Senaste nytt

Jag är flygvärd på SAS - ask me anything!

Hej !

Tycker det är kul att du svarar på frågor här !

Det finns Crew och det finns Crew. En del gömmer sig hela tiden bakom skynket och man ser dom bara när serveringen sker, samt när kabinen ska göras klart för landning. ( Lätt överdrivet ) Andra är på tå hela tiden, fyller på plockar bort och byter några ord med passagerarna. Frågar om det inte ska vara en Cognac till kaffet, smakade vinet bra mm mm, sprider glädje och en trevlig atmosfär i kabinen. Vilken sorts Crew är du ?

Man tänker ju att ett service yrke måste vara så mycket lättare att genomföra med ett leende på läpparna.

Man tänker ju att ett service yrke måste vara så mycket lättare att genomföra med ett leende på läpparna.
Det kan man ju tycka. Men är det ett påklistrat leende så blir det dyrt i längden.
http://www.economist.com/news/busin...ppiness-management-tool-are-overstepping-mark
"The idea of companies employing jolly good fellows and “happiness alchemists” may be cringe-making, but is there anything else really wrong with it? Various academic studies suggest that “emotional labour” can bring significant costs. The more employees are obliged to fix their faces with a rictus smile or express joy at a customer’s choice of shoes, the more likely they are to suffer problems of burnout. "

Jag har inte det exakta antalet semesterdagar i huvudet, men vi får inte ta ut mer än 3 veckor under sommarmånaderna, det är vår högsäsong och då behövs alla krafter! :) Både för och nackdelar med det, svårt för barnfamiljer att vara lediga hela familjen men samtidigt kan det vara trevligt att kanske åka på en minisemester i oktober-november när det svenska vädret börjar vara lite tråkigt :)

Ja, det är populärt MEN det är svårt att rekrytera kompetent servicepersonal, som dessutom vill stanna kvar i bolaget en längre period. Det är många nyanställda som inte blir kvar särskilt länge, som förmodligen har helt andra förväntningar på jobbet i termer av arbetstider, lön, nattstopp (många drömmer om 24 timmar i Rom (I wish..) när vi egentligen har typ 14 timmar i Skellefteå ;)). Men i den senaste rekryteringskampanjen tycker jag att de har lyckats väldigt väl, trots att de rekryterat så många är det väldigt många som är extremt kompetenta.
Oxå cabin personal på SAS! Vi har 37 semesterdagar per år som heltids anställda, samt 11 dagar ledigt i månaden!

Gällande det där med att inte ta in folk som stannar länge. Jag skippade universitetet men blev nekad 4x att jobba för SAS för jag inte hade någon utbildning i service :) Även om jag har x antal år av att ta hand om dryga människor på Stureplan samt x antal år av hotell arbete. Brukar även få lära vissa CC's vad som ingår för diamonds då man flyger för vissa har uppenbarligen inte koll på vissa grejer. Men trevligt att höra hur det är att jobba på SAS.

Kan du definiera "längre flygningar"...? Min uppfattning är att ombordpersonalen uppehåller sig betydligt längre bakom det röda skynket även på flygningar inom Europa, säg upp till två timmar.

Skämt åsido, kan du beskriva arbetsuppgifterna från det att Plus och Go har serverats och personalen befinner sig bakom skynket fram till dess att de kommer fram igen innan landning. Alltså det som sker som vi inte ser.

Och ursäkta den något sarkastiska tonen, den är inte menad till dig! :)

Jag uppskattar ditt engagemang i denna tråd och är det lika stort i luften visar det att SAS iaf har viss personal som brinner för att leverera god service! Tack!
Jag har för mig att gränsen för när matpaus kan planeras ombord för europaflygningar är vid flygtid över 1:45 så där nånstans går väl gränsen "kort/lite längre" :) Beroende på vilken sorts passagerare vi har (många affärsresenärer vill helst bara ha sin kaffe och därefter arbeta vidare och inte bli störda mer förrän vid landning, medan leisurepassagerare är kanske mer pratglada och sugna på någonting mer att äta eller dricka), och hur pass fullbokat det är (trångt = mer armbågar och knän i mittgången), upplever jag ibland att passagerare kan bli störda av att vi springer i mittgången, med eller utan vagnar.

Efter serveringen på en vanlig europaflygning fyller vi på serveringsvagnarna inför nästa flight, våra handhållna kassa apparater (Höhö, see what I did there?) ska synkas med varandra eller programmeras om inför nästa flight, det kanske behöver flyttas om bland vagnar mellan fram/bak för returcateringen, vi städar undan efter serveringen och ordnar och plockar i galleyn, växelkassor ska räknas, och så vidare. Gardinen är med andra ord inte bara till för att vi ska få matro just de 20-nånting minutrarna vi sitter och äter - att sitta på klappsätet eller befinna sig i galleyt (särskilt där fram) känns ibland lite som att sitta i ett skyltfönster på drottninggatan :) Vi är alltid åtminstone en som är "aktiv" under matuppehållet.

Även om jag själv försöker att inte uppehålla mig så länge "bakom gardinen" så uppfattar jag det ändå som att många passagerare har förståelse för att det är långa, tunga dagar (8-13 timmar, supertidigt ena dagen, mitt i natten andra dagen osv) och det är viktigt - särskilt i det långa loppet - att passa på att ta mikropauser och kanske vila benen när tillfälle ges. Det kan vara rätt få gånger en dag när man flyger 4 eller 5 flighter. Men därmed inte sagt att vi inte ska ge god service! :)

Allt för ofta är det för fulla ombord, chartergäng eller annat där man reser i grupp (svensexa/firmafest osv) och det är genuint obehagligt med dessa idioter som inte bara förstår lugnet utan riskerar allas säkerhet enligt min uppfattning. Efter att ha jobbat över ett decennium som ordningsvakt är det märkligt att man låter människor flyga som jag inte hade släppt in på en nattklubb för de är så onyktra.

Om du skulle spekulera varför tror du att man släpper in berusade på flyget när man har sånt lagstöd att neka dem?
Menar du flyget generellt? Jag kan inte riktigt hålla med dig i din bild av att det allt för ofta är berusade människor ombord på SAS. Tycker att vi har rätt lugna och trevliga passagerare :)

Det är en skillnad i att acceptera en passagerare för ombordstigning och att servera den ytterligare alkohol. Precis som på andra utskänkningsställen ska vi inte överservera berusade passagerare. I luften är detta ännu viktigare... Om passageraren är en fara för sig själv eller någon annan nekas den ombordstigning. Om vi nekar en passagerare ombordstigning genererar det en försening, men vi prioriterar alltid safety framför punktlighet.

Toppen