Senaste nytt

Kalmar Kommun och lokala näringslivet går ihop i ny utrikeslinje från Kalmar

Vill inte dra för stora slutsatser, men jag tycker inte det känns som om man förhandlar med Kalmarflyg. Man hänvisar till att saker och ting ändras fort i branschen som grund till förseningen, och det kan nog stämma. Men Kalmarflyg har hela tiden sagt att de är intresserade, så för mig känns det lite som att det intresset inte delas av flygplatsen.

Citat Barometern;
Vad är det som drar ut på tiden?
– Man kan säga att branschen förändras fort och det är saker som påverkar även oss. Olika flygbolag har olika flottor och olika strategier.

Spekulation:
Jag har på känn att man vill ha Air Berlin, eller åtminstone något bolag som kan erbjuda codeshare med AB. Det tror jag är en god idé, för att inte säga helt avgörande idé. Annars spricker ju grejen med att locka affärsresenärer till linjen, av flera skäl.
AB tvekar nog å sin sida för att man har skarpa lönsamhetskrav på sig från EY och fick lägga ner VBY-linjen rätt nyligen.

Ovant förresten när man bott i Tyskland ett tag att hela projektbudgeten (11 miljoner) kastas ut helt öppet i media ;)

Ok, det verkar som att tråden har gjort sitt, tyvärr:

Strax efter att Ryanair i våras aviserat planerna på flyg till Barcelona meddelades att ytterligare en linje var på gång. I september i år skulle startskottet gå för två dagliga turer, sex dagar i veckan till flygplatsen Tegel, utanför Berlin.

Nu har flygplatsbolaget tvingats meddela att det nog inte blir nåt flyg till Berlin.

Ryanair lämnar Kalmar / Kalmar / NYHETER / ÖSTRAN / Östra Småland AB - Lokaltidningen med nyheter och information från Kalmar län och Öland.

Östra Småland generellt verkar dömt till att bara mata till Stockholm, det är inte direkt en region med babyboom...

Jag tycker också det känns tveksamt om det finns underlag till KLR-CPH med tanke på att det går flera direkta tåg dagligen som tar 3,5 h?

Flera företag i Kalmar ger linjen till Berlin tummen ner och vill istället satsa på en linje till London.

Grupp företag vill ha flyg till London

Tycker personligen det är idioti. Det finns inte underlag för varken Berlin eller London från Kalmar. Däremot tror jag fortfarande på ett morgonflyg med SAS nya ATR till CPH och retur sent på dagen till KLR.

Det fungerar aldrig med bara en tur om dagen. En tidig utresa till CPH kan funka men sedan bara en sen återresa kommer aldrig att gå. Det ger ingen flexibilitet att bli sittande i CPH i flera timmar. Eftersom en tidig mortontur gör att planet måste flyga upp på kvällen tror jag detta är helt utan chans att få att gå runt.
Vi får ny två turer om dagen från Linköping till CPH och det är bra så vi slipper det usla Nextjet. Jag har ett par planerade resor ut i Europa och det är inte lätt att hitta bra förbindelse med minimal väntetid i CPH. Jag tror det måste vara åtminstone fyra turer per dag. Men kommer bara SAS linje igång från Linköping så tror jag det blir bra tryck på den så att det snabbt blir fler frekvenser.

Jag tror att många med mej kommer att flyga från Linköping istället för Norrköping nu när SAS kommer dit som aktör. Dessutom blir det en lounge på flygplatsen så det blir nog bra.

Jag tror det kan finnas potential för en daglig Berlin-förbindelse enligt originalidén OM katastrofbygget i Berlin blir klart nån gång. Turismunderlag finns åt båda håll, blir det en ordentlig hubb kan även ett stabilt affärsreseunderlag finnas.

London är totalt vansinne, men får ses i ljuset av att idén förs fram av ett av få Kalmar-företag som faktiskt har verksamhet inne i stan, vilket också förklarar varför han inte tycker det är viktigt att det blir just en hubb (Heathrow) :rolleyes:

Imorgon presenteras den nya linjen på en presskonferens :Nu ska flyglinjen till Berlin bli av / Kalmar / NYHETER / ÖSTRAN / Östra Småland AB - Lokaltidningen med nyheter och information från Kalmar län och Öland.

Kan väl inte bli annat än Air Berlin eller Germanwings (operated by Eurowings). En linje som saknar vidare anslutning verkar dödsdömt.

Många svenska flygplatser som fått internationell trafik senaste året: Växjö, Karlstad, Linköping (bättre möjligheter) och nu Kalmar.

Toppen