Senaste nytt

Intervju: Rickard Gustafson, VD i SAS - Nya flygplan, linjer, teknik och personifierad service

Strategin kan ju vara "att växa", men frågan blir ju då " hur" och svaret på den frågan är ju inte "med nya plan" utan mer i stil med "genom satsning på nya marknader". Och om inget söder om ekvatorn är på tanken så kan det ju bara betyda nya städer i USA & Asien.

När jag läser första utkastet av intervjun tidigare i veckan och nu denna så försöker jag läsa lite mellan raderna.....

Ingen satsning på Asien för stark konkurrens utan det är USA som gäller. Här besvarar han min fråga hur bokningsbolaget/intäkterna är just nu för HKG linjen (har tidigare fått 2:a info från ansvarig person att de inte ser bra ut).
Följd frågan blir hur länge klarar SAS av att ha en långlinje som går minus av sk strategiska själ...?

Med tanke på SAS drar ut långlinjerna till både ARN och OSL för att möta konkurrensen från Norwegian är förståeligt.
Men om dessa linjer skall vara hållbara som måste de få in kunder från andra delar av Skandinavien.
Då kan man inte hålla samma prisstrategi som tidigare från CPH (när man betalade mer för att flyga direkt) och nu måste ha connection men ändå betala ett högre pris....(i detta fall tänker jag mest på businessclass som ligger 5-8.000 över ARN priset)
Risken är att premiumkunderna från CPH lämnar SAS och åker t ex med Lufthansa.

Detta är skrivet mest ur synpunkt att jag ligger mer än 50.000minus på mina SAS-aktier:(

På shorthaul var det förut tydligt att A320neo tänktes ersätta de egna A321/A319 plus alla A320s man fick leasa i väntan på A320neo men om nu dessa ska användas för att avveckla 737-600orna så är det många schackpjäser som flyttas samtidigt...

Summary av dagens shorthaul airbus-flotta i CPH:

4 st A319
13 st A320
8 st A321

Man har 27 st 737-600 fördelade mellan Sverige och Norge enligt sasgroup.net

Med 30 beställa A320NEO blir det inte många "över" för att förnya shorthaul-flottan i CPH...

Jag har hört rykten om att alla A320neo's ska stationeras på Arlanda och att 737orna stationeras Norge i framtiden. Det ska tydligen finnas utlånade piloter från Arlanda basen som är i Köpenhamn och tränar på A320 serien nu.

Själv tror jag och hoppas på att ledningen hos SAS har insett att det är mer lönsamt att ha färre typer i flottan och att den nu äntligen ska harmoniseras.

Saknade lite frågor om vad som blir nästa steg på longhaul, när A350 kommer. Ännu fler destinationer då eller bara byta ut plan? SAS måste ju ha en långsiktig strategi med alla sina flygplansorders.
Nu pratar vi dock tre år bort (första Airbus A350 kommer år 2018) och Rickard lär knappast kommentera detta idag (förmodligen är det inte ens beslutat). Vad som är SAS långsiktiga strategi ligger inte heller riktigt inom ramen för vad BusinessClass fokuserar på, vi är trots allt i första hand en passagerarfokuserad sida och det fanns mer intressanta frågor att lägga tid på.

Ingen satsning på Asien för stark konkurrens utan det är USA som gäller. Här besvarar han min fråga hur bokningsbolaget/intäkterna är just nu för HKG linjen (har tidigare fått 2:a info från ansvarig person att de inte ser bra ut).
Följd frågan blir hur länge klarar SAS av att ha en långlinje som går minus av sk strategiska själ...?
Rickard var nöjd med bokningsläget på Hong Kong-linjen och sa att den såg bättre ut än exempelvis linjerna till San Francisco och Shanghai gjorde vid motsvarande tidpunkt, alltså knappt en månad innan lansering,

Nu pratar vi dock tre år bort (första Airbus A350 kommer år 2018) och Rickard lär knappast kommentera detta idag (förmodligen är det inte ens beslutat). Vad som är SAS långsiktiga strategi ligger inte heller riktigt inom ramen för vad BusinessClass fokuserar på, vi är trots allt i första hand en passagerarfokuserad sida och det fanns mer intressanta frågor att lägga tid på.
Jo det är intressant för oss alla SAS-intresserade här att höra vad SAS VD har för långsiktig plan nu i det här läget. Han kan ju såklart välja hur han svarar på en sån fråga, men jag tycker den ska ställas ändå.

Rickard var nöjd med bokningsläget på Hong Kong-linjen och sa att den såg bättre ut än exempelvis linjerna till San Francisco och Shanghai gjorde vid motsvarande tidpunkt, alltså knappt en månad innan lansering,
Bokningsläget kan säkert vara vara bra efter 3000sek kampanjerna + tillgång till många awardplatser.............men frågan är hur boknings/intäktsläget är?:confused:

Jo det är intressant för oss alla SAS-intresserade här att höra vad SAS VD har för långsiktig plan nu i det här läget. Han kan ju såklart välja hur han svarar på en sån fråga, men jag tycker den ska ställas ändå.
Men vår målgrupp är frekventa resenärer och premiumresenärer och det gör varken till eller från för denna målgrupp hur man eventuellt planerar att förändra linjenätet efter år 2018.

Jag har hört rykten om att alla A320neo's ska stationeras på Arlanda och att 737orna stationeras Norge i framtiden. Det ska tydligen finnas utlånade piloter från Arlanda basen som är i Köpenhamn och tränar på A320 serien nu.
.
Det hörde jag från en SAS anställd igår, men jag har lärt mig efter det fiasko inlägget jag gjorde om att skynket kommer tillbaka, att man skall ta allt med en nypa salt som säg av de som inte har hela bilden, ligger fortfarande sömlös för det inlägget.

Kommer SAS fortsätta med 168 stolar även i A320NEO måntro?
A320NEO thar jag för mig kommer vara godkänd för upp till 189 passagerare, detta genom nya mindre utrymmeskrävande Gallys och toaletter.
Nuvarande A320 har max seating på 180 stolar.

Toppen