IPC_Mataveri
Medlem
Plommon?
Jag var tvungen att gå tillbaka till brottsplatsen och ta en närbild av blommorna!
Ser det inte ut som körsbärsblom?
Plommon?
Jag var tvungen att gå tillbaka till brottsplatsen och ta en närbild av blommorna!
Visa bifogad bild 73258
Det kan vara 河津桜(Kawazusakura), en sort av Sakura.Jag var tvungen att gå tillbaka till brottsplatsen och ta en närbild av blommorna!
Visa bifogad bild 73258
Visa bifogad bild 73258
Plommonblommor ska dessutom ha en ganska kraftigt doft så du kan ju gå tillbaka igen och lukta.![]()
Det finns ett japanskt ordspråk, 桜切る馬鹿、梅切らぬ馬鹿 (den som bryter av sakurakvist är en idiot, den som inte bryter av plommonkvist är en idiot).Jag bröt av en kvist ( böter?) och har den nu på rummet!
Ingen märkbar doft från blommorna.
Det finns ett japanskt ordspråk, 桜切る馬鹿、梅切らぬ馬鹿 (den som bryter av sakurakvist är en idiot, den som inte bryter av plommonkvist är en idiot).
Det är för att plommonkvist sprider överallt och därför det är viktigt att tunna ut onödiga kvistar av plommonträd för att det ska bli vackert.
När det gäller sakura, det är lätt att bli rutten där man bryter av sakurakvisten, därför det är ingen bra idé att bryta av sakurakvisten.