Senaste nytt

Iran - nån som har erfarenhet?

Tekniskt sett blir väl inte ESTA:t ogiltigt, men iochmed att du sätter din fot i Iran tappar du rätten att resan in i USA på ESTA, så det spelar ingen roll om du har ett eller inte för du har inte rätt att resa in med det utan behöver visum.
Semantics, men CBP säger följande på sin sida:

"
How long is a travel authorization via ESTA valid?

A:

Each approved ESTA application generally is valid for two years and allows for multiple visits to the United States within that period without having to apply for another ESTA approval. Travelers whose passports will expire in less than two years will receive an ESTA valid until the passport’s expiration date.

A new travel authorization is required if: (1) the traveler is issued a new passport; (2) the traveler changes his or her name; (3) the traveler changes his or her gender; (4) the traveler’s country of citizenship changes; or (5) the circumstances underlying the traveler’s previous responses to any of the ESTA application questions requiring a “yes” or “no” response have changed. The associated fee will be charged for each new application submitted.
"

Således, ja, ESTAt är i USAs ögon inte giltigt längre. Sen om du slinker in ändå eller inte är svårt att svara på

Ah, då blir det ogiltigt också!

Jag hade helt klart inte chansat på det. Konsekvenserna ifall man åker fast är inte roliga, så det där är inget man leker med.

Någon som har tips eller råd om hur man bokar hotell i Iran? Dessutom inrikesflyg, är det någon som har erfarenhet av det?

Jag flög inrikes med Iran Air för två år sedan. Mest för att jag som entusiast ville flyga ett A300 och Iran är ett av få ställen där dessa åldringar fortfarande är i bruk för passagerartrafik. Planet kändes i gott skick trots sköna fullösningar som vanliga flatscreens för hembruk som boltats fast inne i kabinen. Jag använde mig av en iransk resbyrå som fixade en mycket bra itinerary för mig och en kompis. De kunde fixa hotell i alla möjliga prisklasser.

Vill du inte köra Teheran t/r kan jag tipsa om att Turkish flyger även från Shiraz så det går finfint att till exempel ankomma Teheran och sedan ta sig ned till Shiraz (med en massa intressanta ställen däremellan) och därifrån flyga tillbaka (via IST i båda riktningarna så klart).

@FarewellFire

God jul och jag o frugan bokade precis resan till Iran som en julklapp (säger vi). Undrar om du kan skicka kontaktuppg för din resebyrå till mig? (PM går bra självklart) så kan vi planeran vidare.

Tack på förhand!

Kanske lite OT men jag jobbar en del med Persiska mattor och jag rekommenderar dig att INTE köpa nån matta där då det finns en risk att man blir lurad. Det är en hel del turister som köper med sig som en souvenir. Det är ganska svårt att se skillnad på en äkta och maskingjord matta om man inte är insatt, dvs man kan lätt bli lurad på flera tio-tusentals kronor.

Bara ett litet tips!

God Jul!

Toppen