Senaste nytt

Intervju med Rickard Gustafson, Sveriges Radio idag 13 oktober 2015 efter kl. 13

Har du någonsin undrat varför en muffins kostar så mycket ombord? Här kommer svaret. 2:42 in i intervjun.
"Ett nytt flygplan kan kosta uppemot en miljard svenska kronor i inköp. Och snittmarginalen på en flygbiljett motsvarar ungefär värdet av en muffins. Så vi får sälja ganska många muffins för att betala våra flygplan."

Eller en väldigt bra fråga där SAS får chansen att utveckla sitt miljöarbete?
Tycker Richard gav bra svar på tal om miljöfrågan.
Flygbränsle är i regel inte förnyelsebart. Så frågan är relevant. Särskilt med tanke på att många av oss gärna åker flyg till Sydney men ogärna bil till Bryssel :)
Det här kan jag väl hålla med om är det egentligen enda relevanta miljöargumentet. Att flygning är en förhållandevis ineffektiv användning av en ändlig resurs av koncentrerad energi. Med det sagt flyger jag ofta och gärna.
Som @martin1891 nämner ger hr Gustafson ett bra svar. 14:10 in i intervjun. Förnybara bränslen tar han upp som ett framtida drivmedel.

Har du någonsin undrat varför en muffins kostar så mycket ombord? Här kommer svaret. 2:42 in i intervjun.
"Ett nytt flygplan kan kosta uppemot en miljard svenska kronor i inköp. Och snittmarginalen på en flygbiljett motsvarar ungefär värdet av en muffins. Så vi får sälja ganska många muffins för att betala våra flygplan."

SAS' gevinst på nogle af deres indenrigsflyvninger i Danmark må svare til nogle voldsomt store muffins! Her kan prisen for en returbillet i Eco jo komme op i over 3.000 DKK, selv når man kigger nogle uger ud i fremtiden... Og dette for flyvninger på bare 290 miles retur (København-Aalborg) o_O

SAS' gevinst på nogle af deres indenrigsflyvninger i Danmark må svare til nogle voldsomt store muffins! Her kan prisen for en returbillet i Eco jo komme op i over 3.000 DKK, selv når man kigger nogle uger ud i fremtiden... Og dette for flyvninger på bare 290 miles retur (København-Aalborg) o_O

Han pratar inte om vinst han pratar om värde. Och vi vet ju alla att en muffins är värd väldigt mycket, nästan som en smoothie! ;)

Så länge man bränner olja i stationära värme och kraftanläggnignar så blir det inte någon affär att köra fordon på biobränsle istället för tvärt om.

Ofta fallet på inrikesmarknader, världen runt - våldsamma priser. Billigare att flyga T/R ARN-EWR än GOT-SDL. Sjukt.

Finns mycket att göra på miljöområdet, och visst flyget påverkar. Men tror nog lilla SAS har svårt att gå sin egen väg här...
Det som stör mig mest är dock tjatet om billigast priser...
Både Volvobilar och Audis säljs trots att de inte är de billigaste bilarna. Människor bor på hotell trots att vandrarhem och vindskydd existerar.
Varför kan inte vissa flygbolag vara dyrare än andra om de har bättre service, trafikerar mer udda destinationer, osv, osv....

Finns mycket att göra på miljöområdet, och visst flyget påverkar. Men tror nog lilla SAS har svårt att gå sin egen väg här...
Det som stör mig mest är dock tjatet om billigast priser...
Både Volvobilar och Audis säljs trots att de inte är de billigaste bilarna. Människor bor på hotell trots att vandrarhem och vindskydd existerar.
Varför kan inte vissa flygbolag vara dyrare än andra om de har bättre service, trafikerar mer udda destinationer, osv, osv....

Jo, generellt är det väl helt okej. Många av oss är ju villiga att betala mer för bättre alternativ, och en anledning till att jag själv oftast väljer bort SAS på longhaul. Men det är ju inte sällan det inte är så. Bättre alternativ är ofta billigare. Och just i fallet med bättre service kvalar ju inte SAS in, och definitivt inte sett på en sträcka som Köpenhamn-Ålborg. 3000 DKK där är ju bara för att de kan. De har udda destinationer ja, eftersom ingen annan vill serva mindre flygplatser i Norden. I övrigt är ju linjenätet inte särskilt upphetsande.

• Gilla
Reactions: obs
Wow vilken debatt! Har precis landat i Nairobi men vill bara säga att jag kommer att skriva ett längre inlägg om "miljömedvetna resenärer" som kommer att innehålla lite fakta och tipps hur man kan minska sin miljöpåverkan som frekvent (flyg)resenär.

Bara några korta ord
Flygbranschen bidrar ca 2 procent av dagens utsläpp av CO2 globalt, och står över 11 procent av allt utsläpp från transportsektorn

upload_2015-10-13_23-18-15.png

(Sims R., R. Schaeffer, F. Creutzig, X. Cruz-Núñez, M. D’Agosto, D. Dimitriu, M. J. Figueroa Meza, L. Fulton, S. Kobayashi, O.
Lah, A. McKinnon, P. Newman, M. Ouyang, J. J. Schauer, D. Sperling, and G. Tiwari, 2014: Transport. In: Climate Change
2014: Mitigation of Climate Change. Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental
Panel on Climate Change
[Edenhofer, O., R. Pichs-Madruga, Y. Sokona, E. Farahani, S. Kadner, K. Seyboth, A. Adler,
I. Baum, S. Brunner, P. Eickemeier, B. Kriemann, J. Savolainen, S. Schlömer, C. von Stechow, T. Zwickel and J.C. Minx (eds.)].
Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA.)

Redan 2009 har IATA bestämt sig att minska utsläppet av CO2 om 50 procent fram till 2050
ATAG_emissions_reduction_roadmap.jpg

Här finns mer info IATAs planer
⚡Presentation "A Global Framework For Addressing Aviation CO 2 Emissions Paul Steele Director Aviation Environment IATA."
IATA says airlines will have to invest $1.3 trillion in new aircraft to meet fuel efficiency targets on GreenAir Online

Och hur ser det ut i Sverige?

Jag känner SAS och Malmö Aviations miljöansvarig och dem säger att där finns potential för bioflygbränsle i Sverige
Tillsammans med ett nederländskt bolag har man grundat ett initiativ som ska främja hållbart flygande i Sverige
Fly Green Fund | Flyg mer hållbart

Som sagt, mer "kött på benen" snart

PS: Egentligen vill jag inte lägga mig inte in i den nebulösa debatten om chemtrails, but so be it...
Bild B vissar alla kända fysikaliska faktorer som har påverkat växthusgaseffekten mellan 1750 och 2011

Contrails är nästan obetydliga.

upload_2015-10-13_23-31-32.png

Myhre, G., D. Shindell, F.-M. Bréon, W. Collins, J. Fuglestvedt, J. Huang, D. Koch, J.-F. Lamarque, D. Lee, B. Mendoza, T. Nakajima, A. Robock, G. Stephens, T. Takemura and H. Zhang, 2013: Anthropogenic and Natural Radiative Forcing. In: Climate Change 2013: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Stocker, T.F., D. Qin, G.-K. Plattner, M. Tignor, S.K. Allen, J. Boschung, A. Nauels, Y. Xia, V. Bex and P.M. Midgley (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA.

Toppen