Senaste nytt

Kalmar Kommun och lokala näringslivet går ihop i ny utrikeslinje från Kalmar

Intressant - det enda jag ställer mig tveksam till är att man väljer en flygplats som har få internationella anslutningar. På den positiva sidan är nog Berlin en bättre flygplats än Frankfurt gällande P2P.

Linjen till GOT är intressant med tanke på den extrema tågtiden (i förhållande till sträcka). Tror nog det hittat en linje som bolagen glömt - kan hålla.

Ännu en tanke: Är det inte så att bara Germanwings blir kvar i Berlin.... Blir det isf codeshare med dem (?) Låter underligt.

Märkligt att de inte säljer biljetter mellan Göteborg och Berlin när de ändå är på G.

Märkligt att de inte säljer biljetter mellan Göteborg och Berlin när de ändå är på G.

Mkt mkt konstigt. Likaså den tidiga returen från Berlin på söndagar. Redan kl 14.15 går planet, vilket gör att en weekendresenär inte kan utnyttja söndagen till något nämnvärt. Dessutom verkar söndagens flygning inte slingas på samma sätt som vardagarnas förmiddagsflygningar.

Frågan är om så många /någon kommer flyga Got-Klr-Txl? När AirBerlin har såpass bra tidtabell och prissättning?

Absolut. Jag tänkte mer på att det kan vara knepigt att fylla upp 49 platser dagligen på bara Kalmar-Berlin.

Kollade priser. Flexibel ekonomi 1/9 med hemresa 2/9 går loss på 10 582 kronor. Vanlig ekonomi på 1 642 kronor.

Eftersom den sammanbinder den svenska glesbygdsregion jag själv kommer ifrån med storstaden jag numera bor i, så kan jag inte vara annat än tacksam över att det blev av.
Samtidigt hade jag ändå velat att de haft is i magen och väntat några år på nya flygplatsen, så att AB kunnat köra en matningslinje till sin hubb där. Nu kan jag bara hoppas att linjen överlever även som PTP-linje, som den verkar bli nu. Självklart ska jag åka så mycket jag kan, men jag är fundersam om den klarar sig till nästa år. Hade man väntat på hubbalternativet tror jag mycket väl att det hade funkat.

Eller kan det vara så att även detta alternativ kan slussa vidare? Men till vilket/vilka bolag då?

Kommentaren från VD:n på Växjös flygplats är väl traditionellt bygräl när det är som sämst - han ser "sin" linje gå mot nedläggning, så då ska inte någon linje alls gå från regionen.

Absolut. Jag tänkte mer på att det kan vara knepigt att fylla upp 49 platser dagligen på bara Kalmar-Berlin.

Jag förstår det som att planet har 37 platser? Men de kanske har ändrat flygplanstyp jämfört med vad som var planerat i somras.

Hört från flera olika håll (bland annat från bmi själva) att det kommer bli codeshare på denna, men man kan inte säga när eller vilket/vilka bolag man i så fall kan boka genom.
Bmi har ju en tradition av codeshare med LH, men då kommer ju bara Germanwings ifråga på TXL och det skulle inte direkt utöka antalet destinationer man kan nå från Kalmar med ett byte. Det skulle däremot codeshare med Air Berlin kunna göra.
(dessutom skulle ju ett samarbete med Germanwings skapa intern Star Alliance-konkurrens med SAS, inte så att KLR är någon stor marknad men ändå, principiellt)

Toppen