Har hyrt en hel del bilar de senaste åren via jobbet, och oftast är både min bokning och utfallet rätt förutsägbart. President's Circle ska ge "garanterad biluppgradering", men då mina bilhyror sällan har längre framförhållning än 4 timmar så får jag ibland klara mig ändå. I regel brukar de vid uthämtning då säga "tyvärr hade vi ingen möjlighet att uppgradera då alla våra bilar är ute", vilket också stämmer rätt väl med vad man sedan ser i garaget.
Tyvärr är utbudet på de stationer jag oftast hyr rätt tråkigt. Väldigt sällan exotiska bilar på besök tyvärr.
Defaultbokningen på Hertz
Kontor: Åsögatan (Sthlm) resp. Frösunda (Solna)
Bokat via: Telefonbokning
Bokade: Focus eller V40
Gratis uppgradering (eller dylikt): I ca 80 % av fallen V40->V60 eller Focus->V40.
Status på bokningen: President's Circle
Enstaka guldkorn finns dock:
Hertz
Kontor: Vasagatan (Sthlm)
Bokade: Bil med dubbdäck, helst V40/motsv.
Gratis uppgradering (eller dylikt): Skåpbil modell större, med nya dubbdäck. "Vi hade bara den här med dubb". 15 mil enkel resa i en plåtburk stor nog att flytta en mindre lägenhet, men ändå glad att de tog mitt enda krav på allvar.
Status på bokningen: Five star gold
Hertz
Kontor: Frösunda (Solna)
Bokade: V40.
Gratis uppgradering (eller dylikt): Någon plastig Renault som normalt brukar återfinnas en klass ner på listan. Jag ifrågasatte detta och fick till svar att "Det är en uppgradering i sidled, den här är extra miljövänlig". Det är nog enda gången någon försökt påstå att uppgraderingar inte nödvändigtvis behöver vara uppåt. Jag påpekade iaf att den bil jag fick i allt väsentligt (utom utsläpp) var identisk med en lägre klass och att jag hellre haft en backvarnare och komfort enligt originalbokningen än extra låg miljöpåverkan men fick till svar att "Ja, men nu har vi bara den här, allt annat är uthyrt".
Status på bokningen: President's Circle
Hertz
Kontor: Forsmarks kärnkraftverk
Bokat via: Över disk
Bokade: "V40, men ni kanske kan uppgradera gratis till V60, för jag skulle vilja prova en sådan?".
Gratis uppgradering (eller dylikt): Fabriksny V60 med 8 km på mätarställningen, mitt ute i skogen.
Status på bokningen: Five star gold
Europcar
Kontor: Norrtull (Sthlm)
Bokade: VW Golf automat
Gratis uppgradering (eller dylikt): Audi A6 manuell utan backvarnare. Var en riktig höjdare att fickparkera denna smidiga koloss i backe på Södermalm...
Status på bokningen: Ingen
Ligger dock i lä efter en kollega (också President's Circle) som lyckats få alla möjliga roliga bilar på Landvetter trots att han bara bokar Ford Focus. Jaguar herrgårdsvagn toppar hans lista.