Senaste nytt

Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage

Bra sammanställning! Jag anser att båda programmen är rätt dåliga ur ett köpperspektiv. Vill man använda något av dessa program ska man nog räkna med att flyga ihop sina miles.

Bra sammanställning! Jag anser att båda programmen är rätt dåliga ur ett köpperspektiv. Vill man använda något av dessa program ska man nog räkna med att flyga ihop sina miles.

Inget av dem är ju i närheten USDM. Jag har aldrig tänkt tanken köpa Avios, AAdvantage miles har jag köpt ibland, men det var innan jag kände till USDM:D Men om betraktar kampanjer och uttagsnivåer, så har jag en känsla av att AAdvantage och Lifemiles inte ligger så långt ifrån varandra. Hinner dock inte räkna på det just nu:(

Skulle säga att USDM och LM är de enda program jag skulle köpa miles i förutsättningslöst. Andra program skulle jag möjligen köpa i om jag behöver några tusen miles eller så, men inte mer.

Generellt kan jag säga, om man reser enbart i Economy är American Airlines AAdvantage ett bra program. Om man får flyga i Business/First är British Airways Executive Club inte dåligt program.

BAEC:s fördel är att man kan boka bonusresor med mindre avios (från 4.500 avios). Vissa korta flygning kan vara mycket dyr affär då kan BAEC avios bli din räddning.
Däremot om man vill använda poäng för bonusresor med flera segments, är BAEC inte bra program alls.

Inlägg från http://www.businessclass.se/forum/b...a-saett-att-goera-med-avios-3.html#post241448
Om vi bortser från kreditkortspoängen, så:

Hur många Avios respektive AA-poäng får jag på en typisk resa, säg ARN-LHR och LHR-JFK? Det är det enda som avgör om 45k Avios är billigare eller dyrare än 30k AAmiles.

Jag vill helst att ni fortsätter jämförelsediskussion i den här tråden.
http://www.businessclass.se/forum/o...b-american-airlines-aadvantage.html#post98849

Säg om man är i samma statusnivå (oneworld Sapphire/Emerald) så är intjäning ungefär samma. T o m bättre hos AAdvantage än BEAC om man reser i Economy hos andra flygbolag än American Airlines, British Airways eller Iberia.
Som Executive Platinum medlem kan man få 8 st SWU (Systemwide Upgrade) och med det kan man uppgradera upp till 3 American Airlines flygningar (operated by AA) i en och samma bokning.
I teorin kan man uppgradera Sao Paulo-New York-Dallas-Tokyo med en SWU.
Nackdel för AAdvantage är att man inte kan använda USA inrikes lounger som statusmedlem.

En fördel för BAEC är att de har årlig Avios booster så kan man tjäna en hel del avios om man kan pricka in det.
Annan fördel för BAEC är uppgradering från World Traveller Plus (Premium Economy) till Business class. Om man är BAEC Silver eller uppåt, tjänar man nästan lika mycket avios som man använder för uppgraderingen.

Jag har pratat med sembl på Elverketeventet om detta och för honom (som reser till USA ofta) kan AAdvantage vara bättre deal i längden. Speciellt när han ska använda sina poäng.

Dr. Miles,
Jag gillar dina båda inlägg (från 25 maj och idag 2 juni). De är konkreta och beskriver i detalj hur det ser ut om man jämför BAEC med AAdvantage. Hur skulle vi klara oss utan dig och dina inlägg?

En aspekt på intjäning i Economy är givetvis codesharing, som kan innebära full intjäning även till BAEC. Vet dock inte om man på ett överskådligt sätt kan se hur codesharingen ser ut inom Oneworld.

En aspekt på intjäning i Economy är givetvis codesharing, som kan innebära full intjäning även till BAEC. Vet dock inte om man på ett överskådligt sätt kan se hur codesharingen ser ut inom Oneworld.

Hos AAdvantage kan man tjäna miles på codeshare flygningar med AA flightnummer.

American Airlines AAdvantage skrev:
Earn Miles

Earn miles when flying on American Airlines, American Eagle® and American Connection® carrier flights for travel on an eligible published fare ticket. Miles are also earned for travel on American Airlines, American Eagle or American Connection codeshare flights operated by other airlines.

Travel on American Airlines and affiliate airlines counts toward qualifying for AAdvantage elite status membership.

Earn American Airlines AAdvantage Miles | aa.com

Tänkte mer på denna delen:

Säg om man är i samma statusnivå (oneworld Sapphire/Emerald) så är intjäning ungefär samma. T o m bättre hos AAdvantage än BEAC om man reser i Economy hos andra flygbolag än American Airlines, British Airways eller Iberia.

Om t.ex. en Finnair-flight har codeshare med AA flightnummer är intjäningen lika god mellan respektive bonusprogram.

Om t.ex. en Finnair-flight har codeshare med AA flightnummer är intjäningen lika god mellan respektive bonusprogram.

Inom oneWorld är det selling carrier som räknas så köper man en codeshare biljett så får man intjäning som om det vore tex AA som flyger, trots att det står Finair på planet.

Toppen