Senaste nytt

"Jag mötte Lassie" - kändisar du mött på flighter

De var på väg för att via det eleganta skeppet Calmare nyckel på 1600-talsvis segla in till jublande folkmassor som firade 375-årsminnet av grundandet av vår koloni Nya Sverige, som existerade som legal entitet t o m 1682! Då gavs den till William Pitt som på mark styrd av svensk lag kunde grunda Philadelphia och bilda Pennsylvania. Såg någon en enda minut av detta ytterst fotogeniska arrangemang i svensk TV???

Flög business New York - Köpenhamn via Oslo i maj. Förstod att det var något speciellt med tanke på poliser och Secret Service-folk vid loungerna. Min fru och jag fick nya sittplatser (2A och B) istället för 2G och H. När boarding var klar återstod fem tomma säten. Då klev kung Carl Gustav, drottning Silvia, en adjutant och två Säpovakter ombord. Föredömligt klädda, ordning och reda.

Så de åkte alltså med samma flyg. Hade för mig att de brukar ta olika flyg i fall något skulle hända.

Det var längesen jag såg en kändis på flyget, men den jag kommer ihåg på rak arm är ju i alla fall Thore Skogman med familj på ett charterflyg från Scanair ARN-PMI 1982.

Annars drabbades jag, eller rättare sagt min sambo, av att han "misstänktes" vara en kändis på BA LHR-ARN i september förra året... Eftersom passagerarlistorna för flygpersonalen bara innehåller första bokstaven i förnamnet och sedan efternamnet så blev flygvärdinnan lite besviken över att B. Andersson på plats 1A inte var Benny Andersson :)

Fast vi hade kul åt det allihopa och hon föreslog dessutom att vi skulle sjunga någon ABBA-låt i alla fall med ackompanjemang av fiol som en av de andra passagerarna hade med sig ombord.
Min sambo kände dock inte för att uppträda som ABBA så det fick bli champagne istället.

Ska bli kul och se nästa resa om han "drabbas" igen :eek: Ibland kan det vara bra med ett ovanligt namn :p

En förmiddagsflight SK OSL-ARN för någon månad sedan, hade kommit till OSL med en mycket tidig DY flight från Nordnorge så jag var rejält trött.

Klev ombord tidigt och satte mig i godan ro på min plats vid gång rad 6 för att slumra in. Vid "boarding completed" kom en lätt orakad man i trench coat fram och mumlade något i stil med "dette må vare min plass" (=norska).

Efter snabb felsökning konstaterade jag att jag satt mig på fel sida om gången, flyttade på mig med en ursäkt och fortsatte inslumringen. Strax därefter trillade poletten ner att den Columbus-liknande karaktären var TV-profilen Skavlan.

Han ägnade resten av resan åt att plugga in kvällens manus :)

Last edited:
Inte så ofta jag har mött lassie på mina flighter men på senaste tiden har jag först sett Stefan Löfven och Niklas Wikegård från Geneve till Köpenhamn den 17/6. Löfven åkte plus.
Sen den 1/7 åkte Richard Norling från cph till Dublin.
Det som min dotter blir lite impad av är att Icona Pop åkte samma air Berlin flight från Berlin till Baden Baden i november förra året.

Prinsessan Victoria, Prins Daniel och Estelle satt bakom
mig från Kalmar till Bromma idag... Vet ej varför de sätter de på rad 2, flygvärdinnan frågade mig specifikt om jag ville sitta på 1F

Toppen