Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

squeezen

Medlem
Tjena på er, läst lite och försökt bli klokare men tacksam för hjälp. :)

Planerar att skaffa mig ett bra kreditkort för representation samt utlägg i nya jobbet, reser i princip bara i Sverige i jobbet. Tyvärr får jag inte göra utlägg för drivmedel då vi har ett speciellt kort genom leasingbolaget. Dock blir det förmodligen 60-90 hotellnätter på Choice kedjan + kundrepresentation. Tänker även lägga en hel del av min privata spend där, då vi ska renovera vårat nyköpta hus. Kommer köpa mycket genom min gamla arbetsgivare, en bygghandel, som tillåter betalning av fakturor med kort. De tar dock inte Amex.

Jag och min sambo reser dock en del privat men inte något extremt, 1-2 gånger per år.

Amex SAS Premium i kombination med ett SAS EuroBonus World Mastercard för de tillfällen jag inte kan använda Amex? Inte helt hundra på att komma upp i 150k spend med Amex men man kan ju alltid försöka. :)

Eller hellre ett SAS Mastercard Premium? Trots allt 10k poäng extra nu plus 1k poäng per månad man använder det? Någon som vet om dessa nivågrundande poäng är forever?

MVH Fredrik
Får man in som vana att pröjsa med amex går det snabbt.
Låt säga dina hotellnätter blir 75 med 1000 per natt i Snitt, då har du halva spenden redan där.
Representation kan jag bara spekulera i vad gäller antal folk och pris per kuvert, men du lär väl relativt lätt kunna sätta upp ytterligare 25.000 på det. Då är det 50.000 kvar. Dvs 4166 per månad.
Bryter ner det på ica, systemet, apoteket, konsum, klädinköp, hotell på dina privata resor och flygbiljetter köpta för privata resor på kortet så kommer du garanterat upp i 150.

Jag kommer som @Ultra Magnus också käka upp min hatt om du inte kommer upp i 150 inett nafs. Jag skulle tippa du når det redan efter 6-8 mån.
 

Valley

Medlem
Valet och kvalet.
Nu dras husrenovering igång och ingen av handlarna tar A'x vad jag vet :(

Då är frågan om det är värt att skaffa något annat för ändamålet. M&M-kortet hade ju varit smaskens om erbjudandet funnits kvar
 
Hjälp att välja nytt kort

Jag flyger bara privat och i normalfallet ekonomiklass (har jag valt fel forum?). Funderar på om jag skulle ha någon nytta av att skaffa något annat kreditkort. I första hand för att få flygpoäng eller komma in på loungerna. Dricker sällan alkohol men lite lugnare miljö och gratis mat skulle sitta fint.

Nu har jag ett ”santandier mitt kort” mastercard utan årsavgift eftersom det inte har massa eländiga avgifter utomlands. Och sedan ett mastercard utan bonus av någon sort från min vanliga bank som jag tydligen betalar 250kr/år för att ha. Förutom räkningar så spenderar jag ca 4500sek en normal månad vilket kommer gå upp en aning om ca ett år.

Har även ett Coop Med mera bonuskort, och om jag handlar all mat på Coop (ca 2000/månad) så kan jag byta till eurobonuspoäng och flyga till Finland om 11 år. ^______^

Har letat runt lite och det verkar som Norwegians kort är det som jag skulle ha störst nytta av. Undrar om någon har förslag på annat kort som skulle vara bättre? Har funderat på att ha ett Amex eller Visa i de fall de inte tar mastercard. Kommer även byta bank om ett tag ifall det gör någon skillnad. Har inga lån och har inte tänkt skaffa några.
 

jumbooze

Medlem
Hej @Litenbuffel
Först och främst så är det ju medvetet resande som vi sysslar med, visst är det många här som reser både mycket och fint.
När du flyger, med vilket bolag och vart flyger du?
Välkommen hit
 

palmen

Moderator
Hjälp att välja nytt kort

Jag flyger bara privat och i normalfallet ekonomiklass (har jag valt fel forum?). Funderar på om jag skulle ha någon nytta av att skaffa något annat kreditkort. I första hand för att få flygpoäng eller komma in på loungerna. Dricker sällan alkohol men lite lugnare miljö och gratis mat skulle sitta fint.

Nu har jag ett ”santandier mitt kort” mastercard utan årsavgift eftersom det inte har massa eländiga avgifter utomlands. Och sedan ett mastercard utan bonus av någon sort från min vanliga bank som jag tydligen betalar 250kr/år för att ha. Förutom räkningar så spenderar jag ca 4500sek en normal månad vilket kommer gå upp en aning om ca ett år.

Har även ett Coop Med mera bonuskort, och om jag handlar all mat på Coop (ca 2000/månad) så kan jag byta till eurobonuspoäng och flyga till Finland om 11 år. ^______^

Har letat runt lite och det verkar som Norwegians kort är det som jag skulle ha störst nytta av. Undrar om någon har förslag på annat kort som skulle vara bättre? Har funderat på att ha ett Amex eller Visa i de fall de inte tar mastercard. Kommer även byta bank om ett tag ifall det gör någon skillnad. Har inga lån och har inte tänkt skaffa några.
Om du blir värvad till Amex Premium är det gratis första året och du får sas poäng för allt du spenderar. Det är ett bra första kort och kombinera med ett mastercard eller visa. Ger dock inte tillgång till lounge.
 
  • Gilla
Reactions: RB7

andersson.j

Medlem
Om du blir värvad till Amex Premium är det gratis första året och du får sas poäng för allt du spenderar. Det är ett bra första kort och kombinera med ett mastercard eller visa. Ger dock inte tillgång till lounge.
Den största fördelen med Amex Premium är i mina ögon 2-4-1-vouchern. Når man inte upp i de 150k spend som krävs för att få vouchern är kanske årsavgiften lite väl dyr. Med coopkortet får @Litenbuffel redan 10EBp/100kr. Är Amex värt 1000kr/år bara för att få 15EBp/100kr? Med en spend på 54000kr/år blir det 2700EBp extra jämfört med coopkortet. Ganska dyra poäng! Visserligen är första året ”gratis”, men tar man det erbjudandet idag kan man inte hoppa på eventuella bättre erbjudanden i framtiden.
 

Samosaguas

Medlem
Den största fördelen med Amex Premium är i mina ögon 2-4-1-vouchern. Når man inte upp i de 150k spend som krävs för att få vouchern är kanske årsavgiften lite väl dyr. Med coopkortet får @Litenbuffel redan 10EBp/100kr. Är Amex värt 1000kr/år bara för att få 15EBp/100kr? Med en spend på 54000kr/år blir det 2700EBp extra jämfört med coopkortet. Ganska dyra poäng! Visserligen är första året ”gratis”, men tar man det erbjudandet idag kan man inte hoppa på eventuella bättre erbjudanden i framtiden.
Coop-kortet ger väl inte 10 poäng per 100kr längre? Numera är det väl 5 poäng som gäller.
 

palmen

Moderator
Den största fördelen med Amex Premium är i mina ögon 2-4-1-vouchern. Når man inte upp i de 150k spend som krävs för att få vouchern är kanske årsavgiften lite väl dyr. Med coopkortet får @Litenbuffel redan 10EBp/100kr. Är Amex värt 1000kr/år bara för att få 15EBp/100kr? Med en spend på 54000kr/år blir det 2700EBp extra jämfört med coopkortet. Ganska dyra poäng! Visserligen är första året ”gratis”, men tar man det erbjudandet idag kan man inte hoppa på eventuella bättre erbjudanden i framtiden.
Coop kortet ger inte 10p/100kr längre utan endast 5 poäng.
Även om man hoppar på Amex erbjudandet nu kan man ta del av senare kampanjer också. Jag har nyttjat kampanjer för att skaffa premium, elite, premium, platinum och har fungerat varje gång.

Enligt mig är det en no brainer att skaffa amex nu när det är gratis. Passar det inte kan man säga upp det sen.
 

andersson.j

Medlem
Coop kortet ger inte 10p/100kr längre utan endast 5 poäng.
Även om man hoppar på Amex erbjudandet nu kan man ta del av senare kampanjer också. Jag har nyttjat kampanjer för att skaffa premium, elite, premium, platinum och har fungerat varje gång.

Enligt mig är det en no brainer att skaffa amex nu när det är gratis. Passar det inte kan man säga upp det sen.
Just ja! Man får 50 cooppoäng per 100kr och kan sedan växla 50 cooppoäng till 5 eurobonuspoäng. Jag måste ta och säga upp mitt coopkort snart. Tanken är att byta till SAS MasterCard istället:
  • 10 Extrapoäng/100 kronor på alla köp i svenska kronor
  • 15 Extrapoäng/100 kronor när du betalar i utländsk valuta
  • 20 Extrapoäng/100 kronor när du köper flygbiljetter hos SAS
Ett gratis första året Amex premium som garanterat ger mer poäng idag borde rimligtvis värderas högre än en framtida kampanj som kanske ger sämre förmåner eller aldrig ens dyker upp.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Just ja! Man får 50 cooppoäng per 100kr och kan sedan växla 50 cooppoäng till 5 eurobonuspoäng. Jag måste ta och säga upp mitt coopkort snart. Tanken är att byta till SAS MasterCard istället:
  • 10 Extrapoäng/100 kronor på alla köp i svenska kronor
  • 15 Extrapoäng/100 kronor när du betalar i utländsk valuta
  • 20 Extrapoäng/100 kronor när du köper flygbiljetter hos SAS
Ett gratis kort som garanterat ger mer poäng idag borde rimligtvis värderas högre än en framtida kampanj som kanske ger sämre förmåner eller aldrig ens dyker upp.
SAS mastercard är väl inte gratis längre, har för mig det kostar 395 oavsett status.
 
Toppen