Senaste nytt

ITA Matrix hjälp och tips

Om det inte finns en fare som tillåter det, så kan du lika gärna söka segment för segment med den kabinklass du vill för det måste ändå bokas som end-to-end combination av en resebyrå.

Så nyckeln till det du vill göra är att först hitta en fare som tillåter just det du vill göra.
Finns det Fare för detta. Det vanliga är att kunden åker så billigt som möjligt, Eco. Eller så bra det går C/F.
Och det är mest sista minuten som blandar av det som finns kvar??

Låter som att gå över ån efter vatten. Utan att veta vilken data ITA Matrix har tillgång till eller hur det är upplagt så tycker jag att det borde vara möjligt för dem att lägga till en dropdown-meny vid varje ben istället för en vid totalen. Sen att jag kanske är helt ensam om att vilja göra den typen av sökningar och att det ligger allra sist i priolistan kan jag förstå.

Jo, visst kan man tycka det, men det är tyvärr inte så biljetter funkar. För att du ska kunna blanda klasser mer eller mindre fritt, så behövs det fares som tillåter det och de flesta gör inte det. Därmed så blir det flera fares för en PNR och då kan du lika gärna göra flera sökningar.

Ibland när jag försöker boka alternativ via SAS som inte finns på hemsidan, men som jag hittat på ITA Matrix, så får SAS fram ett mycket högre pris när jag ringer.

Vad gör jag får att få fram ex. denna till detta pris? SAS hittar tillgänglighet i rätt bokningsklass och enligt uppgift prissätter de den som en enkelresa, men priset blir över 1000:- mer. Se nedan som ett exempel, jag har försökt flera gånger.
ITA-SAS.png

Söker jag via United så får jag fram samma resa till 2974:-. (Vilket förmodligen är priset SAS får fram också (3274:- med bokningsavgift.)
United-SAS.png

Vad har de för fare basis när de prissätter på SAS per tlf?

Det är iaf en grund till att starta en diskussion. Och om du kollat fare rules ordentligt kan du alltid skicka till rate desk.

Ibland när jag försöker boka alternativ via SAS som inte finns på hemsidan, men som jag hittat på ITA Matrix, så får SAS fram ett mycket högre pris när jag ringer.

Vad gör jag får att få fram ex. denna till detta pris? SAS hittar tillgänglighet i rätt bokningsklass och enligt uppgift prissätter de den som en enkelresa, men priset blir över 1000:- mer. Se nedan som ett exempel, jag har försökt flera gånger.
Visa bifogad bild 44830

Söker jag via United så får jag fram samma resa till 2974:-. (Vilket förmodligen är priset SAS får fram också (3274:- med bokningsavgift.)
Visa bifogad bild 44831
Observera att priset som du fick på ITA Matrix är i DKK (2.392 DKK = ca 2.960 SEK)

Genom att välja EuroBonus bonusresa med "Bästa tillgänglighet" får du en routing du önskar.
Du behöver inte använda en enda poäng för denna bokning.
Screenshot20151130_01.png

När jag kollar biljettvillkor i SAS Plus på SAS får jag det som Fare basis: YDKOWY = samma fare som du har hittat på ITA Matrix.

Observera att priset som du fick på ITA Matrix är i DKK (2.392 DKK = ca 2.960 SEK)
Tusen tack! Det här förklarade saker. Det var alltså den klassiska DKK-fällan som lurade mig. Retfullt att åka dit på den.
Genom att välja EuroBonus bonusresa med "Bästa tillgänglighet" får du en routing du önskar.
Du behöver inte använda en enda poäng för denna bokning.
Mycket värdefullt tips! Tack igen!

Är det någon som ser en uppenbar anledning till varför denna inte går att hitta:
2015-12-29_1418.png

Men denna går fint:
2015-12-29_1419.png

Det gäller "Business or higher". Skillnaden är att första startar och slutar på Arlanda, medan den andra startar på ORD och slutar på Arlanda. Kollar jag tillgänglighet så verkar det finnas plats på var och ett av flygen, så det är något som gör att sammansättningen inte funkar - men vad?

Matrix kan tajma ut sökningar mot GDSen och så kan det uppstå andra fel.

Det enklaste sättet att åstadkomma det du försöker göra är att INTE speca varje segment så hårt som du gör. Kör istället med advanced routing codes och sök ARN-HNL, SFO-ARN.

Du har lyckats pricka in de UA-flighter som har Z och P-klass utnollade. Om jag stället väljer SK945, UA743, UA300, UA284 och SK946 får jag ett pris på 29037SEK där inrikessegmenten blir bokade i P och hela faren är en SK-fare i Z.

Matrix kan tajma ut sökningar mot GDSen och så kan det uppstå andra fel.

Det enklaste sättet att åstadkomma det du försöker göra är att INTE speca varje segment så hårt som du gör. Kör istället med advanced routing codes och sök ARN-HNL, SFO-ARN.
Grejen är att jag vill med just exakt dessa flighter eftersom resten av familjen reser just så här. Jag har redan en biljett i ekonomi men vill kolla vad priset skulle hamna på om jag vill åka business istället. Meddelandet om att det inte finns några alternativ att visa kommer tämligen omedelbart så jag tror inte det är något timeout problem.

Toppen