Senaste nytt

Jämförelse av olika flygbolags bränsletillägg (Europa-Asien)

Dr. Miles

Expert
Varför tas inte bränsletillägget helt bort när oljan har blivit så billig?
De flesta flygbolag som flyger till/från Japan tar bort bränsletillägget på flygningar mellan Janpan-XXX när priset av Singapore Jet Kerosene har gått ner under 60 USD per fat under två månaders tid.
Sedan om flygbolagen gör det likadant på andra linjer vet jag inte.
 

Dr. Miles

Expert
Hong Kongs luftfartsverket publicerade bränsletillägg på flygbolag som flyger till/från Hong Kong.
Summan av bränsletillägg är per segment (till/från Hong Kong) gäller endast när resan börjar från Hong Kong.

Civil Aviation Department - Summary of Passenger & Cargo Fuel Surcharges

Screenshot20150113_1.png

Screenshot20150113_2.png


Det märkliga är att det verkar inte gäller för bonusresor, eller fuskar flygbolagen med detta?

T ex Hong Kong->London LHR med British Airways. Bränsletillägget skulle vara ca 62 EUR (566 HKD) per sträcka, men British Airways debiterar ca 246 EUR för bränsletillägget på en bonusresa med avios.
Detta kan inte vara med UK APD att göra för att det är enkelresa till Storbritannien, inte från Storbritannien.
Screenshot20150113_3.png
 

AABack2ARN

Medlem
Ställer mig dock tveksam till att flygskatterna och andra myndighetspålagda avgifter är motsvarande 180EUR på den sträckan som avses ovan. Så det låter helt klart som om BA tar ut högre bränsleavgifter än vad som visas i tabellen.
 

Valley

Medlem
Varför tas inte bränsletillägget helt bort när oljan har blivit så billig?

En anledning är att en del flygbolag inte, eller ännu inte, kan dra någon nytta av halverat bränslepris.
Bl a så läste jag att SAS bundit priset när det låg på ca USD 100-nivån. Terminen löper ut till Feb 2015. Därefter hade man en ny nivå som låg neråt USD 90 tror jag det stod.
Om det betyder att man är definitivt bunden till detta pris har jag dock ingen aning om.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Matsson

Medlem
Jag har alltid förvånat mig över posten bränsletillägg . Skatt och avgift kan vara en sak, men bränslet är ju en del av flygbolagets rörliga kostnader och skall rimligen inte redovisas separat i biljettpriset .Såklart är detta ett sätt att påföra kostnader på awards. Det lär ju knappast hända att vi köper ett par byxor på HM och kostnader för gylfen redovisas separat på kvittoto_O
 

Dr. Miles

Expert
Nej, men BA debiterar ju inte bara bränsletillägget utan även flygskatter för resan.
Ställer mig dock tveksam till att flygskatterna och andra myndighetspålagda avgifter är motsvarande 180EUR på den sträckan som avses ovan. Så det låter helt klart som om BA tar ut högre bränsleavgifter än vad som visas i tabellen.
Det är British Airways som överdebiterar bränsletillägget på flygning från Hong Kong.
Så här står det när jag klickar på specifikation av "Taxes, fees and carrier charges* per person" på samma resa som mitt tidigare inlägg.

Screenshot20150118_2.png
 

doc

Medlem
Ja, fast jag är ändå lite fundersam. För BA debiterar olika mycket i skatter och avgifter i ekonomiklass respektive businessclass. Söker jag fram en ekonomiresa med Avios blir avgifterna från BA på 1616 SEK plus 250 kr i skatter.
 
Toppen