ResenärenLars
Medlem
Jag har under de två senaste åren flugit övervägande Star Alliance och registrerat alla poäng på Eurobonus. Det har lett till att jag blivit EBD två år i rad, med ganska god marginal, 125 000 poäng respektive 115 000 poäng (preliminärt då mitt kvalificeringsår slutar 28/2).
Då får man väl anse att jag är ganska lojal mot SAS, men sedan räknade jag på hur mycket av poängen jag faktiskt fått med SAS och kom fram till 88 450 poäng respektive 76 880 poäng. Jag har således inte klarat av att nå EBD utan att ta hjälp av andra alliansbolag.
Det fick mig då att undra, vad tjänar SAS på detta? Betalar de andra alliansbolagen till SAS för att jag ska få mina poäng när jag inte flyger med SAS? Om man aldrig flyger med SAS så har SAS kanske inte heller några kostnader, men om man flyger så där mitt emellan så skulle jag kunna tänka mig att det blir en förlustaffär för SAS då man reser tillräckligt mycket för att bli en kostnad men inte tillräckligt mycket för att bli helt lönsam. Eller....?
Och om jag använder poängen för att resa med ett annat flygbolag i alliansen, är det då SAS som betalar flygbiljetten för mig hos detta flygbolag? Det borde ju definitivt vara en förlustaffär för SAS, eller? Hur funkar detta egentligen?
Frågeställningarna gäller självklart även i omvända fallet, då man flyger med SAS men registrerar poängen i annat program. Fungerar det på samma sätt i de andra allianserna?
Då får man väl anse att jag är ganska lojal mot SAS, men sedan räknade jag på hur mycket av poängen jag faktiskt fått med SAS och kom fram till 88 450 poäng respektive 76 880 poäng. Jag har således inte klarat av att nå EBD utan att ta hjälp av andra alliansbolag.
Det fick mig då att undra, vad tjänar SAS på detta? Betalar de andra alliansbolagen till SAS för att jag ska få mina poäng när jag inte flyger med SAS? Om man aldrig flyger med SAS så har SAS kanske inte heller några kostnader, men om man flyger så där mitt emellan så skulle jag kunna tänka mig att det blir en förlustaffär för SAS då man reser tillräckligt mycket för att bli en kostnad men inte tillräckligt mycket för att bli helt lönsam. Eller....?
Och om jag använder poängen för att resa med ett annat flygbolag i alliansen, är det då SAS som betalar flygbiljetten för mig hos detta flygbolag? Det borde ju definitivt vara en förlustaffär för SAS, eller? Hur funkar detta egentligen?
Frågeställningarna gäller självklart även i omvända fallet, då man flyger med SAS men registrerar poängen i annat program. Fungerar det på samma sätt i de andra allianserna?