Senaste nytt

Jorden runt på 3-4 dagar

filip23

Medlem
Hej kära vänner.

Tiden är nu kommen då jag har fått ok från regeringen att göra en jorden runt resa på egen hand. Min fråga till er är således: Vilken rutt väljer jag? Resan är tänkt att göras runt Augusti/September och jag utgår från Köpenhamn. I nuläget har jag kollat på följande:

CPH-ORD SK C A350
ORD-NRT ANA C 777ER
NRT-FRA LH C 747-800
FRA-CPH SK/LH C

Hade varit riktigt kul att kunna klämma in en F på resan också men det känns relativt svårt nu om det inte dyker upp något nära inpå. Att få testa ANAs C är dock plåster på såren. Vad säger juryn om resvägen? Ska den ändras eller är den att rekommendera?

Väl mött

/F
 
Kul resa, åker du ensam?

Jag hade nog försökt få till fler stopp, kanske något i stil med… :)

CPH-VIE (SK)
VIE-TPE (BR)
TPE-NRT (NH/BR)
NRT-LAX (NH)
LAX-PTY (CM)
PTY-GIG (CM)
GIG-ADD (ET)
ADD-CPH (ET)


62A05AF2-C943-4E2E-BAE6-EAC8F8B40A3B.gif
 

filip23

Medlem
Inte för att förstöra din entusiasm, men är det verkligen en "jorden-runt" om man inte passerat ekvatorn? (Annars kunde man ju ta sig till nordpolen och köra ett varv... ;) )
Haha kanske får se över det!

härligt galen resa :p
Du lämnar ett antal ben på bordet s.a.s. så varför inte försöka inkludera sydamerika exvis. Skulle också se på att byta ut LH C longhaul oavsett
Ja LH C är inget att hänga i granen, har testat den en gång och helst inte igen, men får ta det som finns pga dålig tillgång. Nya kabinerna kommer väl snart också

Kul resa, åker du ensam?

Jag hade nog försökt få till fler stopp, kanske något i stil med… :)

CPH-VIE (SK)
VIE-TPE (BR)
TPE-NRT (NH/BR)
NRT-LAX (NH)
LAX-PTY (CM)
PTY-GIG (CM)
GIG-ADD (ET)
ADD-CPH (ET)


Visa bifogad bild 138598
Yes det stämmer, fick ok från frugan efter mycket om och men haha. Den resan ser inte dum ut alls, frågan är bara om tillgängligheten som råder gör det möjligt att klistra ihop denna?
 
Haha kanske får se över det!


Ja LH C är inget att hänga i granen, har testat den en gång och helst inte igen, men får ta det som finns pga dålig tillgång. Nya kabinerna kommer väl snart också


Yes det stämmer, fick ok från frugan efter mycket om och men haha. Den resan ser inte dum ut alls, frågan är bara om tillgängligheten som råder gör det möjligt att klistra ihop denna?

Kan självklart bli svårt med ett snävt schema. Men försök! Hör av dig om du vill ha hjälp :)
 

GunnR

Medlem
Jag gjorde i stort sett samma resa nu i mellandagarna. Kan tipsa om att terminalbytet på ORD från 5 (där United ankom) till 1 (där ANA avgick från) blev väldigt stressigt. Ingen "fast track" eller biometriska pass läsare och en superlång kö. Men om du kan så ladda ner nån app, minns inte namnet, som skall möjliggöra att man kan läsa av sitt pass i en maskin. Då blir det som i Europa, snabb väg förbi alla andra. Kanske nån här på forumet som kan hjälpa till med den där appens namn.
 

mha321

Medlem
Jag gjorde i stort sett samma resa nu i mellandagarna. Kan tipsa om att terminalbytet på ORD från 5 (där United ankom) till 1 (där ANA avgick från) blev väldigt stressigt. Ingen "fast track" eller biometriska pass läsare och en superlång kö. Men om du kan så ladda ner nån app, minns inte namnet, som skall möjliggöra att man kan läsa av sitt pass i en maskin. Då blir det som i Europa, snabb väg förbi alla andra. Kanske nån här på forumet som kan hjälpa till med den där appens namn.

Du tänker på mobile passport app skulle jag tro? Den kräver amerikanskt pass eller åtminstone permanent residency.
 
Jag gjorde i stort sett samma resa nu i mellandagarna. Kan tipsa om att terminalbytet på ORD från 5 (där United ankom) till 1 (där ANA avgick från) blev väldigt stressigt. Ingen "fast track" eller biometriska pass läsare och en superlång kö. Men om du kan så ladda ner nån app, minns inte namnet, som skall möjliggöra att man kan läsa av sitt pass i en maskin. Då blir det som i Europa, snabb väg förbi alla andra. Kanske nån här på forumet som kan hjälpa till med den där appens namn.
Du tänker på mobile passport app skulle jag tro? Den kräver amerikanskt pass eller åtminstone permanent residency.
Eller kanske CLEAR? (Eller är det samma sak?). En tjänst/app med biometriskt pass. I CLEAR-kön finns det podar där man scannar sitt boarding card och sen identifierar sig med fingeravtryck eller i ögonkamera. Tjänsten ingår (eller, krediteras varje år motsvarande full årsavgift) om man har amerikanskt Amex platinum. Och precis som mha321 skriver så krävs amerikansk medborgarskap eller permanent residency.
 

Anders5

Medlem
Eller kanske CLEAR? (Eller är det samma sak?). En tjänst/app med biometriskt pass. I CLEAR-kön finns det podar där man scannar sitt boarding card och sen identifierar sig med fingeravtryck eller i ögonkamera. Tjänsten ingår (eller, krediteras varje år motsvarande full årsavgift) om man har amerikanskt Amex platinum. Och precis som mha321 skriver så krävs amerikansk medborgarskap eller permanent residency.
CLEAR är för security och inte för immigration.
 
Toppen