Senaste nytt

Jämförelse SAS Eurobonus och British Airways Executive Club

Det är möjligt att service&bemötande är bättre från SAS, men på andra *A betyder ju Pandion ingenting
man kommer ju inte ens in i andra bolags 1:a klass lounger.
Om du spenderar lika mycket med BA som tydligen krävs för Pandion har du ju flera uppgraderingsvouchers och Concorde room kort,
och tillgång till 1:a klass lounger med andra OW bolag.

Hmm, varför får jag en känsla av väderkvarnar när jag läser dina inlägg?

Det är inte heller helt sant att du inte kommer in på 1:a klass lounger. Inte så att det är utbrett & en regel, utan tvärtom så finns det undantag ifrån regeln att du inte kommer in. BKK är ett sådant där du får tillgång till 1:a klass loungen när du reser vidare med Thai.
Kan inte påstå att jag har haft tillträde till 1:a klass lounger i USA när jag rest med BA, så jag ser ju inte riktigt hur den jämförelsen är relevant?
När jag rest med andra bolag i OneWOrld så är det inte direkt att röda mattan rullas ut för att jag har BA Gold, så jag ser inte riktigt heller relevansen i detta?


Problemet med BA är att de har inte den destinationen jag flyger mest för att upprätthålla Pandion, så återigen går din jämförelse i stå. Sant att jag hade haft uppgraderings vouchers & lite andra förmåner om jag hade haft 5000 Tierpoints, men fortsatt så är detta beroende på mitt flygmönster & då faller BA bort!
Dock så nyttjar jag BA på flera destinationer, tex till PHX, SFO & är relativt nöjd med det.
Jag reser helt enkelt med det alternativet som ger mig den bästa resan & ibland är det BA, ibland är det LH & oftast är det SAS då de trafikerar de platser jag besöker oftast.
Sen att C i BA skulle vara sååååå mycket bättre än C på SAS håller jag inte med om. Ja, de har bättre stolar men det är då också allt. Servicen är sämre, maten är sämre så det är ganska jämt skägg i min värld.
First var BA hyggliga i, men även där var servicen faktiskt sämre än på LH!
Där BA verkligen överglänser SAS så är det på loungerna, men det har ju redan varit nämt & T5 på LHR är loungerna grymma!
 
Jag gillar BA. Jag tycker BA EC har bra erbjudanden. Jag tycker BA F är ok, men långt efter LH/LX i helhetsupplevelse. Jag tycker CW är världens bästa liggstol, men mat/dryck är bättre på SAS. Jag tycker BA Galleries F på T5 är bästa Guld status lounge jag har varit; mycket bättre än någon motsvarighet inom Star.

Men, jag tycker AHO har rätt när man tittar på marknaden och jag upprepar mitt budskap från tråden gällande ändringar inom EB: allt detta är för att det numera är DY som är konkurrenten. Tyvärr, tror jag det är väldigt lite BA gör som lämnar Rikard G sömnlös på natten.

För mig är jämförelsen irrelevant då programmen riktar sig åt så olika marknader i grundtanken.
 
Kan inte påstå att jag har haft tillträde till 1:a klass lounger i USA när jag rest med BA, så jag ser ju inte riktigt hur den jämförelsen är relevant? !

I USA/Canada har BA 1:a klass lounger i Boston, Chicago, Houston, LA, JFK, Philadelfia, SFO, SEA, Toronto, Vancouver, IAD + därutöver även AAs Flagship lounges

Tillgång till 1:klass lounger är f.ö. en officiell OW Emerald benefit
oneworld benefits - oneworld


Men, jag tycker AHO har rätt när man tittar på marknaden och jag upprepar mitt budskap från tråden gällande ändringar inom EB: allt detta är för att det numera är DY som är konkurrenten. .

Förmodligen struntar väl de allra flesta resenärer i lojalitetsprogram, så i det fallet är
gissningsvis gratis kaffe ett minst lika bra, kanske bättre, incentiv som 100% i ekonomi.
Speciellt när Norwegian har fräckheten att ta betalt för påtår :)
 
Last edited:
En fråga till etablissemanget här på BC:

Är det någon här som kan ge en nykter analys av SAS Eurobonus jämfört med de andra stora medlemsprogramen hos One World, Sky Team m.fl. Jag tycker SAS är ok, dock måste jag säga att den skandinaviska socialismen sitter i gällande att vara Pandion på SAS, för så fantastiskt är det inte, och det har ju hänt mer än en gång att man fått veta att man inte skall tro att man är något...

Har en kompis som har ett guldkort på Emirates, och jävlar vad det gullas med honom. Så fort han reser privat long haul så blir han direkt uppgraderad till Business. För mig har det hänt en gång att jag har fått en gratis uppgradering till C på long haul (utan att betala med EB poäng).

Är gräset grönare på andra sidan, eller tycker vi bara om att gnälla att det är så dåligt på SAS?
 
Last edited:
Det är väl som med priserna på bostäder tre saker som styr och i det här fallet är väl: Resemönster, resemönster och resemönster. Åtminstone om vi ser till valet av bolag. Sen kan det ju vara så att det finns bolag som har en bra produkt, men risigt bonusprogram och vice versa. Jag håller definitivt med om att BA's avgifter vid bonusresor är horribla. Det som jag ser som positivt med BA och som passar mitt resemönster (3-4 longhaul per år) är möjligheten att åka Y+ till slutdestination, eftersom business inte finns på kartan. I framtiden kommer det att räcka till silver (lär tappa guldet:() som då ger 100% bonus på poängen samt tillgång till lounger.

Ser man till hur mycket Y+ man måste flyga för att försvara BAEC-silver eller EBG, så är det hyfsat jämt lopp, 2,5-3 long haul. Däremot efter min snabbkoll på t ex PEK och PVG ligger SAS ca 3000 kr högre jämfört med BA's "normalpriser" ca 12 kkr och vid kampanjer ligger BA ner mot 9-10 000 kr. Detta är priser som inte sticker ut alltför mycket jämfört med economy, men drar det upp mot 15 000 kr blir det svårare att motivera. Ska man tolka de här prissättningsstrategierna känns det som att Y+ på SAS är ett alternativ för dem som annars hade varit tvungna att flytta från Business till Economy, medan Y+ på BA är försök att dra upp folk från Y till Y+. Dvs för folk som kan och vill betala lite mer för att sitta lite bättre, men inte har möjlighet att ta steget till business.
 
Det är väl som med priserna på bostäder tre saker som styr och i det här fallet är väl: Resemönster, resemönster och resemönster. Åtminstone om vi ser till valet av bolag. Sen kan det ju vara så att det finns bolag som har en bra produkt, men risigt bonusprogram och vice versa. Jag håller definitivt med om att BA's avgifter vid bonusresor är horribla. Det som jag ser som positivt med BA och som passar mitt resemönster (3-4 longhaul per år) är möjligheten att åka Y+ till slutdestination, eftersom business inte finns på kartan. I framtiden kommer det att räcka till silver (lär tappa guldet:() som då ger 100% bonus på poängen samt tillgång till lounger.

Ser man till hur mycket Y+ man måste flyga för att försvara BAEC-silver eller EBG, så är det hyfsat jämt lopp, 2,5-3 long haul. Däremot efter min snabbkoll på t ex PEK och PVG ligger SAS ca 3000 kr högre jämfört med BA's "normalpriser" ca 12 kkr och vid kampanjer ligger BA ner mot 9-10 000 kr. Detta är priser som inte sticker ut alltför mycket jämfört med economy, men drar det upp mot 15 000 kr blir det svårare att motivera. Ska man tolka de här prissättningsstrategierna känns det som att Y+ på SAS är ett alternativ för dem som annars hade varit tvungna att flytta från Business till Economy, medan Y+ på BA är försök att dra upp folk från Y till Y+. Dvs för folk som kan och vill betala lite mer för att sitta lite bättre, men inte har möjlighet att ta steget till business.

Uppgradera från Premium Economi till Business anses av de flesta vara bästa dealen med BA poäng
eftersom man tjänar in ungefär det man spenderat när man flyger.
Går ju med SAS också, men priset i kr blir ju väldigt mycket högre.
För Reward Flight Saver, som går att boka med många bolag, är avgifterna tvärtom väldigt låga,


SAS är som systembolaget, inom landet går det knappt att välja bort som leverantör hur gärna man än skulle vilja.
 
Last edited:
:D

Eurobonus = Eurobogus. Det jag stör mig mest på med SAS och Eurobonus är att man ofta försöker att få det att framstå som ett full-fare reguljär flygande med fantastiskt bonusprogram, bra produkter, VIP lounger etc... när verkligheten är att SAS oftast är;
- dyrast på short-haul: både i economy och business
- skamliga lounger
- en flotta som är i akut behov att bytas ut
- ont om plats för benen
- katastrofala säten på short-haul
- ett par generationer bakom och inte ens platta sängar i long-haul business
- ofta 30-50% dyrare till New York i business jämfört med t.ex. BA. Ja, jag sparar 10.000 kronor och får njuta ett par timmar i Galleries First.
- oflexibelt reward system och kanske en av branschens sämsta websidor
- ingen First
- svårt att hitta poäng stolar i business
- en inrikes upplevelse som är under all kritik

etc.

Som alltid, smaken är som baken. Jag var stenhård SAS lojalist fram till 2004/2005, i 20 års tid. Sen insåg jag att det finns så mycket bättre alternativ.
Pandion är en bra grej, hamnar väl mellan BA Gold samt Gold Guest List, som är korten ovan Gold med 24/7 telefon team som fixar det mesta, Concorde Room Access, lounge access för familjen, GUF2, fler uppgraderingar m.m.

Premier, now we are talking ;)
 
Last edited:
Jag kan ha fel här då det är så många år sedan, men när jag åkte mycket mellan Denver och Stuttgart 1999-2001 åkte jag ofta DEN-ORD med UA och ORD-CPH-STR med SAS. På tiden var jag först EBG och sedan UA Prem Executive, ändrade i 2000. Under våren 1999 åkte jag 3 gånger till CPH från ORD. Då fick man ringa EB Medlemsservice och sedan skickade man en UPGR voucher. Vet ni vad en sådan kostade? 10.000 poäng om jag minns rätt. DEN-ORD-CPH-STR generade ca 1000 + 4500 + 1200 EB poäng på en rätt billig biljett. Så en mycket bra deal!

När jag gick med i UA program blev det ofta STR-FRA (LH) sedan FRA-IAD/ORD-DEN med UA. Då kostade en UPGR från FRA till DEN 10.000 Miles som var det samma som intjäning och plats bokat 10 dagar innan. Också en bra deal tycker jag.
 
Toppen