Senaste nytt

aikelo

Medlem
Kontor: Avis Halmstad DT
Bokat via: Avis (Eurobonus 10k-kampanjen April)
Bokade: Grupp C (Golf klass)
Gratis uppgradering: Nej
Fick: Ford Focus 2018 Grupp C
Status: Avis Preferred
 

Tonton

Medlem
Kontor: Avis BMA
Bokat via: Avis (Eurobonus 10k-kampanjen)
Bokade: Grupp C (Golf klass)
Gratis uppgradering: Nej
Fick: Kia Optima (M-klass), hybrid
Status: Avis President’s Club

Supernöjd! Bestämde mig lite väl sent i veckan att jag ville ha en bil i helgen, så ringde runt klockan 10 på fredagsförmiddagen och kollade med kontoret. Egentligen hade de ingen bil hemma åt mig, men de sa till mig att de skulle fixa det om jag kunde komma tidigast 15:00. Som alltid, bra service och trevlig uppgradering.
 

Taggen

Medlem
Håller med - förvånad varje gång jag testar hur enkelt det är. Har dock inte provat manuell växellåda än. Då misstänker jag att det blir komplicerat...
Du lär dig rätt snabbt då växlarna ligger på samma sätt. Lite ovant dock att växla utifrån och in. Det jag fipplade med var klassikern, att blinkers sitter på fel sida ratten. Jag hade väldigt ren framruta dock.
 

marbe166

Medlem
Du lär dig rätt snabbt då växlarna ligger på samma sätt. Lite ovant dock att växla utifrån och in. Det jag fipplade med var klassikern, att blinkers sitter på fel sida ratten. Jag hade väldigt ren framruta dock.

Det där är olika mellan bilmodeller, Skodan jag hyrde i helgen hade spakarna på normalt sätt. När jag körde högerstyrt när jag jobbade på Poståkeriet för ca 15 år sen så var det bara Mitsubishibilarna som hade spakarna felvänt, alla andra jag körde (Mercedes Sprinter, Iveco Daily, Ford Transit) hade spakarna som på vänsterstyrda bilar.
 

chazzie

Medlem
Det börjar bli läskigt OT nu, men...

Förutom rondeller som åtminstone jag fortfarande har stora problem med efter alla år med hyrbil i Storbritannien. Framförallt en på A1 (?) som hade 4 filer inne i rondellen och 7 in/utfarter.
Jag tror inte det är speciellt mycket lättare i högertrafik när man kommer till den typen av mastodonttrafiklösningar :)

Det där är olika mellan bilmodeller, Skodan jag hyrde i helgen hade spakarna på normalt sätt. När jag körde högerstyrt när jag jobbade på Poståkeriet för ca 15 år sen så var det bara Mitsubishibilarna som hade spakarna felvänt, alla andra jag körde (Mercedes Sprinter, Iveco Daily, Ford Transit) hade spakarna som på vänsterstyrda bilar.
Vad jag förstått är det bilar i Europa som har spakarna på samma sida vid både höger- och vänsterstyrning medan Asien och Oceanien har kastat om det så man slår på blinkers när det regnar osv. Jag minns inte anledningen på rak arm, men jag har kört i Skottland och Thailand och det var enligt den principen.
 

Taggen

Medlem
Det börjar bli läskigt OT nu, men...


Jag tror inte det är speciellt mycket lättare i högertrafik när man kommer till den typen av mastodonttrafiklösningar :)


Vad jag förstått är det bilar i Europa som har spakarna på samma sida vid både höger- och vänsterstyrning medan Asien och Oceanien har kastat om det så man slår på blinkers när det regnar osv. Jag minns inte anledningen på rak arm, men jag har kört i Skottland och Thailand och det var enligt den principen.

Inte bara Asien och Oceanien, Sydafrika har också omkastade spakar.
 

fcx

Medlem
Kontor: Avis HEL
Bokat via: Avis Eurobonus
Bokade: B-klass
Gratis uppgradering: Ja
Fick: C-klass Skoda Rapid (med elektriska fönsterhissar)
Status: Avis President’s Club
 

VictorB

Medlem
Kontor: Hertz San Fransisco 325 Mason Street
Bokat via: Hertz Eurobonus
Bokade: C-klass
Gratis uppgradering: Ja
Fick: D-klass (?) Chevrolet Malibu
Status: President´s Circle
 

Ssyrk

Medlem
Kontor: Hertz Luleå
Bokat via: Hertz Eurobonus
Bokade: Volvo V40 Aut Fwd
Gratis uppgradering: Ja
Fick: Volvo V60 CC D4 Aut Awd
Status: Five star
 
Toppen