Senaste nytt

Jämförelse av olika flygbolags cancel & refund processer

JacobGBG

Medlem
Som några kanske vet så hade jag en liten malör på min senaste familjeresa till Thailand som innebar att jag under kort tid bokad flera full-flex biljetter som jag aldrig kom att använda. Vill man ha mer detalj om varför så rekommenderar jag min ovan lite hysteriska tråd, i denna däremot tänkte jag göra en liten uppställning av mina erfarenheter av att cancelera och få tillbaka pengarna på dessa full-flex biljetter.

Jag skapar denna tråd då jag blev förvånad över hur olika (service)nivån var på denna front och med förhoppningen att det kanske kan vägleda några andra resenärer i framtiden. Jag har sagt upp många flygbiljetter i mina dagar men nästan alla har varit med SAS pre-pandemi där jag haft en hel del leverage, eller så har det vart via jobbet (AMEX resebyrå och företaget får stå för följderna och jag tittar aldrig på detaljerna). Så när man nu tar sig igenom denna process som privatperson märker man vilken träskmark det kan vara.

Från bästa erfarenhet till sämsta:

1. Malaysia Airlines
HKT-KUL | 2817:- (återbetalt 2780:- )
En träig check-in agent nekad mig inchecking ca 2h30min innan avgång på denna. Så trots att denna flight var den jag hade minst marginal mellan avbokning och avfärd på så var det den utan tvekan smidigaste processen. Manage my booking via Malaysias website, när Namn och PNR var inknappat så finns det en stor röd knapp som tydligt indikerar "Cancel & refund". En bekräftelse senare så var det hela klart. Jag såg återbetalningen på mitt Amex tre dagar senare. Föredömligt! Tråkigt att den enda icke-*A flygbolaget i genomlysningen är det som hanterade detta bäst.

2. Turkish Airlines
KBV-BKK-IST | 20108:- (återbetalt 19767:- )
Detta var min bryt-ihop-och-ge-upp hemresa som jag som tur var blev ursnackad från att nyttja av @henke12
Turkish mobil-app är ett mysterium. Som många vet så kan man med denna göra saker som inte funkar via Turkish hemsida (boka *A award säte) men den är starkt begränsad i andra syften och har en underlig fascination för att hela tiden kräva e-ticket nummer när resten av den civiliserade världen är fullt ok med att köra på PNR. Efter att i en fem minuter lång process knappat in alla möjliga uppgifter och fått felmeddelande två ggr (gjorde om allt från början) så gav jag upp med appen och gick på Turkish Site. Där lyckades jag till slut med samma febrila knappande cancelera resan. Pengarna såg jag tillbaka på Amex redan samma dag. Så återbetalningen gick förvånansvärt smärtfritt i förhållande till det byråkratiska stålbad Thy skickade mig igenom för att komma till den punkten. Jag hade stålsatt mig på att detta skulle vara den tuffaste refunden men det gick tidsmässigt snabbast att få tillbaka pengarna.

3. Lufthansa
HKT-SIN-MUC-GOT | 15355:- (ej ännu återbetalt)
Detta var min if-all-else-fails biljett som jag som tur var inte behövde nyttja. Ett förvånansvärt bra pris på resan med tanke på att det var Premium Economy flex. Trodde denna skulle vara den smidigaste att lösa men tji fick jag.

Till att börja med fick jag aldrig en bokningsbekräftelse i mail på resan. Det var tur att jag tagit screenshot på PNR vid bokningstillfället annars hade jag fått ringa kundtjänst för att bekräfta att det hela verkligen gått igenom. Med PÅNR kunde jag iaf via lufthansa site och app bekräfta att allt såg rätt ut.

Försökte sedan avboka denna på mellanlanding i SIN då jag framgångsrikt blivit incheckad på annan biljett med SQ. HKT-SIN delen av resan var med SQ men bokad på lufthansas site och LH var most significant carrier så SQ kundtjänst hänvisade mig till LH. På Lufthansas site under manage my booking fanns ingen indikation om hur jag kunde cancellera resan. När jag kollade upp bokningen i Lufthansas app fick jag iaf den hjälpsamma vägledningen att bokningen låg för nära avfärd för att kunna ändras online, med hänvisning till ett kundtjänstnummer. Efter att ha suttit en förvånansvärt kort tid i kö så fixar en LH agent allt med full refund och säger att hon lägger det hela mot ticketing för att verkställa.

Detta lät ju bra och smidigt, ungefär som jag förväntar mig från tysk effektivitet (ha!). Nu över en vecka senare så har jag fortfarande inte fått någon bekräftelse via mail och ser ingen återbetalning på mitt AMEX. Jag kan se via siten att resan är framgångsrikt cancelerad så jag är inte egentligen orolig men det verkar som om jag kommer behöva fler samtal med LH för att få bekräftelse och återbetalning. Trist, hade högre förväntningar på LH!

4. Thai Airways
HKT-BKK-KUL | 3682:- (ej ännu återbetald)
Denna var en back up biljett för att ta mig till KUL ifall både MH och SQ hade nekat mig incheckning. Det förvånar mig hur snårigt denna biljett har varit att dra med med tanke på att jag försökte säga upp den på plats på HKT med massor av TG personal runtomkring. Online så fanns inga möjligheter att avboka biljetten trots full flex (med avgift på 2000thb). Jag ringde först TG kundtjänst men blev bortkopplkad efter 40min i kö. Jag kunde då via en hjälpsam receptionist i Royal Orchid Loungen iaf cancellera biljetten men för att få en refund så var det en separat process som måste skötas via refund.bkk@thaiairways.com Efter att ha mailat den adressen fick jag detta meddelande vilket knappast ingav något stort förtroende. Sedan dess har jag försökt nå Thai kundtjänst via telefon vid två ggr och suttit i dessa ca 20 min varje gång innan jag blivit bortkopplad till intet. Jag har även mailat contact@service.thaiairways.com som enligt Thai site går till ticketing. Inget svar än efter en påminnelse. Så utan tvekan den mest trista erfarenheten, tråkigt på en *A linje.


---

Inbjuder gärna till diskussion om era egna erfarenheter på dessa flygbolag. Pandemin har utan tvekan testat flygbolagens serviceförmåga och det finns nog ingen brist på medlemmar som blivit tvungna att stånga sig blodiga för att få tillbaka sina rättmättiga slantar. Jag hade hoppats här att *G status skulle ha hjälpt för att facilitera återbetalning men det verkar tyvärr inte ha bidragit med något. Självklart är allt detta anekdotalt snarare än empiriskt men jag känner att sida-vid-sida jämförelsen ger en hel del indikationer om vad man kan förvänta sig på olika håll då allt skede vid samma tidpunkt och liknande förhållanden).

Det intryck jag lämnas med är att de flygbolag som erbjuder möjlighet för resenären själv att sköta avbokning via site erbjuder en mycket solidare process. sekunden man måste blanda in kundtjänst/människor så försämras kundens service avsevärt.
 

palmen

Moderator
Jag har bara erfarenhet av sas där jag bokade full flex i november som sedan avbokades i december när en bättre kampanj dök upp.

För mig var det bara gå in på hemsidan och trycka på cancel booking och allt betalades tillbaka inom någon dag. SAS får där 5/5 av mig på en full flex sas biljett.
 

Nanneboy

Medlem
I somras hade jag två biljetter, LH full flex intra-Europa (business), som jag avbokade. Det var en enkel process på hemsidan och varje krona kom tillbaka. Nu var det nog ca två veckor för avfärd och en enkel resa med ett byte i Tyskland på varje håll. Inte samma komplexitet som för dig, @JacobGBG, och inte lika nära inpå resan heller.
 
Last edited:

pep

Medlem
Malaysia og Sri Lankan: Hurtig og effektiv refusion og/eller ombookning. Qatar: Hvis man har adgang til deres elite-status telefonnumre er ombookning hurtig og effektiv og som oftest gratis. Awards med QR er simple ("Manage Award Bookings (NEW)") at haandtere, men extrem besvaerlige for awards med deres partner flybolag. Kenya Airways: kan vaere besvaerligt at faa "hul igennem", men giv ikke op. De holdt et fly tilbage for mig i 10-15 minutter i Dubai da jeg ankom sent fra HKG med Cathay....KLM: forget it, medmindre det kan goeres online. VN tager naesten altid gebyrer og kan vaere lidt "maerkelige" i deres reaktioner, men reagerer og virker haederlige omend staedige og uflexible. LCC'ere: anse biletten for tabt i stedet for at proeve at ombooke eller faa refund, det bliver som oftest langt dyrere og man taber en masse tid
 
Last edited:

pep

Medlem
@JacobGBG : Jeg tror dine forventninger til denne traad skyder langt over maalet... Jeg laeser masser ef reviews hver dag og det er stort set umulig at generalisere, selv inden for et enkelt flyselskab er erfaringer og resultater tilsyneladende enormt forskellige - ikke mindst efter Corona-nedturen er der enormt mange der forsoeger at lave billetter om/refusion med meget blandede, og mest negative erfaringer, med stort set alle selskaber...
 

JacobGBG

Medlem
@JacobGBG : Jeg tror dine forventninger til denne traad skyder langt over maalet... Jeg laeser masser ef reviews hver dag og det er stort set umulig at generalisere, selv inden for et enkelt flyselskab er erfaringer og resultater tilsyneladende enormt forskellige - ikke mindst efter Corona-nedturen er der enormt mange der forsoeger at lave billetter om/refusion med meget blandede, og mest negative erfaringer, med stort set alle selskaber...

Som jag nämnde så blir dessa erfarenheter anekdotala så jag hade inte några förväntningar att vi skulle etablera någon definitiv sanning här. Tycker tvärtom det är intressant att samla dessa typ av intryck på en plats. Ser det som en informell referenstråd.
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Med det sagt ovan att det finns stor variation för varje person så finns en relaterad fråga som kan ha innebörd. Hur långt skulle det gå innan ni vänder er till ert kreditkortsbolag och föreslår charge back med motiveringen att det gäller just en full flex biljett och att bolaget ej gör det möjligt att kommunicera?
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Som en liten kuriosa var jag idag i kontakt med Lufthansa kundtjänst för att undra vad som står på med #3 ovan.

Beskedet var att det tar 1-2v bara att få bekräftelse från deras ticketing, men 3-4 månader för att refund betalas ut. Så även med en full-flex biljett så agerar man bank åt LH.
 
Toppen