Senaste nytt

Köper flygbiljetter med argentinsk peso, var?

mylabel

Medlem
Som rubriken lyder, är det någon som vet sida eller sidor som fortfarande tar ARS peso?

Det ska vara 40% billigare om man betalar med Visa kort med ARS pga nya MEP kurs.

Tack!
 
Last edited:
https://www.atrapalo.com.ar/
Det ska tydligen gå bra att få rabatt på inrikesresor i Argentina (t ex kan man boka direkt på Aerolineas Argentinas argentinska hemsida), men jag kan inte hitta några fynd på godtyckliga resor utan anknytning till Argentina. Ska man få MEP-växlingskursen är det Visa-kort som verkar bäst, följt av Mastercard. Använd inte AMEX eller Revolut!
 
Last edited:
Eventuellt har jag hittat ett fynd, men det står att valutan är US$ vilket borde betyda att det handlar om US-dollar men då tycker jag det är orimligt dyrt. Exempel:
Pris i Sverige: 8055 SEK
Pris hos argentinska Kayak $279096, men det verkar inkludera någon skatt för boende i Argentina (?) på $169149, vilket gör att priset utan skatt borde bli $109947
Men när man klickar sig vidare till Sky-tours är det lägsta priset $169148.70, eventuellt i USD istället för ARS! Men om det är ARS så är $169148.70 = 5421 SEK med Visas MEP-växlingskurs och 2% bankpåslag (man får inte MEP-växlingskursen med Revolut!!!)

BUE.jpg


Hade det handlat om en billig biljett hade jag nog vågat att testa, men jag är nog för feg för att testa med den här biljetten.
 
  • Gilla
Reactions: pep

mylabel

Medlem
Hmm, spännande. För en med dålig koll, vem är det som tar "smällen" här?
Från vad jag förstår så är det Argentinsk Riksbank som kom ut med MEP kurs (som är bättre än deras officiell kurs) för de vill bli av med peso och få in USD/EUR/SEK och sidor som fortfarande tar ARS för det är värt ingenting utanför Argentina som tar smällen.
 
Last edited:
Toppen