Wow vilken debatt! Har precis landat i Nairobi men vill bara säga att jag kommer att skriva ett längre inlägg om "miljömedvetna resenärer" som kommer att innehålla lite fakta och tipps hur man kan minska sin miljöpåverkan som frekvent (flyg)resenär.
Bara några korta ord
Flygbranschen bidrar ca 2 procent av dagens
utsläpp av CO2 globalt, och står över 11 procent av allt utsläpp från transportsektorn
(Sims R., R. Schaeffer, F. Creutzig, X. Cruz-Núñez, M. D’Agosto, D. Dimitriu, M. J. Figueroa Meza, L. Fulton, S. Kobayashi, O.
Lah, A. McKinnon, P. Newman, M. Ouyang, J. J. Schauer, D. Sperling, and G. Tiwari, 2014: Transport. In:
Climate Change
2014: Mitigation of Climate Change. Contribution of Working Group III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental
Panel on Climate Change [Edenhofer, O., R. Pichs-Madruga, Y. Sokona, E. Farahani, S. Kadner, K. Seyboth, A. Adler,
I. Baum, S. Brunner, P. Eickemeier, B. Kriemann, J. Savolainen, S. Schlömer, C. von Stechow, T. Zwickel and J.C. Minx (eds.)].
Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA.)
Redan 2009 har IATA bestämt sig att minska utsläppet av CO2 om 50 procent fram till 2050
Här finns mer info IATAs planer
⚡Presentation "A Global Framework For Addressing Aviation CO 2 Emissions Paul Steele Director Aviation Environment IATA."
IATA says airlines will have to invest $1.3 trillion in new aircraft to meet fuel efficiency targets on GreenAir Online
Och hur ser det ut i Sverige?
Jag känner SAS och Malmö Aviations miljöansvarig och dem säger att där finns potential för bioflygbränsle i Sverige
Tillsammans med ett nederländskt bolag har man grundat ett initiativ som ska främja hållbart flygande i Sverige
Fly Green Fund | Flyg mer hållbart
Som sagt, mer "kött på benen" snart
PS: Egentligen vill jag inte lägga mig inte in i den nebulösa debatten om chemtrails, but so be it...
Bild B vissar alla kända fysikaliska faktorer som
har påverkat växthusgaseffekten mellan 1750 och 2011
Contrails är nästan obetydliga.
Myhre, G., D. Shindell, F.-M. Bréon, W. Collins, J. Fuglestvedt, J. Huang, D. Koch, J.-F. Lamarque, D. Lee, B. Mendoza, T. Nakajima, A. Robock, G. Stephens, T. Takemura and H. Zhang, 2013: Anthropogenic and Natural Radiative Forcing. In:
Climate Change 2013: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Stocker, T.F., D. Qin, G.-K. Plattner, M. Tignor, S.K. Allen, J. Boschung, A. Nauels, Y. Xia, V. Bex and P.M. Midgley (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA.