Senaste nytt

Köpa/tjäna eurobonus poäng snabbt

Jag har blivit nedgraderad till silver efter ca 5 år med guld. Min kvalicificeringsperiod är 1 feb - 31 jan och jag tjänade ihop 31 000 poäng från Elite och Mastercard Premium. Tyvärr blev det inget resande förra året.

Jag trodde att jag skulle kunna köpa baspoängen som saknas men i shopen står det:

KÖP BASPOÄNG​

Ditt konto uppfyller inte kraven för att köpa baspoäng.

Någon som vet vad detta beror på? Vore mycket tråkigt om det inte går att lösa guld-status i år då mitt mål varit lifetime gold.

Vad har jag för alternativ?

Jag har blivit nedgraderad till silver efter ca 5 år med guld. Min kvalicificeringsperiod är 1 feb - 31 jan och jag tjänade ihop 31 000 poäng från Elite och Mastercard Premium. Tyvärr blev det inget resande förra året.

Jag trodde att jag skulle kunna köpa baspoängen som saknas men i shopen står det:

KÖP BASPOÄNG​

Någon som vet vad detta beror på? Vore mycket tråkigt om det inte går att lösa guld-status i år då mitt mål varit lifetime gold.

Från: https://www.saseurobonusshop.com/se/customer-service#buy-and-transfer

"Du ska vara minst 6 månader in i din kvalificeringsperiod för att kunna köpa Baspoäng. En förutsättning för att kunna köpa Baspoäng är att du redan har samlat en viss del poäng. För att nå Silvernivå kan du köpa max 5 000 poäng, för att nå Guldnivå max 15 000 poäng och för att nå Diamantnivå är max antal poäng 30 000 poäng."

Hade du 31000 poäng innan du blev nedgraderad eller har du 31000 efter första 1 feb? Om du har efter så tolkar jag det som du måste vänta sex månader in i nya perioden för du kan köpa poängen.

KÖP BASPOÄNG​

Vad har jag

KÖP BASPOÄNG​

Nyfiken på vad du ska med ett guldkort till om du inte flyger? :D 5 År till lifetime låter ganska dyrt med tanke på vad man får.

KÖP BASPOÄNG​

Eftersom du redan blivit nedflyttad var alltså din kvalificeringsperiod 1 feb 2022-31 jan 2023 (tog alltså slut för 3,5 månad sedan) och din graceperiod 1 feb 2023-30 apr 2023? Du är helt enkelt för sent ute. Som SAS själva skriver:

De poäng du köper kommer att bokföras på ditt konto 123 dagar innan köpet. Detta för att du har möjlighet att köpa Baspoäng upp till 3 månader efter att din kvalificeringspeiod gått ut. Du skall vara minst 6 månader in i din kvalificeringsperiod för att kunna köpa Baspoäng. ... För att nå Silvernivå kan du köpa max 5 000 poäng, för att nå Guldnivå max 15 000 poäng och för att nå Diamantnivå är max antal poäng 30 000 poäng.

Å andra sidan har du sparat 14000 kr, vilket är vad 14000 baspoäng hade kostat.

Eftersom du redan blivit nedflyttad var alltså din kvalificeringsperiod 1 feb 2022-31 jan 2023 (tog alltså slut för 3,5 månad sedan) och din graceperiod 1 feb 2023-30 apr 2023? Du är helt enkelt för sent ute. Som SAS själva skriver:

Å andra sidan har du sparat 14000 kr, vilket är vad 14000 baspoäng hade kostat.

Ja och nu med de nya SAS “bio”-biljetterna känns det dumt att köpa baspoäng (iaf om det handlar om fler än kanske 1000-2000). Man kan få ihop 14000 poäng med en rt och en enkel i Europa för 7000-8000 kr.

Last edited:
Ja och nu med de nya SAS “bio”-biljetterna känns det dumt att köpa baspoäng (iaf om det handlar om fler än kanske 1000-2000). Man kan få ihop 14000 poäng med en rt och en enkel i Europa för 7000-8000 kr.
Du kan åka tur o retur till ex Longyearbyen eller ngt närmre (ex det fina Alesund med 2-3 byten) och få 8000 poäng/håll för mellan 3’-4’/håll. Det ska jag använda mig om när min nästa kval.period börjar 1/6.

Last edited:
Du kan åka tur o retur till ex Longyearbyen eller ngt närmre (ex det fina Alesund med 2-3 byten) och få 8000 poäng/håll för mellan 3’-4’/håll. Det ska jag använda mig om när min nästa kval.period börjar 1/6.
Det har jag missat. Är det bara att lägga till bio bränslet/köpa bio biljett?? Eller ngt annat trick??

Tack för svaren.

Jag driver egna företag och har pga arbetsbelastningen inte haft möjlighet att resa under perioden (har nog även bidragit till att jag missat lösa tillräckligt många baspoäng för att få guld på nytt). Jag har över 1 000 000 extrapoäng och vill gärna ha fördelarna med guld även om det nästan alltid blir business när jag köper bonusresor.

Jag har uppenbarligen missat detaljen om att man kan köpa poängen max 3 månader efter kvalificeringsperiodens slut och endast tittar på antalet dagar, 123 st vilket ju precis är över 4 månader.

Är de fem åren med guld nu alltså förlorade mht mitt mål att nå lifetime gold eller går det att lösa på något vis? Att en med Diamond status ger mig ett guldkort till exempel?

Toppen