Senaste nytt

Japan - körsbärsblomning, cherry blossom

Jag var tvungen att gå tillbaka till brottsplatsen och ta en närbild av blommorna!

Visa bifogad bild 73258
Ser det inte ut som körsbärsblom?

Klättrade du upp i trädet? :p

Hittade den här beskrivningen

Plum blossoms vs. cherry blossoms: How to tell the difference
When in doubt, just remember that cherry blossoms have split-ended petals, whereas plum blossoms don’t. Also, several cherry blossoms bloom from a single bud and are attached to the branch by a long stem, while there’s only one plum blossom per bud.

Jag var tvungen att gå tillbaka till brottsplatsen och ta en närbild av blommorna!

Visa bifogad bild 73258
Det kan vara 河津桜(Kawazusakura), en sort av Sakura.
Kawazusakura blommar i februari.

河津桜
1920px-Pcs34560_IMG9996.JPG

(Foto: Wikipedia)
https://ja.wikipedia.org/wiki/カワヅザクラ

Visa bifogad bild 73258

De du har fotat stämmer med beskrivningen att körsbärsblommor har ett snitt längst ut på kronbladen
så här ser plommonblommor ut, de är dessutom runda.

Plommonblommor ska dessutom ha en ganska kraftigt doft så du kan ju gå tillbaka igen och lukta.;)

Annars är mitt tips att det är vad @Dr.Miles sa

Plommonblommor nedan
pink_plum_blossom_picture_japan.jpg
plum_blossom_flower_shape_japan.jpg

Jag bröt av en kvist ( böter?) och har den nu på rummet!
Ingen märkbar doft från blommorna.
Det finns ett japanskt ordspråk, 桜切る馬鹿、梅切らぬ馬鹿 (den som bryter av sakurakvist är en idiot, den som inte bryter av plommonkvist är en idiot).

Det är för att plommonkvist sprider överallt och därför det är viktigt att tunna ut onödiga kvistar av plommonträd för att det ska bli vackert.
När det gäller sakura, det är lätt att bli rutten där man bryter av sakurakvisten, därför det är ingen bra idé att bryta av sakurakvisten.

Det finns ett japanskt ordspråk, 桜切る馬鹿、梅切らぬ馬鹿 (den som bryter av sakurakvist är en idiot, den som inte bryter av plommonkvist är en idiot).

Det är för att plommonkvist sprider överallt och därför det är viktigt att tunna ut onödiga kvistar av plommonträd för att det ska bli vackert.
När det gäller sakura, det är lätt att bli rutten där man bryter av sakurakvisten, därför det är ingen bra idé att bryta av sakurakvisten.

Jag tror inte det var en Sakurakvist utan en tidig körsbärskvist!;)

För en vecka sen var jag säker på att på alla träd som blommar innan det kommer några blad är körsbärsblommor.
Nu har jag lärt mig mera om de olika blommande träden.

Var idag i en park i Tokyo där plommonträd blommade.
Där var det fotografer i klungor, ungefär som när de första tranorna kommer till Hornborgasjön.

För er som vill se körsbärsblomningen blir det inte lika tidskritiskt när det finns andra träd som blommar, som nästan ser ut som körsbärsblommor .

IMG_3808.JPG

IMG_3810.JPG

IMG_3811.JPG

IMG_3812.JPG

Toppen