Senaste nytt

Jämförelse av svenska kreditkort som ger miles/poäng

agehall

Medlem
Är det någon som gjort en uträkning för när du tjänar på att ha Elite Card?
Vad menar du med "tjänar på"? Det är MÅÅÅÅNGA faktorer som spelar in så det finns inget entydigt svar skulle jag säga.

För min del är 20k poäng/år samt bättre intjäning och 2x 2-4-1 vad som gör kortet till en no-brainer över Premium.

Är även nyfiken på om det är någon specifik tid på året det är bäst att beställa elite?
Inte egentligen.

Kan jag bli refererad även fast jag har premium idag och få bonus?
Inte enligt reglerna. Om det funkar i praktiken vet vi först när du rapporterar om det funkade för dig eller inte. Förvänta dig dock inget.

När betalar man 4000 SEK är det en klumpsumma direkt eller uträknat på vad som är kvar av året?
Du betalar i klump eftersom du betalar avgiften för kommande 12 månader, inte per kalenderår.
 
Är även nyfiken på om det är någon specifik tid på året det är bäst att beställa elite?
Jag har inget svar, men undrar hur det blir med ens 20000 baspoäng. Är det bäst att beställa i början av sitt Eurobonus-medlemsår? Eller ligger de "konstant" där även efter brytpunkten till nästa år?
 

FF#1

Medlem
Jag har inget svar, men undrar hur det blir med ens 20000 baspoäng. Är det bäst att beställa i början av sitt Eurobonus-medlemsår? Eller ligger de "konstant" där även efter brytpunkten till nästa år?

De kommer samma tid på året varje år, men jag tog kortet sent i november och har helår som period så det var lite nervöst att de verkligen skulle komma in innan årsskiftet men det gjorde de.

Om du redan har status så spelar det ju mindre roll när du tar kortet, vill man bygga status snabbt så är det ju bättre att ta det i början.
Sen så räknas ju 2-4-1 på kalenderår så tar man det sent så hinner man kanske inte få någon första året.
 

sidecar

Ny medlem
Vad menar du med "tjänar på"? Det är MÅÅÅÅNGA faktorer som spelar in så det finns inget entydigt svar skulle jag säga.

För min del är 20k poäng/år samt bättre intjäning och 2x 2-4-1 vad som gör kortet till en no-brainer över Premium.


Inte egentligen.


Inte enligt reglerna. Om det funkar i praktiken vet vi först när du rapporterar om det funkade för dig eller inte. Förvänta dig dock inget.


Du betalar i klump eftersom du betalar avgiften för kommande 12 månader, inte per kalenderår.


Jag tänker främst på om jag kommer upp varje år i cirka 450-500k spend ihop med två vouchers om de faktiskt motsvarar mer än avgiften på 4000 SEK i riktiga pengar.

Det är främst det som motiverar mig om jag skulle gå över till Elite, resten är bara bonus med diverse olika fördelar.
 

seat56f

Medlem
Jag tänker främst på om jag kommer upp varje år i cirka 450-500k spend ihop med två vouchers om de faktiskt motsvarar mer än avgiften på 4000 SEK i riktiga pengar.

Det är främst det som motiverar mig om jag skulle gå över till Elite, resten är bara bonus med diverse olika fördelar.

Om man jämför med Premium är merkostnaden för Elite 3000kr. För detta får du med din spend direkt 25000 poäng (500k * 5 extra poäng per 100kr). Redan där är du nästan hemma. Till det kommer vinsten i voucher #2, dvs halva poängpriset för den resa du bokar.

Jag hade gått över bums med den spenden. Med min spend på ~200k och inte nog med poäng för att utnyttja andravouchern till max är det mer tveksamt.
 

Meazza

Medlem
Jag tänker främst på om jag kommer upp varje år i cirka 450-500k spend ihop med två vouchers om de faktiskt motsvarar mer än avgiften på 4000 SEK i riktiga pengar.

Det är främst det som motiverar mig om jag skulle gå över till Elite, resten är bara bonus med diverse olika fördelar.
Om vi leker med tanken att du spenderar 450,000:- per år så är ju skillnaden följande:

Med Premiumkortet betalar du 1,000:-, tillbaka får du 1 voucher och 67,5K EB-poäng.
Med Elitekortet betalar du 4,000:-, tillbaka får du 2 vouchers och 90K EB-poäng.

Frågan du bör ställa dig är isåfall om en voucher och 22,5K EB-poäng är värt 3,000:-. För mig är svaret ja.
 
Toppen