Senaste nytt

Kötider Kastrup

Jeg anede ikke de har en separat paskontrol. Undskyld, min uvidenhed, men hvor ligger den? Kan man gaa tilbage til de "rigtige" terminaler efter at have passeret denne kontrol?
Ja, de två gateområdena sitter ihop airside, men räkna med en avhyvling av en barsk dansk tanta i luckan när man går i "fel" kontroll (även om man blir genomsläppt).

Ja, de två gateområdena sitter ihop airside, men räkna med en avhyvling av en barsk dansk tanta i luckan när man går i "fel" kontroll (även om man blir genomsläppt).
Samma sak när man vill gå igenom passkontrollen bara för att besöka Eventyr-loungen (även om det inte är några köer). Oftast är de manliga passkontrollanterna trevligare och frågar mer sällan var man ska.

Jag var på Kastrup i fredags för att åka på en kort helgresa till Paris - så jag blev inte direkt påverkad av detta. Men jag märkte kön för att komma igenom passkontrollen vid C-gaterna i icke-Schengenområdet som var mycket lång och sträckte sig ganska långt ner längs gångvägen mot B-gaterna. Jag vet inte väntetiden, men den måste ha varit betydande, typ 60+ minuter. Det var flera sista-minuten-upprop för flyg som avgick därifrån. Det såg riktigt illa ut ärligt talat, och kan bara hoppas att ingen missade sina flyg på grund av detta. Vi har en familjeresa i början av augusti till Washington, D.C. med SAS - och det ser ut som att det flyget vanligtvis avgår från C-gaterna så hoppas verkligen att det är bättre i augusti! Av någon anledning är det inte längre möjligt att se väntetiderna vid passkontrollen längre.

If C Schengen exit passport control looks long as it has been on each of the last two Fridays, then I consider going to E passport control and walk from that side of non-Schengen back over to C gates via the upstairs path on the non-Schengen side.

I try to go via C passport control for C and E gate flights to the US unless C is busy. If flying to the US out of E gates, passport control can be cleared at C or E passport control. E exit passport control usually processes people faster per person than C exit passport control.

August Friday afternoons should be at least somewhat better than June Friday afternoons.

I try to go via C passport control for C and E gate flights to the US unless C is busy. If flying to the US out of E gates, passport control can be cleared at C or E passport control. E exit passport control usually processes people faster per person than C exit passport control.
Interesting - I was not aware it is possible to walk between on C and E gates on the non-schengen side. If I want to walk from E gates after passport control back to C gates - where do I go? I would assume I would end back upstairs where D101-D104 is and then able to walk down to the C gates.

Kastrup.jpg

Ikväll såg det ut som att kön till säkerheten började precis ovanför rulltrappan. Fy f. Blev vänster mot Fast Track, som var helt tom när jag kom....

Det har varit långa kötider överlag på Kastrup senaste veckan. Snackade med en kamrat som jobbar på CPH, med anledning av min egen fadäs, och det beror bara på att Sverige och Danmarks "ferie" drog igång samtidigt i år och att det är många som vill resa. Plus massa turister. Säkerhetskontrollen har ingen personalbrist och kör på så gott dom kan, enligt denne. Men sen är det ju även semestertider och ny extrapersonal där också.

Det har varit långa kötider överlag på Kastrup senaste veckan. Snackade med en kamrat som jobbar på CPH, med anledning av min egen fadäs, och det beror bara på att Sverige och Danmarks "ferie" drog igång samtidigt i år och att det är många som vill resa. Plus massa turister. Säkerhetskontrollen har ingen personalbrist och kör på så gott dom kan, enligt denne. Men sen är det ju även semestertider och ny extrapersonal där också.
Är då alla kontrollerna öppna? Om du vet. Eftersom där inte är någon brist.

Interesting - I was not aware it is possible to walk between on C and E gates on the non-schengen side. If I want to walk from E gates after passport control back to C gates - where do I go? I would assume I would end back upstairs where D101-D104 is and then able to walk down to the C gates.

Visa bifogad bild 154167
It has been possible to do this for around a little over 4 years now. And that map is unfortunately still outdated.

Here is what I do when clearing E Schengen exit passport control and heading to C/Eventyr: clear passport control and then turn to the right and make my way upstairs to head toward and past some D gates while going toward where the upstairs Turkish/Primeclass lounge used to be be before that lounge shut down. Then I go down the escalators or stairs right between C passport control and the newsstand shop in the bright much more open C hall. From there the C gates and Eventyr are accessible without having to clear passport control an additional time.

Är då alla kontrollerna öppna? Om du vet. Eftersom där inte är någon brist.
Det vet jag inte. Det är väl olika antal öppna stationer över dagen utifrån planerade volymer. Men köper inte svaret helt för nånting verkar har inte gått som det var tänkt. På mornarna ibland har dom bara två kontroller öppna, märkligt när det är så många avgångar 06-07.

Toppen