Senaste nytt

Jakten på Team 15 - Jorden runt på 10dagar

selvud

Medlem
Jag tycker att jag är en ”ganska” van flygare, men ibland märks det att det kanske inte är så, visade sig att LHR T5 var uppdelat i pirer varpå jag skulle till C, det visade sig kräva tåg, med allt vad det innebär. Väntetider etc. jag hade dock tur, och var ute i lite bättre tid än vanligt till gaten, så trots detta hann jag med flyget till Madrid.
A350, rad 53 (av 54), fönsterplats (föredrar gång), trasig recline (reclinade om jag lutade mig bakåt), inte bäddat för toppenresa, men gick ganska bra trots allt. Väl på MAD vände oturen, hann med transferbussen från T4 -> T2 precis (20min avgång efter 22).
Väl på T2 konstaterade jag att promenad till hotellet inte var möjligt trots hotellets instuktioner. Blev Uber.
Accor Silver välkomstöl och en pasta i restaurangen som stängde först vid midnatt.
4h sömn och sedan åter till MAD T2 med Uber.
Loungen på T2, ljus och fräsch, bra frukostutbud (smörgåsar), men ingen varm mat.
Idag väntar fyra flighter med lika många flygbolag.
imorgon flyger jag hem med easyjet.

Flygbolag: 11 / 15 (Skyteam)
Flight: 16 / 21

Madrid: -1 ˚C

1734238481116.png
 

Attachments

  • IMG_8623.jpeg
    IMG_8623.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 107

selvud

Medlem
Vidare med AirEuropa till Amsterdam, en stor 787 med typ 30 passagerare ombord.
Flygningen skulle dock visa sig bli “lite speciell“, ni som rapporterat om stökiga flygningar med KQ, ja denna var trots tidiga timmen, trots få passagerare den stökigaste flygningen.
4-5 män valde att börja flighten med att halsa ett helrör, de var sedan allmänt störiga hela resan. Folk flyttade sig pga. att inte de inte ville sitta för nära osv. När en av männen kom ut från toaletten började hela kabinen lukta rök, jag ni hör.
Väl framme i Amsterdam möttes vi av en sk. ”Slumpmässig” passkontroll vid gaten, där stor tre ”poliser”, oklart vad som hände med de ”ordningsstörande” då jag var av planet bland de första,

En stund i KLM Crown Lounge, köttbullar, svamp, smörgås, kaffe. Nästan som ”hemma” med andra ord.

Vidare mot b-pir för avresa med Tarom till Bukarest, äldre slitet plan, fullt. Mörk inredning. Tarom gav inte mersmak. Nu åkte jag ekonomi, men business var faktiskt 2+2, möjligen att det kan motivera Tarom som bolag i framtiden.

Nu Dacia Business Lounge i väntan på returen mot Amsterdam med KLM.

Flygbolag: 13 / 15 (Skyteam)
Flight: 18 / 21

Amsterdam: 9 ˚C
Bukarest: 6 ˚C

1734272604990.png
 

Attachments

  • IMG_8627.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 59

selvud

Medlem
Så var jag då i mål.

KLM flighten tillbaka till Amsterdam var betydligt bättre än Tarom dit. Mycket färre människor, ljusare och luftigare kabin, kanske imaginärt? Bägge var 737. Möjligen med olika konfiguration.

Kort stop i väntan på AF1441 på KLM Crown Lounge, firade miljonen med ett glas cava, lite för tidigt skulle det visa sig!
Anlände gate och boardade som brukligt. Denna flight var uppenbart mer eller mindre full.
Lugn fin flygning tills….

Vi är på väg att gå in för landning men plötsligt tok-accar planet och hela maskinen vänder uppåt igen, det sägs något i högtalarna på franska och sedermera engelska om att kapten återkommer med info så fort han ”har tid”….
Fem minuter eller liknande senare sägs en längre harang på franska som på engelska blir - ingenting, eller möjligen något obegripligt mycket kortare.
Frågar min fransktalande stolsgranne som låter meddela (på hjälplig engelska) att vi ombedda ta en extra sväng eftersom vi kommit för nära ett annat plan.
Landar 15-20min senare. Lite skärrad.
Går och letar efter vad jag tror är en shuttlebus, när jag ger upp och skall beställa Uber ombeds jag ta mig till en meetingpoint, sagt och gjort, jag beger mig till ”plan 0, pro parking”, bara toaletter, ah, -1 är pro parking, beger mig dit, befinner mig på ett nästan öde parkeringsplan närmar sig midnatt, kändes inte helt tryggt. Kommer så småningom upp igen och hittar en annan Uber meeting point. Uber till hotellet (Ibis hotel CDG Airport).
Väl framme där visar det sig att jag skulle tagit terminaltåget.
Svårt att sova, dels påverkad av landningen, dels tror jag att ”catch-next-flight”-modet börjar lägga sig.
Sover 4h. Denna gång terminaltåget till terminal 2D.
Snart sista flighten mot Köpenhamn, sedan tåg till Linköping.

Kommer någon form av sammanfattning de närmsta dagarna.

(Vid midnatt var det åtta dagar sedan min flight med China Airlines, kravet för efterregistrering är åtta dagar. La in alla uppgifter och voila, poängen ramlade in omgående.)

Flygbolag: 15 / 15 (Skyteam)
Flight: 20 / 21

Amsterdam: 11 ˚C
Paris: 8 ˚C
 

Attachments

  • 1734325500263.png
    1734325500263.png
    {memory} MB · Visningar: 122
  • IMG_8637.jpeg
    IMG_8637.jpeg
    603,6 KB · Visningar: 143

selvud

Medlem
Detta händer regelbundet på större flygplatser och anses som ett normalförfarande (även om det upplevs obehagligt då man som enskild passagerare sällan drabbas).
Bra jobbat med miljonen! :)
Tack för klargörande . Det var en extremt stressande upplevelse. Skönt att veta att det är ”normalt”. Även att det var den nästsista flighten
 

selvud

Medlem
"Någon form av sammanfattning..."

Stressen jag borde upplevt under själva resan infann sig först efteråt, ett par dagar denna veckan har jag känt en inneboende stress. Det har börjat lägga sig nu.
Vidare har jag varit mycket trött efter hemgång, under resan har jag inte lidit av varesig trötthet, trots extremt korta nätter eller någon jetlag. Efter hemkomst har dock även det kommit ikapp mig.
Det har inte rikligt gett med sig ännu, men hoppas att det kommer.

Jag har flugit med

* Longhaul
SAS
China Airlines
Saudia
Virgin

Av dessa får betygsätts de i ovan ordning, SAS vinner troligen på att jag flög Business.
China Airlines hade bra käk och fin/moderna kabin, trevlig personal.
Saudia kan jag ev. komma att välja bort pga. en massa strul med kundtjänst inför, men deras flygningar samt lounge i Jeddah var outstanding!
Virgin, kändes väldig "brittiskt", kabinen var ganska mörk och "murrig", maten inget vidare, dessutom den dyraste av mina flighter.

* Shorthaul - betyg enl. nedan
Garuda Indonesia
Vietnam Airlines
Korean Air
KLM
AirFrance
Aeromexico
Air Europa
Delta
China Eastern
Tarom
Kenyan Airways


Garuda, bra mat, trevlig personal, fina kabiner.
Vietnam, ungefär samma som Garuda, men inte riktigt samma nivå.
Korean, fin kabin, helt okej mat
KLM, någon slags "mellanmjölk", på ett bra sätt.
AirFrance, samma som KLM, den aktuella flygningen dock en smula "kaotisk"
Aeromexico, trevlig flygning, men kaotiskt i Mexico City vid departure.
AirEuropa, mycket fin 787, mycket bra pris!
Delta, lite som KLM, men I USA.
China Eastern, slitna kabiner, mat som inte riktigt passade mig.
Tarom, mörkt, murrigt, trångt.
Kenya Airways, not my cup of tea.

(Utom tävlan)
Iberia - fullsatt, inträngd på fönsterplats. Okej flygning.
Easyjet - billigt, tills jag la på handbagage. Okej flygning, fönster även här.

Alla bolag har nu kommit in med undantag för AirEuropa & AirFrance, bägge öppna för efterregistrering på måndag, får se om det fungerar då lika smidigt som China Airlines gjorde efter 8dagar.

Sammanfattning:
Flighter: 21st (varav 19 Skyteam, 15 unika Skyteambolag)
Avstånd fluget: 35685 miles / 57429 km
Flygtid (enl. tidtabell): 95 timmar 3minuter

UtresaAnkomstBolagFlight #Poäng
06-dec65906-dec1028LKPCPHSJ519 / 1041
07-dec132006-dec1535CPHLAXSASSK931Bonus
08-dec93807-dec1525LAXMEXDeltaDL0631Ja
08-dec85508-dec1122MEXLAXAeromexicoDL7992Ja
08-dec145009-dec2130LAXTPEChina AirlinesCI5Ja, manuellt
10-dec122510-dec1550TPEICNKorean AirKE186Ja
11-dec83011-dec920ICNTAOChina EasternMU2044Ja
11-dec132511-dec1650TAOCANChina EasternMU5257Ja
11-dec214011-dec2335CANBKKKenya AirwaysKQ887Ja
12-dec112012-dec1305BKKSGNVietnam AirlinesVN600Ja
12-dec163512-dec1945SGNSINVietnam AirlinesVN657Ja
12-dec213512-dec2230SINCGKGarudaGA839Ja
13-dec100013-dec1325CGKBKKGarudaGA866Ja
13-dec152013-dec2030BKKJEDSaudiaSV845Ja
13-dec223014-dec225JEDDXBSaudiaSV598Ja
14-dec110014-dec1525DXBLHRVirgin AtlanticVS0401Ja
14-dec184514-dec2210LHRMADIberiaIB0722
15-dec70515-dec940MADAMSAir EuropaUX1091Nej
15-dec114015-dec1525AMSOTPTaromRO362Ja
15-dec172515-dec1925OTPAMSKLMKL1376Ja
15-dec203515-dec2155AMSCDGAirFranceAF1441Nej
16-dec70016-dec900CDGCPHEasyJetEJU4647
16-dec101416-dec1354CPHLKPSJ1046 / 534
 

Attachments

  • IMG_8645.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 50
  • IMG_8644.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 41
  • IMG_8643.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 41
  • IMG_8642.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 42
  • IMG_8641.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 44
Toppen