Senaste nytt

Iran - nån som har erfarenhet?

NyfikenGrau

Medlem
Det vore faktiskt intressant att gå till botten med denna frågeställning- kan land x se om du varit i land y på ett tidigare pass, i synnerhet om x är ett land med stora resurser för inhämtning av information, som USA? Jag har läst mängder med rykten om detta men aldrig något konkret fall? Skulle vara mycket intressant om det fanns något sådant.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Canadien

Medlem
Frågan man svarar på i ESTA är denna.

9) Have you traveled to, or been present in Iraq, Syria, Iran, Sudan, Libya, Somalia or Yemen on or after March 1, 2011?

US har stora möjligheter till informationsinhämtning ja, och att mörka är att be om problem. Med ett nytt "rent" pass är risken givetvis mindre att de skulle ha någon post i databasen som blinkar, men man bör iallafall vara medveten om risken att inte bli insläppt, och att bli grundligt förhörd.
 

agehall

Medlem
Det vore faktiskt intressant att gå till botten med denna frågeställning- kan land x se om du varit i land y på ett tidigare pass, i synnerhet om x är ett land med stora resurser för inhämtning av information, som USA? Jag har läst mängder med rykten om detta men aldrig något konkret fall? Skulle vara mycket intressant om det fanns något sådant.

US har stora möjligheter till informationsinhämtning ja, och att mörka är att be om problem.

Jag har väldigt svårt att se att USA på direkt väg skulle få reda på att en person på ett tidigare pass varit i Iran. MEN allt behöver inte komma dem till känna via direkta vägar. Det är ju fullt möjligt att de har tillgång till passagerarlistor på flighter till svartlistade länder och på så sätt kan lista ut vem du är och matcha dig även om passnumret inte stämmer. Risken är förstås mindre, men jag skulle inte ta den...
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag håller med dig helt, det finns så mycket som kan krångla och gå snett på en resa att man inte ska lägga till en faktor som man redan på förhand vet kan krångla.
Jag är helt enkelt bara principiellt intresserad av om de kan och i så fall hur, även om det kanske är lite off-topic på ett resforum. Fanns en liknande diskussion här för ett par år sedan(?) om att t.ex. kinesiska bolag aldrig skulle lämna ut info till USA, kommer inte ihåg exakt sammanhang. Så säg att man åker till Iran med Iran Air eller Aeroflot eller liknande, med ett pass man inte kommer åka till USA på - finns det fortfarande något spår de kan följa?
Okej, vill som sagt inte dra iväg den här tråden, men intressant om någon vet/har en bra teori.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
Länder som USA behöver inte förlita sig på att bolag frivilligt eller via avtal lämnar ut information. De har resurser för att samla in information utan explicit samtycke. Huruvida de använder denna möjlighet eller inte låter jag vara osagt, men det är helt klart en möjlighet.
 

Troy1

Medlem
Någon som har tips eller råd om hur man bokar hotell i Iran? Dessutom inrikesflyg, är det någon som har erfarenhet av det?

Hotell kan man oftast boka via deras hemsida alternativt via facebook. Skriver man till dem där brukar det gå enkelt att ordna. Inrikesflyg är absolut lättast att boka i Iran på en resebyrå (som finns överallt). Man kan gå genom resebyråer och boka utanför Iran också, men det brukar bli ganska mycket dyrare. Men kan vara värt det om man inte är flexibel eller reser då många är lediga.
 

DHXSTHLM

Medlem
@agehall @NyfikenGrau @Canadien

Jag har nytt pass fr.o.m 1 Jan (sökte nytt pass då förra blev utstämplat), söker ESTA, godkänns, åker sen till Iran. Kan jag då sen använda samma pass till USA och bli insläppt med den ansökta ESTA:n?

Frugan har pass, har godkänt ESTA, åker till Iran, skapar det några problem för henne när hon ska till USA?
 

Avgeek

Medlem
@agehall @NyfikenGrau @Canadien

Jag har nytt pass fr.o.m 1 Jan (sökte nytt pass då förra blev utstämplat), söker ESTA, godkänns, åker sen till Iran. Kan jag då sen använda samma pass till USA och bli insläppt med den ansökta ESTA:n?

Frugan har pass, har godkänt ESTA, åker till Iran, skapar det några problem för henne när hon ska till USA?
Ja. ESTAt blir ogiltigt så fort hon har besökt Iran. Du får en iransk stämpel i ditt pass när du åker dit, således kommer du med största sannolikhet vid entry bli nekad inträde, pga. du automatiskt diskvalificerat ditt ESTA :)
 

agehall

Medlem
Tekniskt sett blir väl inte ESTA:t ogiltigt, men iochmed att du sätter din fot i Iran tappar du rätten att resan in i USA på ESTA, så det spelar ingen roll om du har ett eller inte för du har inte rätt att resa in med det utan behöver visum.
 
Toppen