Deras marknadsföringsavdelning verkar vara pigga på att använda Facebook för att de tror att det är ett modernt kommunikationsmedel som inte kostar (de har rätt). Vad de tydligen förbisett är att man då måste ha folk som tittar på sidan också.... Som det ser ut nu så måste man veta om Blå Tåget, och medveten söka efter deras hemsida.
Vad de behöver är s.k "Triggers" (något som genererar strömmar till Facebook). Det skulle kunna vara reklam på en trafikerad sida (troligen för dyrt). Men det finns andra möjligheter:
Den enda trigger de haft är en helsida i GP och en i DN. Enligt teorin om "leaking buckets" (hur många som kan uppmärksamma en annons till hur många som köper produkten/tjänsten) blir det inte många köpare. Först ska rätt person (ej SJ's fanclub) se annonsen just denna dag... 1. Det är normalt ca 20% som uppmärksammar (kommer ihåg) en annons i en tidning. 2. 30% av dessa funderar på köp. 3. Sedan 12.5% av de som blir kvar köper produkten.
[...]
Lokal radioreklam på orterna de betjänar vore nog smart. Det kostar iprincip ingenting med radioreklam. Man behöver bara nämna Blå Tåget och Facebook, så kommer det generera folk. Det är ingen garanti för succe, men billigaste sättet att testa.
Håller inte med alls. Om man skulle behöva annonsera i traditionell media för att driva trafik till Facebook så tappar man ju hela syftet. Facebook är ett socialt medium. Uppmärksamhet på sociala medier får du genom att skapa innehåll som är så intressant att det får en viral spridning (folk gillar och delar det).
Som ett exempel ökade Facebooksidan som jag administrerar räckvidden med drygt 40 000 unika personer denna veckan jämfört med förra. Vi annonserar ingenstans, har aldrig gjort och kommer aldrig göra.![]()
Alternativ 2 uppfylls inte heller; det skapas ingen viral spridning av att visa bilder på fisksoppa varje vecka...
[...]
Resultatet av deras virala spridning idag är 53 likes på facebook, och få kunder.
Jag menar inte att viral spridning genom facebook är ofungerande generellt, utan är opassande i detta typiska fall.
[...]
Jag tror man bör anpassa sina kommunikationskanaler efter vem som kan tänkas intressera sig för produkten.
Precis. Jag hävdar därför fortfarande att det är bättre att de jobbar rätt med social media, än att blanda in massa dyr gammel-media-annonsering.![]()
SAS har 200 000 + fans på Facebook. Sverige har 4,6 miljoner Facebookanvändare, så det bör nog finnas en hel del som kan tänka sig att vara intresserade av Blå tåget.
Faktum är att när jag talat med mina (unga) vänner om den här produkten har många tyckt att det låtit häftigt. Tror inte att det nödvändigtvis bara behöver vara gamla stofiler som attraheras av det här. Snarare är nog problemet att man kanske tror att så är fallet.
Har också läst att Blå Tåget börjat med varm/kall servett (beroende på årstid) samt Champagne vid ombordstigning!![]()
Nu har jag inte kollat upp tidtabellen, men kanske vi skall begära in en offert från blå tåget så att det blir en trevlig resa under hösten till Göteborg och rent av träffa BC folk från Göteborg.
Vi kanske inte ska fortsätta diskussionen här? Vi kan ta den på något BC-möte!![]()