Senaste nytt

Köpenhamn - Los Angeles - smartast lösning...

Det jobbigaste å¨resan till USAs västkust är inte ett eventuellt byte i USA, även om jag håller med om att det inte är något man ser fram emot. För mig är det jobbigaste att sitta inlåst i en metalltub i ett ekonomisäte, så jag skulle göra allt för att maximera uppgraderingsmöjligheterna, och då står SAS-flygen med SAS-poäng bra i kurs... Jag brukar inte rekommendera SAS, men här gör jag det :)

Sedan är jag inte lika negativ som Agehall till att köra bil en hel dag i USA, det är en upplevelse det (det går ju också att flyga SFO-LAX om man känner för det).

Lite så jag tänkte. SFO flighten ankommer vid 15.00, säg vid hyrbil 17.00, 7 timmar till LA är vi framme vid midnatt. Och på den "köfriaste" tiden på dagen till LA....
 
Vi är ganska vana Skåne - Stockholmspendlare (med hästsläp dessutom) och kustvägen har vi kört (inkl Hearst), så det blir i så fall Interstate 5 nonstop. Hatar byten i USA med bagage som alltid försvinner och terminalbyten.

Finns det ngt ekonomisäte som i ett worst case scenario är aningen mer OK än andra?
 

011430121

Medlem
[QUOTE="Mats Genberg, post: 270603, member: 1075"

Finns det ngt ekonomisäte som i ett worst case scenario är aningen mer OK än andra?[/QUOTE]


Rad 31 är nödutgång och som EBG bokar du dom gratis, tror att SAS tar 300:- annars.
 
Kan ha lösningen :) Köpa "fullpris" med SAS för miles. Kostar för mig som EBG 160,000 men jag tjänar 27.500 så nettokostnaden blir 132.500 vilket då bara är 32.500 mer än den awardbiljett som inte finns. Hustrun som är EBS har inte alla miles som krävs, så det kostar 5.000 SEK, men i gengäld tjänar hon 22,000 miles varav 11.000 på rätt sida om 31 okt vilket gör att hon också blir EBG.
Tomt på miles sedan, men de ska ju användas :)
 
Hos SAS är det lätt att blanda klasser om ni vill det. Ni kanske kan nöja er med nödutgångsplats i ekonomiklass på resan dit (då man är mestadels vaken) och sedan på hemresan kan ni välja businessklass så ni får sova ordentligt?
 

agehall

Medlem
Vi är ganska vana Skåne - Stockholmspendlare (med hästsläp dessutom) och kustvägen har vi kört (inkl Hearst), så det blir i så fall Interstate 5 nonstop. Hatar byten i USA med bagage som alltid försvinner och terminalbyten.

Finns det ngt ekonomisäte som i ett worst case scenario är aningen mer OK än andra?

Fast hur ofta flyger ni först 9h och sedan sätter er och kör 7-8h med start runt midnatt (eller vad blir det svensk tid när kärran landar i SFO)?
 
Fast hur ofta flyger ni först 9h och sedan sätter er och kör 7-8h med start runt midnatt (eller vad blir det svensk tid när kärran landar i SFO)?

:) Sällan. Men vi har då och då kört Skåne mot Täby med släp kl 04.00, häckat en halv dag med magsårsnerver, sett vår kuse springa i 90 sekunder och sedan kört hem med den kl 22.30...
Skämt åsido. Vi är två som kör och vi är ganska vana. Men vi får se - behöver egentligen bara vara i LA tre dagar, men tänkte förlänga och kanske ta ngn dag i SF på vägen dit istället för på vägen hem.

Helt OT - vi var i LA på en långhelg i våras dit även dottern (då ännu inte fyllda 17) blev inbjuden. Hon var dock i Melbourne då och blev "avbumpad" från flighten MEL-LAX så hon fick flyga MEL - SYD - DFW - LAX var två dagar i LA sedan LAX - FRA - CPH. 16.480 miles inom totalt 5 dagar. Visade sig sedan att SYD - DFW dessutom är världens längsta non-stop flight. De ska böjas i tid de små liven...
(tilläggas bör att hon har en kroppsbyggnad som gör att hon kan sova som en drottning i allt som är aningen större än en brödkorg)
 

Magino

Medlem
Fast hur ofta flyger ni först 9h och sedan sätter er och kör 7-8h med start runt midnatt (eller vad blir det svensk tid när kärran landar i SFO)?
I våras flög jag och min kompis till Phoenix via Chicago med SAS Go för att hämta upp en hyrbil och köra i 7h utan större problem. Så beroende på vem/vilka man är är det fullt görbart.
 
Last edited:

mha321

Medlem
I våras flög jag och min kompis till Phoenix via Chicago med SAS Go för att hämta upp en hyrbil och köra i 7h utan större problem. Så beroende på vem/vilka man är är det fullt görbart.
Problemet är väl inte med go/eco...

Om du däremot flugit first i 9 timmar för att komma dit, kan det ju bli jobbigt att klara till och med amerikanska promille-gränser :)
 
Toppen