Senaste nytt

Intjäning av poäng/miles till ett frequent flyer program men flyga på andra bolag.

Jag har under de två senaste åren flugit övervägande Star Alliance och registrerat alla poäng på Eurobonus. Det har lett till att jag blivit EBD två år i rad, med ganska god marginal, 125 000 poäng respektive 115 000 poäng (preliminärt då mitt kvalificeringsår slutar 28/2).

Då får man väl anse att jag är ganska lojal mot SAS, men sedan räknade jag på hur mycket av poängen jag faktiskt fått med SAS och kom fram till 88 450 poäng respektive 76 880 poäng. Jag har således inte klarat av att nå EBD utan att ta hjälp av andra alliansbolag.

Det fick mig då att undra, vad tjänar SAS på detta? Betalar de andra alliansbolagen till SAS för att jag ska få mina poäng när jag inte flyger med SAS? Om man aldrig flyger med SAS så har SAS kanske inte heller några kostnader, men om man flyger så där mitt emellan så skulle jag kunna tänka mig att det blir en förlustaffär för SAS då man reser tillräckligt mycket för att bli en kostnad men inte tillräckligt mycket för att bli helt lönsam. Eller....?

Och om jag använder poängen för att resa med ett annat flygbolag i alliansen, är det då SAS som betalar flygbiljetten för mig hos detta flygbolag? Det borde ju definitivt vara en förlustaffär för SAS, eller? Hur funkar detta egentligen?

Frågeställningarna gäller självklart även i omvända fallet, då man flyger med SAS men registrerar poängen i annat program. Fungerar det på samma sätt i de andra allianserna?

De andra alliansbolagen 'köper poängen' från Eurobonus för att du ska få in dem på kontot. Vad de betalar per poäng är okänt vad jag vet.

När du köper en biljett för poäng med annat alliansbolag så försvinner dina poäng från Eurobonuskontot, och Eurobonus köper biljetten av företaget (gäller även när EB köper av SAS som jag har förstått det hela). Det är dock långt ifrån några 'listpriser' de betalar för dessa awards. Återigen vet jag inga priser.

Program som EuroBonus är oerhört attraktiva eftersom de ger ägaren massor med information om folk och deras vanor. Det är inte för inte som flera flygbolag sålt sina program till tredje part som driver dessa som en egen affärsidé.

Därför tror jag inte man ska överdriva det här med att vara lojal hit eller dit - det är som vanligt, betalar du inget är det du som är varan och eftersom man inte betalar för att vara med i dessa program så är det ju enkelt att räkna ut hur de ser på oss...

Som medlem så ser jag väldigt krasst på dessa program. Jag skiter fullständigt om det står Eurobonus på mitt kort eller om det står Hasses Flyg & Korv så länge båda ger samma fördelar för mig. (Hasses Flyg & Korv ger dock inte samma fördelar som EB, så just i det fallet håller jag mig till Eurobonus!) Min poäng är att man inte ska tro att det är lönsamt att vara lojal eller att man får något extra för det. Den som är smart läser reglerna in i minsta detalj och utvärderar utifrån sin situation - sedan är det bara att maximera utifrån det.

När jag når 90 000 på Eurobonus så går jag över till andra program. Vilka beror på kommande flygmönster. Oftast blir det Thais program då de har 2 år löpande och att jag som oftast flyger till BKK.

Toppen