Senaste nytt

Jämförelse av kreditkort med Eurobonus

Så den där uttags avgiften finns bara på Amex och inte SAS Mastercard genom curve?

Är nyfiken på dom 3 olika avgifterna.

Växlingsavgiften undviker man med Curve och Revolut kort.

Uttagsavgiften har man 2000kr gratis / kort. Revolut 2000kr / månad och Curve 2000kr / månad och då kan man använda SAS Mastercard eller Swedbank Mastercard.

Men Kortbetalningsavgift det går inte att undvika? Då på Amex äre 2% typ. Undrar vad det kostar med SAS Mastercard att Betala i butik med kortet. Kostar det någon kortbetalningsavgift som Amex har på SAS Mastercard? Och och jag skulle spendera med SAS Mastercard utan Curve vilka utgifter och avgifter finns då? Då äre väll 3 st? En växlingsavgift, en uttagsutgift, samt en kortbetalningsavgift i butik?

Finns det någon avgift när man ”tar ut” pengar på helger eller är det fortfarande 2000kr gratis oavsett helg/vardag?

Eller gäller det bara en extra avgift vid ”köp” på vardagar till skillnad på helger på grund av växlingsavgiften?

På Amex finns det en 2% Avgift. Är denna avgiften en spenderingavgift, en växlingsavgift och en uttagsavgift? Alltså alla 3?

På Amex finns det en 2% Avgift. Är denna avgiften en spenderingavgift, en växlingsavgift och en uttagsavgift? Alltså alla 3?
Läs på Amex webbsida om ditt kreditkort. Amex har ingen ”spenderingsavgift”, det vore korkat - de vill ju att du ska använda deras kort så mycket som möjligt. Däremot finns både en växlingsavgift för köp i annan valuta samt uttagsavgift om du tar ut pengar med kortet. Gör inte det.

Så vad är fördelen med att använda Revolut kortet vid KÖP utomlands till skillnad med SAS mastercard kopplat till Curve utomlands?

Finns det inte någon extra avgift på att jag använder med SAS Mastercard kort?

Står ju så här på deras hemsida:

Övriga priser
Kontantuttag**3% på uttaget belopp, min 40 kr
Valutaväxlingspåslag för köp/uttag utomlands 2%

Betyder detta att jag slipper den 2% för att jag använder just Curve som får mig att undvika växlingspåslaget?

Betyder detta att jag slipper den 2% för att jag använder just Curve som får mig att undvika växlingspåslaget?
Nej, inte nödvändigtvis. Det beror förstås på vilken valuta du handlar i och samtidigt vilken valuta det underliggande kortet i Curve är inställt på. Naturligtvis kan totala avgifterna också påverkas av om det är helg, men det har du redan fått berättat för dig.

Så vad är fördelen med att använda Revolut kortet vid KÖP utomlands till skillnad med SAS mastercard kopplat till Curve utomlands?

Finns det inte någon extra avgift på att jag använder med SAS Mastercard kort?

Står ju så här på deras hemsida:

Övriga priser
Kontantuttag**3% på uttaget belopp, min 40 kr
Valutaväxlingspåslag för köp/uttag utomlands 2%

Du verkar snurra ihop det rätt ordentligt.
När du använder Curve så är det eventuella avgifter på Curve du betalat, vilket kort du har aktivt i Curve spelar ingen roll.
Vad sas mastercard har för avgifter spelar ingen roll när du använder Curve. De ser bara en transaktion och kommer att hanterar det som vilken transaktionen som helst.

Revolut hard en fördel mot Curve då du kan växa till you dig rätt valuta i förväg att spendera över helgen för att slippa påslaget du annars får på både Curve/Revolut. Annars är det same same. Curve hardware fördelar då du inte behöver sätta in pengar i förväg. Revolut hard fördelen då du kan växla till lokal valuta i förväg och därmed slippa överraskningar om valutan tex skulle bli mycket dyrare över några dagar.

Testa att göra köp på alla korten har för sig nästa gång du är utomlands så kommer du se skillnaden och vad som påverkar vad.

@Berglund @palmen @mha321 @ekf

Ska sammanfatta informationen jag samlat ihop och önskar få en bekräftelse om jag förstått allt korrekt.

Mina kort är SAS Mastercard World & SAS Mastercard Pointearner + American Express Premium + Amex Extrakort + Revolut standard (gratiskorr) + Curve standard (gratiskort) + Swedbank Bankkort.

Del 1. I Sverige

1. American Express SAS: Använd vid ALLA köp i Sverige för att samla mest Eurobonuspoäng.
1a. Ta ej ut pengar med Amex på ATM då det tillkommer en uttagsavgift på 2%.

2. SAS Eurobonus Mastercard: Används vid ALLA köp som inte har tillåtis av Amex.
2a. Ta ej ut pengar på ATM pga 2% uttagsutgift.

3. Använd Curve kortet som Paraplykort för att slippa ha en tjock plånbok. Där samlas Swedbank Bankkort + Revolut kort + SAS Mastercard kort.
3a. Så 2 kort behövs i en plånbok Amex och Curve kortet (som innehåller övriga kort).

Del 2. Utomlands

1. För att samla mest poäng använd Amex vid köp (till en dyr kostnad pga avgifter+växligskurs)
1a. Ta ej ut pengar med Amex på ATM pga dyr avgift+växlingskursavgift.

2. Använd ej SAS Mastercard utomlands för att ta ut pengar vid ATM.
2a. Köp inte med SAS Mastercard utomlands som köpmetod då det tillkommer en avgift på 2%.

3. Använd Revolut kort för att ta ut pengar på ATM för att få 2000kr/månad gratis utan växlingskursavgift och avgift.
3a. Överför pengar från SAS Mastercard till Revolut för att få Eurobonus poäng. Använd sedan pengarna vid behov.
3b. Använd Revolut kort vid köp för att undvika växlingskursavgift + avgift.

4. Alternativ till 3b. Använd Curve kopplat till SAS Eurobonus Mastercard då man undviker växlingskursavgift + 2% avgift på köp som annars hade funnits vid köp UTAN CURVE.
4a. Alternativ till 4. Använd Curve kopplat till Swedbank Mastercard då man undviker växlingskursavgifter + köpavgift på köp som annars hade funnits vid köp UTAN CURVE.
4b. Använd Curve kort kopplat till SAS Eurobonus Mastercard för att ta ut 2000kr/månad gratis utan växlingsavgift och uttagsavgift som annars hade funnits vid uttag UTAN CURVE.
4c. Alternativ till 4b. Använd Curve kort kopplat till Swedbank Mastercard för att ta ut 2000kr/månad gratis utan växlingsavgift och uttagsavgift som annars hade funnits vid uttag UTAN CURVE.

Har jag förstått allt rätt?

Har jag förstått allt rätt?

Nu vet jag inte vad ditt mål är eller hur dina behov ser ut men jag hade övervägt att skippa SAS Amex Premium och enbart köra SAS MC Premium tillsammans med Curve i Sverige.

Ett Amex har ju sina fördelar men är målet att maximera intjäning av EB-poäng på kortinköp så är MC Premium tillsammans med Curve en bättre kombination.

Toppen