Senaste nytt

Jämförelse SAS Eurobonus och British Airways Executive Club

Ska inte förneka att SKs produkt lämnar mycket att önska och jag tillhör dem som tycker att det bästa hade varit att skrota hela skiten och börja om från början.

Men det går inte att komma ifrån det faktum att oneworld som allians är näst intill obetydlig i Skandinavien, med ett nätverk och en turtäthet som är skrattretande usel om man jämför med star alliance (eller skyteam för den delen). Jag tror SAS hade haft betydligt större problem att behålla sina kunder om man inte var med i någon allians.
 
Last edited:
:D
Eurobonus = Eurobogus.
Nu kommer en tungviktare här. :)

Men visst jag kan hålla med att BAEC har många fördelar än SAS EB.

BAECSAS EB
Stopover på bonusresajanej*1
Miles + Cashjanej
One way award för egna flygningar50%60%
One way award för partner flygningar50%nej
Tillåta ändring av bonusresa före avresajaja
Tillåta ändring av bonusresa efter avresajanej
Online bokning av bonusresa på egna flygningjaja
Online bokning av bonusresa på partner flygningjanej
Bränsletillägg på egna flygningar vid bonusresaja*2nej
Bränsletillägg på partner flygningar vid bonusresajaja
Poänguppradering på egna flygningarjaja
Poänguppradering på partner flygningarnejja*3

*1: Det går at ha stopover vid bonusresa med SAS/Blue1/Wideroe när man flyger interkontinental flygning.
*2: Dock inget bränsletillägg på bonusresa inom Europa
*3: Star Alliance Upgrade
 
Last edited:
Ska inte förneka att SKs produkt lämnar mycket att önska och jag tillhör dem som tycker att det bästa hade varit att skrota hela skiten och börja om från början.

Men det går inte att komma ifrån det faktum att oneworld som allians är näst intill obetydlig i Skandinavien, med ett nätverk och en turtäthet som är skrattretande usel om man jämför med star alliance (eller skyteam för den delen). Jag tror SAS hade haft betydligt större problem att behålla sina kunder om man inte var med i någon allians.

Helt riktigt, alla poänger.
SAS blev omkörda för många år sedan. Enda sättet att komma ikapp är att, precis som du säger, börja om från början. Man har i dagens klimat absurt höga utgifter jämfört med sina konkurrenter. I min mening är dom två största hindren Fackförbunden samt en komplicerad ägandeform, delad på tre länder. Lycka till med att få till konsolidering, rimliga lönenivåer, få bort avtal från flygets guldera etc.

Jag tror även att SAS kan må bra av att skruva ner nepotismen, och deras "fri-åkande" personal, framförallt inom operations, sales och marketing kan behöva se något annat än SAS. Det vore nyttigt. Men vad vet jag egentligen :)
 
Miles + Cash, heter Pengar+poäng hos sas:
Flyg för dina poäng - fler möjligheter - SAS

Ordinarie biljetter för poäng

Alla våra stolar, på alla våra avgångar, till alla destinationer, i alla klasser går nu att boka för poäng. Du betalar med poäng eller med en mix av poäng och pengar, där andelen poäng inte kan understiga en viss gräns.
Delbetala ordinarie biljetter med pengar

Om dina poäng inte riktigt räcker kan du nu betala en del av biljetten med pengar.
 
Helt riktigt, alla poänger.
SAS blev omkörda för många år sedan. Enda sättet att komma ikapp är att, precis som du säger, börja om från början. Man har i dagens klimat absurt höga utgifter jämfört med sina konkurrenter. I min mening är dom två största hindren Fackförbunden samt en komplicerad ägandeform, delad på tre länder. Lycka till med att få till konsolidering, rimliga lönenivåer, få bort avtal från flygets guldera etc.

Jag tror även att SAS kan må bra av att skruva ner nepotismen, och deras "fri-åkande" personal, framförallt inom operations, sales och marketing kan behöva se något annat än SAS. Det vore nyttigt. Men vad vet jag egentligen :)

Kanske är det precis det som kommer hända på sikt, vem vet? SAS har en uråldrig flotta av bränsletörstiga maskiner av allt för många olika typer, femtioelva olika fackförbund att förhålla sig till, skyhöga lönekostnader och näst intill noll egenkapital. Samtidigt finns det ingen, absolut ingen, som är intresserad i att köpa SAS. Jag kan verkligen inte se för mig hur SAS ska kunna överleva mer än ett par år till (ägarstaterna har ju redan sagt nej till att ösa in mer pengar).

Problemet är att SAS hade lämnat ett enormt tomrum efter sig om de försvann och jag tvivlar starkt på att DY ska kunna ta över hur som helst, i vart fall inte när det gäller affärsresenärerna. Det bästa hade kanske varit att försöka hitta investorer i Skandinavien som ser värdet av ett fullservice-bolag för den skandinaviska marknaden och som kan vara med på att bygga upp ett nytt, rekonstruerat SAS.
 
Kanske är det precis det som kommer hända på sikt, vem vet? SAS har en uråldrig flotta av bränsletörstiga maskiner av allt för många olika typer, femtioelva olika fackförbund att förhålla sig till, skyhöga lönekostnader och näst intill noll egenkapital. Samtidigt finns det ingen, absolut ingen, som är intresserad i att köpa SAS. Jag kan verkligen inte se för mig hur SAS ska kunna överleva mer än ett par år till (ägarstaterna har ju redan sagt nej till att ösa in mer pengar).

Problemet är att SAS hade lämnat ett enormt tomrum efter sig om de försvann och jag tvivlar starkt på att DY ska kunna ta över hur som helst, i vart fall inte när det gäller affärsresenärerna. Det bästa hade kanske varit att försöka hitta investorer i Skandinavien som ser värdet av ett fullservice-bolag för den skandinaviska marknaden och som kan vara med på att bygga upp ett nytt, rekonstruerat SAS.

När ANSETT konkade många år sedan, fick Qantas nästan monopol i australienska marknaden. Men det kom några nya aktörer senare.
Så även om SAS konkar, det kommer inte ta så lång tid att andra aktörer kommer in i marknaden. Kanske Lufthana Scandinavia? :p
 
Status Quo lär tyvärr fortsätta några år till. Att göra för drastiska åtgärder med SAS är ju ett politiskt beslut också. Och där har vi svaret på det.
 
Hmm, idag är inte Executive Club speciellt sammarbetsvillig. BA.jpg
 
Toppen