Senaste nytt

Iran - nån som har erfarenhet?

DHXSTHLM

Medlem
Hej alla BC:are,

Behöver nu återigen er expertis, denna gång gällande resmålet Iran. Vi är fyra som tänkte åka dit i två veckor April 2017.

Följande frågor undrar jag över:
Flyg: Billigaste biljetten går med Ukrainian, och faktiskt bäst tid också. 2200kr/pp. Vi är 2 i sällskapet som är *G. Med andra ord, skulle det finnas vettiga biljetter med *G i ungefär samma pris och tid (8h) så är vi villiga att se över detta. Undrar även om någon har erfarenhet med Iran Air? Som jag har förstått flyger direkt, någon som vet priset för detta?

Visum: Har en vän som åkte dit men sökte visum innan. Men förstår att VOA för svenska pass (samtliga resenärer) är OK. Vad ska man göra?

Hotel: Verkar relativt bökigt och går inte boka online. Har sett på tripadvisor att man kan kontakta resebyrå och betala genom paypal, vilket naturligtvis är att föredra så man kan minska ner kontakterna. Någon som har tips här?

Kontanter: Har googlat och sett att Mastercard precis håller på att lanseras där. Vi får hoppas på att de är snabba och att vissa betalterminaler sätts upp innan man kommer dit. Men är annars förberedd på att använda USD/Euro för detta. Hur tar man annars ut pengar i Iran?

Tack på förhand för eventuella svar! Ser annars väldigt mycket fram emot att besöka detta vad jag har förstått som fantastiska land =)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Avgeek

Medlem
Iran Air har historiskt sätt varit billiga (cirka 2500 kr t/r), men nu när läget i Iran ändras lite så kan priset ha gått upp. Turkish är nog bästa valet till Iran, många flyg till flera orter och det är *A med relativt god service (speciellt i jmf. med Ukrainian). Jag vill att du också ska vara medveten att du inte kan åka till USA på ESTA efter att ha besökt Iran (spärren ligger i fem år), så du måste söka ett visum till USA om du önskar åka efter att ha besökt Iran.

Iran är supertrevligt, så du gör rätt i att åka. Fina människor, gott folk och billigt- Mycket kulturrikt
 

Troy1

Medlem
Visum: det går att söka voa på vissa flygplatser. Men jag skulle rekommendera att skaffa innan då det både är billigare och man slipper krånglet där (det kan ta tid ibland om man har otur).

Angående hotell så finns de flesta på facebook. Där över brukar det vara enkelt att reservera rum och dylikt. Vissa vill att man betalar lite innan (jag har alltid fixat det genom personer på plats) men psypal och liknande tjänster brukar fungera också.

Angående kontanter så ha med er allt nu behöver i kontantväg. Även om de skulle tillåta mastercard igen, så kan de stängs ner det när som hälst. Kontanter i dollar, euro och till och med sek är det som gäller.
 

olo

Medlem
Vi är 2 i sällskapet som är *G. Med andra ord, skulle det finnas vettiga biljetter med *G i ungefär samma pris och tid (8h) så är vi villiga att se över detta.
Var utgår du ifrån?
Till Teheran flyger följande *A: Lufthansa, Austrian, Aegean och Turkish (samt Thai). Till andra destinationer är Turkish eller möjligen Austrian som gäller. Är det till Teheran du vill?
Pris beror på datum, avreseort samt destination.
 

DHXSTHLM

Medlem
@Avgeek
Yes, ESTA har jag förstått också. men var i USA i våras så jag har 10år med fri entre! Dock måste jag ha ett nytt pass då mitt pass faktiskt är utstämplat. Så jag bör söka nytt pass - söka ESTA - sen åka till Iran. har du annars något tips på något som man inte bör missa i Iran?

@Troy1
Ok, ska söka visum innan. Tack för tipset! Läste att det kostar 30euro/USD med VOA. Men vad gör man om kontanterna tar slut? Western Union?

@olo
utgår från Stockholm. Turkish vore ju händigt. Och jag vill börja, men inte nödvändigtvis avsluta resan i Teheran.

Tack för all input so far!
 

anjak

Medlem
@Avgeek
Yes, ESTA har jag förstått också. men var i USA i våras så jag har 10år med fri entre! Dock måste jag ha ett nytt pass då mitt pass faktiskt är utstämplat. Så jag bör söka nytt pass - söka ESTA - sen åka till Iran. har du annars något tips på något som man inte bör missa i Iran?

Fast är det inte så att så fort du sätter din fot i Iran så upphör ESTA att gälla, eller snarare att när dom upptäcker att du varit i Iran kommer dom inte låta dig resa in på ditt ESTA. Jag skulle inte chansa utan ansöka om visum nästa gång du åker till USA.
 

agehall

Medlem
Yes, ESTA har jag förstått också. men var i USA i våras så jag har 10år med fri entre! Dock måste jag ha ett nytt pass då mitt pass faktiskt är utstämplat. Så jag bör söka nytt pass - söka ESTA - sen åka till Iran. har du annars något tips på något som man inte bör missa i Iran?
Har du visum till USA? Hur har du annars 10 års inträde dit?

Hursomhelst, så fort du sätter din fot i Iran är du inte längre tillåten att resa till USA under Visa Waiver Program, vilket är vad ESTA faller under, så åker du till Iran måste du ha visum för att komma in i USA efteråt.
 

Troy1

Medlem
@DHXSTHLM
Ok, ska söka visum innan. Tack för tipset! Läste att det kostar 30euro/USD med VOA. Men vad gör man om kontanterna tar slut? Western Union?

Jo, men sen är det någon "stämpelavgift" var iallafall när jag gjorde det senast. Vet inte om det har ändrats. Visum kostade 50€ sedan stämpelavgift på omkring 15? om jag inte minns helt fel. Men det kan mycket väl ha ändrats.

Western union finns inte heller. Så det enda (enkla) är att ta med ordentligt med kontanter.
 

samsung

Medlem
Iran Air har historiskt sätt varit billiga (cirka 2500 kr t/r), men nu när läget i Iran ändras lite så kan priset ha gått upp. Turkish är nog bästa valet till Iran, många flyg till flera orter och det är *A med relativt god service (speciellt i jmf. med Ukrainian). Jag vill att du också ska vara medveten att du inte kan åka till USA på ESTA efter att ha besökt Iran (spärren ligger i fem år), så du måste söka ett visum till USA om du önskar åka efter att ha besökt Iran.

Iran är supertrevligt, så du gör rätt i att åka. Fina människor, gott folk och billigt- Mycket kulturrikt

Er det ikke en hard date på ca 5 år bakover fra endringen, dvs alle reiser etter våren 2010 eller noe? Slik at IS sympatisører og deres reiser ikke foreldes.
 

DHXSTHLM

Medlem
@anjak
jag förstår, tack för tipset!
@agehall
okej, med andra ord om jag åker till Iran, försvinner mitt ESTA och får hädanefter söka visum till USA. det kan vara bra att ha i åtanke.
@Troy1
ok, cash is king. men jag förstår efter att ha kollat div forum, att kort börjar att komma. o de första bankomatkorten har precis börjat att användas. men förmodligen hinns det inte till när vi ska åka nästa år.
 
Toppen