kostnadsseffektivt (i kombination med social medier). Det ska väl också påpekas att det är 40% beläggning på ett ganska litet tåg de vill åstadkomma... Tidningsannonsering & TV är givetvis idiotiskt.

SAS har 200 000 + fans på Facebook. Sverige har 4,6 miljoner Facebookanvändare, så det bör nog finnas en hel del som kan tänka sig att vara intresserade av Blå tåget.

Faktum är att när jag talat med mina (unga) vänner om den här produkten har många tyckt att det låtit häftigt. Tror inte att det nödvändigtvis bara behöver vara gamla stofiler som attraheras av det här. Snarare är nog problemet att man kanske tror att så är fallet.

Det behövs troligen en ordentlig marknadsanalys.
Att tycka att något "låter häftigt" till att verkligen nyttja en produkt/tjänst är ju tämligen olika. Jag har gillat produkten i ett års tid utan att nyttja den.

Det finns en antites i Blå tågets koncept. Ett tåg behöver passagerare ständigt (frekvens). Problemet är att Blå tåget känns mer som en upplevelse än ett gångbart färdmedel (beroende på tidtabell mm). Om kunderna nyttjar produkten 1ggr/6mån behöver man en jäääkla massa kunder för att få någon beläggning på tågen.

Tycker att jämförelsen med SAS är lite orättvis, de har inte bara facebook-reklam, och är ett väl etablerat varumärke. Att ha många facebook-likes kan betyda något positivt, men behöver inte göra det... Jag gillar många sidor med produkter jag ej nyttjar.

Säg att 12.5% av de som uppmärksammar reklamen (procentsats från tidigare facebook-analyser) köper tjänsten. Varje resenär nyttjar tjänsten 10ggr/år (HÖGT räknat). Tågen har 120 platser och kräver 40% beläggning = 48 pers/tur.

Om 10.000 gillar Blå tågets facebook-sida så får vi 1250 kunder. 12.500 resor om året med 10 resor på ett år. 12.500/48 så fyller vi 266 resdagar. Då skulle möjligen tåget kunna vara vinstdrivande. Tyvärr tror jag att det är en enorm glädjekalkyl:(

Vi kanske inte ska fortsätta diskussionen här? Vi kan ta den på något BC-möte! :)

Last edited:
Nu har jag inte kollat upp tidtabellen, men kanske vi skall begära in en offert från blå tåget så att det blir en trevlig resa under hösten till Göteborg och rent av träffa BC folk från Göteborg.
Går säkert att få bra hotell priser vid offert förfrågan, gäller att hitta en helg när det inte är någon stor aktivitet i Göteborg.

Har också läst att Blå Tåget börjat med varm/kall servett (beroende på årstid) samt Champagne vid ombordstigning! :)

Har också läst att Blå Tåget börjat med varm/kall servett (beroende på årstid) samt Champagne vid ombordstigning! :)

Stämmer. Det är för att differentiera sin 1:a klass från den nyinsatta 2:a klasskupén :) Det är samma stolar och benavstånd, så det var "tvungna" att hitta på något extra för första klass.

Nu har jag inte kollat upp tidtabellen, men kanske vi skall begära in en offert från blå tåget så att det blir en trevlig resa under hösten till Göteborg och rent av träffa BC folk från Göteborg.

Utmärkt idé!

Vi kanske inte ska fortsätta diskussionen här? Vi kan ta den på något BC-möte! :)

Japp, inser att det inte riktigt är rätt tråd för detta. Låt oss fortsätta denna intressanta diskussion över en bit mat på Blå tåget! :)

Toppen