Senaste nytt

ITA Matrix hjälp och tips

Jag har för mig att jag har sett instruktioner i tråden men jag hittar de inte.

Hur söker jag en resa "var som helst" ett visst datum med en viss radie med tex SAS eller Staralliance i tex ekonomi?

Det jag är ute efter är att hitta billiga resor i en viss zon, utan att behöva testa alla

Hur söker jag en resa "var som helst" ett visst datum med en viss radie med tex SAS eller Staralliance i tex ekonomi?

Det jag är ute efter är att hitta billiga resor i en viss zon, utan att behöva testa alla

När du har skrivit in en destinationsflygplats dyker knappen "nearby" upp till höger. Därifrån kan du välja en hel zon (kom bara ihåg att bocka ur "allow aiport changes" om du inte vill ha en väldigt rolig resa).

Vet att det går att specifiera minconnect, men går det att speca på bara ett av bytena?
Eller får man bygga upp en multi resa då?

Du kan också bara dunka på med flygplatskoder separerade med ett kommatecken, t ex
MLA, ROM, MIL, LIS, BCN, KEF, MAD, TCI, BER, SPU, PUY, PRG, PMI, NCE, ATH, AYT, ALC, SKG, VCE, WAW, AGP, LPA, MLA, PSA, BLQ, SKG, LCA, FCO, ATH, AGP, MAD, ALC, BCN, PMI, LPA, MLA, PSA, BLQ, VCE, SKG, LCA, ATH, FCO
Se till att kryssrutan inte tillåter flygplatsbyte, annars kan du hamna i Bolgona och ska åka hem från Las Palmas exempelvis :)

Jag tittar på Matrix och har lite problem med att bena ur skatter och bränsleavgifter på en EuroBonus *A award, det står bara
Carrier-imposed surcharge (YQ) 2700kr men det är både SK och NZ flyg,
SK tar ju ingen YQ på sina egna flyg men hur vet jag hur mycket som är SK's del eller får man bara betala klumpsumman och se glad ut?

Hmm, hittade själv denna igen:
[Tips] Smart sätt att undvika bränsletillägg på bonusresor (Star Alliance) | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Kanske NZ inte tar ut den iaf...

Last edited:
Hejsan,
Någon annan har säkert redan frågat detta i någon tråd, men jag har i alla fall inte lyckats att hitta det. Jag har hittat en biljett genom ITA för en resa över jul- och nyår 2015/2016. Resan är med AC/UA/LH, men varken deras bokningssystem online eller någon annan webresebyrå tillåter mig att hitta biljetten eftersom datumen är för långt fram i tiden. Finns det någon annan stans jag kan boka, eller bör jag vänta tills dessa datum öppnar för bokning på nämnda ställen?
Tack på förhand!

Hejsan,
Någon annan har säkert redan frågat detta i någon tråd, men jag har i alla fall inte lyckats att hitta det. Jag har hittat en biljett genom ITA för en resa över jul- och nyår 2015/2016. Resan är med AC/UA/LH, men varken deras bokningssystem online eller någon annan webresebyrå tillåter mig att hitta biljetten eftersom datumen är för långt fram i tiden. Finns det någon annan stans jag kan boka, eller bör jag vänta tills dessa datum öppnar för bokning på nämnda ställen?
Tack på förhand!
Hur långt fram i tiden är det?

Enklast är nog att vänta lite tills resorna öppnas upp för bokning. United t ex har öppnat upp per idag för resor t.o.m. 12 december. Testa att ringa dem annars, eller e-posta en skärmdump på Matrix-resultatet till någon resebyrå. En liten varning för tidtabellsändringar bara när du bokar så långt framåt :)

Toppen