Senaste nytt

Intervju: Rickard Gustafson, VD i SAS - Nya flygplan, linjer, teknik och personifierad service

Den här jämförelsen måste ju förutsätta att man menar Kastrup, eftersom skillnaden Arlanda-Vanda måste vara nästan försumbar om man ser på asiatiska destinationer? Jag förmodar att ARN-HKG blir ett test av hur det går att konkurrera med Finnair?
Du kan være helt sikker på at han også mener Stockholm og Oslo. Stockholm-Hong Kong ruten kan ikke klares med ét fly.

Jeg er glad for at læse at SAS' urgamle IT-systemer nu får opmærksomhed helt oppe på topniveau.

Men jeg kan dog godt få en tanke om hvorvidt at SAS har de kompetencer der skal til for at kunne gennemføre en modernisering og udskiftning af sine IT-systemer. Det er bestemt ikke nogen nem eller lille operation, og ej heller billig. Hvis de vælger at ville gennemføre en udskiftning og modernisering tror jeg dog at det er vigtigt at SAS selv sidder for bordenden i projektet.

Måske skulle Rickard også af den grund sætte turbo på en fusion med et andet selskab, hvorved IT-problemet potentielt kunne forsvinde helt af sig selv. Men en fusion vil selvfølgelig kunne have lange udsigter, så hvad man så skal gøre i mellemtiden, tjah...

Forskellen mellem at flyve til eks. Shanghai fra hhv. Stockholm og Helsinki er ca. 250 miles hver vej, dvs. 500 miles på en retur. Det svarer vel til knap en times ekstra flyvning (til Stockholm, forstås).

Ah, tack, jag kunde ju kollat gcmap själv, men lite större skillnad än jag trodde iaf.

....
Det finns i alla fall ingen direkt tanke att kopiera Finnairs koncept. De kör sin nisch och SAS vill nog hellre finna sin egen. Sedan kan man spekulera massor i om det ens vore genomförbart att bygga en Asienhubb för SAS i Stockholm (eller Köpenhamn). Idag har man delat upp långlinjerna mellan Stockholm, Köpenhamn och Oslo och det verkar vara framtiden. Att Helsingfors ligger så nära Asien och att man klarar så många långlinjer under 24 timmar var väl mest ett konstaterande från Rickards sida, att upplägget kanske fungerar bättre för Finnair än vad det kanske skulle göra för SAS.

Tack för svar. Nej, absolut logiskt av SAS, tänkte mer på avståndsmotivet jämfört med HEL, då avståndet ARN-HEL är mindre än från ARN till de andra två SAS-hubbarna.

Du kan være helt sikker på at han også mener Stockholm og Oslo. Stockholm-Hong Kong ruten kan ikke klares med ét fly.

Säkert, och det klaras väl inte från HEL heller(?); jag tänkte rent konkret främst på Seoul som det också spekulerades om, som dels ligger närmare än Hong Kong och dels kanske(vet ej var gränsen går?) kan klaras med 24-timmars-rotation beroende på att avståndsskillnaden ARN-HEL < ARN-CPH.
Hur som helst, allt detta om Asien är bara hypotetiskt, då det säkert som Rickard säger är så att USA är mycket lönsammare. Ska ändå bli intressant att se hur det går för ARN-HKG. Jag blev mest nyfiken på avståndet som skäl.

Bra intervju! SAS har ju en option på ytterligare sex A350, utöver de åtta som är beställda. Det har inte framkommit något när det finns en tanke att lösa ut optionen? Finnair har beställt 19 A350 i fast order troligen för att kunna fasa ut merparten av de andra modellerna.

Bra intervju! SAS har ju en option på ytterligare sex A350, utöver de åtta som är beställda. Det har inte framkommit något när det finns en tanke att lösa ut optionen? Finnair har beställt 19 A350 i fast order troligen för att kunna fasa ut merparten av de andra modellerna.

Planering av intercontinental flotta på ett flygbolag kräver extrem långsiktighet och här hade jag uppskattat lite mer info om hur man tänker i den nya situationen med planerad expansion.

Ursprungliga planen verkade vara att använda A330E för att avveckla några A340 och sedan förstås A350 som slutför planen. Sedan ändrar man strategi och beslutar om expansion på intercont utan att (ännu i alla fall) ändra planerna på flottan. Visst man har option på fler A350 men "leveranskön är lång" och plötsliga ändringar i strategi är inte så lätta att realisera i faktiska leveranser. Bekräftade Richard att alla resterande A340 ska få nya kabinen t.ex? Det har implicerats men har det kommunicerats officiellt?

Säga vad man vill om Finnairs situation men de har en tydlig strategi och är offensiv i flottan med alla A350-on-order...

Om man verkligen ska "ersätta 737-600 med A320neo" innebär det ju att man får en Airbus-bas på Arlanda? Vad får det för konsekvens på existerande danska A320-flottan ska dessa då behållas?

Saknade lite frågor om vad som blir nästa steg på longhaul, när A350 kommer. Ännu fler destinationer då eller bara byta ut plan? SAS måste ju ha en långsiktig strategi med alla sina flygplansorders.

Edit: Tänker som aktieägare nu, på 3-5 års sikt.

Saknade lite frågor om vad som blir nästa steg på longhaul, när A350 kommer. Ännu fler destinationer då eller bara byta ut plan? SAS måste ju ha en långsiktig strategi med alla sina flygplansorders.

Edit: Tänker som aktieägare nu, på 3-5 års sikt.

Ja det var detta som jag är lite orolig för, e.g man hade nog en väldigt tydlig strategi när man la ordern på A330E/A350 men sedan dess har strategin ändrats vilket förstås påverkar flottan. Misstänker att det kan ha lite med det lägre oljepriset att göra nu kan man som ekonom tänka "det gör inte så mycket att behålla A340 lite längre" men vad händer om det går upp igen? Tunga flygexperter på SAS (Jensen och nu chefspiloten) har lämnat bolaget nyligen...

På shorthaul var det förut tydligt att A320neo tänktes ersätta de egna A321/A319 plus alla A320s man fick leasa i väntan på A320neo men om nu dessa ska användas för att avveckla 737-600orna så är det många schackpjäser som flyttas samtidigt...

Summary av dagens shorthaul airbus-flotta i CPH:

4 st A319
13 st A320
8 st A321

Man har 27 st 737-600 fördelade mellan Sverige och Norge enligt sasgroup.net

Med 30 beställa A320NEO blir det inte många "över" för att förnya shorthaul-flottan i CPH...

Borde påverka både personalpolitik och maintenance etc...

Last edited:
Ja det var detta som jag är lite orolig för, e.g man hade nog en väldigt tydlig strategi när man la ordern på A330E/A350 men sedan dess har strategin ändrats vilket förstås påverkar flottan. Misstänker att det kan ha lite med det lägre oljepriset att göra nu kan man som ekonom tänka "det gör inte så mycket att behålla A340 lite längre" men vad händer om det går upp igen? Tunga flygexperter på SAS (Jensen och nu chefspiloten) har lämnat bolaget nyligen...

På shorthaul var det förut tydligt att A320neo tänktes ersätta de egna A321/A319 plus alla A320s man fick leasa i väntan på A320neo men om nu dessa ska användas för att avveckla 737-600orna så är det många schackpjäser som flyttas samtidigt...
Om jag inte minns fel har man nyligen också ändrat strategi för Blue One och den infon skall offentliggöras i höst.

Toppen